Er jeg en person eller er jeg to

Inni meg er det mye rart

Ja, i tillegg til den fysiske kropp

Jeg er spaltet, tror jeg

Det skjer så mye med meg som jeg ikke er herre over

Eller kan jeg si dame siden jeg ikke er mann

Nei, det passer kanskje ikke

Uansett så er det mye jeg ikke kontrollerer

 

Det er som om det er to personer inni meg

Den ene er fornuftig og tenker klart

Ja, ihvertfall deler av tiden

Men så har jeg en del til

Den kalles det ubevisste

Jeg er ikke så veldig glad i den delen

Det er den som ofte spenner ben under meg

 

Den er slu og utspekulert

Den gjemmer på alle opplevelser jeg har vært igjennom

Helt fra jeg er barn

Den husker hver en reaksjon jeg har hatt

Hver bidige følelse gjemmer den på

Den er ekstra glad i de negative

Skikkelig en surpomp som elsker å grave seg ned i det som er ubehagelig

 

Det dumme er at jeg ikke ser denne delen av meg

Den gjemmer seg hele tiden

Når det passer dårlig, ja da hopper den frem

Bestandig til dumme tidspunkt

Når jeg føler jeg har full kontroll, da dukker den opp

Som troll ut av esken

Bø, sier den

Og blir jeg ikke nok skremt

Ja, da roper den høyt midt i ansiktet på meg

Det fører til at jeg mister kontrollen

Jeg mister oversikten

Sommerfuglene vokser til kråker i magen min

Kra kra, ha ha, sier de, der de flagrer rundt

Jeg blir nervøs og skjelven

Hvor blir det av hun som tenkte klart og hadde full kontroll

 

Sånn jobber det ubevisste i oss

Titter frem og spenner ben

Når det passer dårlig

Det er derfor lurt å jobbe med den biten

Lære det ubevisste å kjenne

Se hvillke reaksjonsmønstre det gir deg

Tenke litt tilbake på når det startet

Hvilke opplevelser som ligger til grunn

På den måten får ikke det ubevisste gjemt seg like godt

Du gjennomskuer sluheten

Du ser hvorfor den kommer

Da kan du endre de tankemønstrene som ligger bak

For det er en tanke som ligger der, gjemt i den ubevisste tanketanken

Den tanken kan du snu og vende litt på slik at den gagner deg bedre

Da skjønner du, er det du som kan ta kontrollen

Da blir lageret til det ubevisste mye mindre

Og du vil få det bedre

I dag

 

8 kommentarer
    1. jeg kjenner meg igjen i mye av det du skriver her,men jeg har tatt grep og jobber med tanker og følelser bevist ,for meg har det vært helt nødvendigt og jeg greier det veldig bra i dag 🙂

    2. Vi er litt sånn alle mann, i større eller mindre grad. VI har motstridende sider og deler i oss. Og så er det om å gjøre å finne denne middelveien, og ikke la SURPOMPEN eller GALE-matias vinne, men den midt i mellom en plass…Tøyle de to ytterpunktene litt og prøve å bli fornøyd da 🙂

    3. Vanja Ch. Kvalstad ( Inne: for meg er det viktig å finne årsaken bak, hvilke tanker som gjør at det kommer følelser som spenner ben under meg. Ofte er det følelsen av å mislykkes eller det at jeg igjen må gi opp som kommer hos meg, en sånn udugellighetstanke som man vet ikke stemmer hvis man bruker det bevisste sinn.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg