De fleste av oss har vi nok psykiske utfordringer

Skrevet etter at jeg skrev dette innlegget : http://lillasjel.blogg.no/1444990121_oppvaskmte.html

Jeg gikk en tur i dag

En liten tur

Opp en bakke og ned en bakke

Jeg følte meg fantastisk

Jeg formelig kjente hvordan lyset strålte fra øynene mine

Endelig

Endelig holder jeg på å komme på plass igjen

Nye beslutninger er tatt

Nå åpner dørene seg til nye veier for meg å gå

I mitt tempo

Med mitt mentale sinn

 

Før så nektet jeg for at noe var psykisk i ubalanse i min kropp

Jeg var ikke deprimert

Jeg hadde ikke psykiske problemer

Jeg respekterer veldig de som har det

Det må være noe av de vanskeligste sykdommer å jobbe med

Når alt er svart inni en

Jeg nektet iherdig på at jeg var psykisk syk

Og det er jeg ikke heller

 

Men psyken spiller inn likevel

Men vi kan kanskje heller kalle det, det mentale

For det spiller inn

Inne i mitt hode ser jeg et vann

Det vannet rommer alle mine opplevelser

Ja, kanskje har jeg også tatt med meg noe der fra mine forfedre

Arvet noe av deres historie som ligger i det vannet

Barndomsopplevelser, sorg, savn og skuffelser

Der ligger det lagret sammen med alt annet vi erfarer

 

Av og til er det litt vind

Vannet skvulper over kanten

Det blir urolig vann

Det er gamle tankemønstre som trer inn når nye ting erfares

Jeg handler ut fra tidligere erfaringer

Erfaringer jeg lærte meg som barn eller som jeg har lagt meg til senere

Vannet rommer alle mine tanker, og de er mange

Når vannet renner over kommer de frem bevisst i min hjerne

Jeg grubler og funderer

Men i dypet av det vannet, ligger også de ubevisste tankene

Der ligger de så stille og påvirker kroppen min

Mange av oss har tusenvis av sånne tanker

 

 

Det er for meg vår mentale helse

De trenger å jobbes med

Mye skal det ryddes i

Alt vi ikke har bruk for skal kastes

Ja det er nesten som å holde huset i orden

Vi må vaske og tørke støv

Vi må kaste gammelt skrot

Av og til trenger vi en skikkelig nedvask

Vi må rydde i en bod og sortere ut det vi vil spare og det vi vil kaste

Vi kan og gi bort ting

Det hender nemlig av vi beholder ting andre har gitt oss

Saker vi ikke liker å ha i hus, men har beholdt likevel

Og noen ganger må vi totalrenovere enkelte rom

Jeg står nå foran en totalrenovering av mitt vaskerom

Men jeg skal og få et helt nytt rom

Et rom jeg aldri har hatt før, et barnebarnrom

Der de kan leke, se på tv og overnatte når de kommer på besøk

Så samtidig med at det skjer ting med meg mentalt i hodet, visualiserer det seg fysisk i hjemmet

 

Slik fungerer det mentale sinnet vårt

Jeg føler meg  heldig som klarer å se dette

Ofte er det likevel bilder og opplevelser jeg ikke får tak i

Kanskje lukker jeg øynene og vil ikke se

Det som er ubehagelig, kan være vi stenger ute

Vi tør ikke å smake mer av det ubehagelige

Derfor lar vi det ligge der i vannet

Selv om vi ikke ser det, bør vi anerkjenne at det er der

For mye grums i vannet gjør det nemlig uklart og skittent

Og alle vet at skittent vann er ikke bra

Hverken å drikke eller vaske seg i

Det trenger et oppkok for å bli rent igjen

Det er mental trening

 

Nå har jeg satt mitt vann på koking

Det står der så fint og putrer

Det bobler

I det boblene sprekker popper det ut det jeg ikke vil ha

Frustrasjon, irritasjon, dårlig selvfølelse, maktesløshet

Det som blir igjen er gleden, omsorgen, kjærligheten, inspirasjonen, mestringsfølelsen

For å få vannet til å koke opp, bruker jeg aktivt meditasjon

Det hjelpemiddelet er helt gratis og kan brukes hvor vi vil og så ofte vi vil

I tillegg er turer i skog og mark et vidundermiddel for god mental helse

Yoga, musikk, dans, kunst, maling, fargelegging

Finn det som du liker, som gir deg påfyll

Ta et kritisk blikk på ditt mentale vann

I ditt eget hode

I dag

10 kommentarer
    1. Det er viktig å kunne vise seg selv omsorg. At en får lov til å hvile i seg sjøl, at en greier å vise seg sjøl forståelse…være sin “egen mor”…full av kjærlighet og omsorg. For vi er akkurat det menneske vi skulle bli, og med “grums” ligger muligheten til å lære og gå videre. Og er det mørkt blir det og lys, og det har en pris når en evner å forstå mye….både en pris og en belønning.

    2. Hei!
      Godt skrevet <3 Det er nok slik. En må rense av og til. Gå i dybden, hver og en av oss....... men det er ikke alltid så enkelt. Men godt når det er gjort og noe har boblet over.
      Ønsker deg en god dag 🙂

    3. Så deilig og så enkelt beskrevet…
      Å rydde… Det er jo det en gjør, men tenker kanskje ikke over det på den måten….
      Jeg må ha orden, kanskje derfor jeg fungerer dårligere nå. Det er for mye grums som er kommet til overflaten. Den må bort… Jobber med det, men er jo ikke like lett heller da..
      Takk for slike ord….:)

    4. En veldig god beskrivelse….og jeg kjenner at jeg også er i en ryddeprosess nå. Det er endringer på gang i det fysiske miljøet mitt – og også på det innvendige planet. Det er så fort gjort å definere et menneske som “psykisk sjuk” Vi kan kjenne på mye opprør og svingninger uten at det behøver å kalles “sjukt”. Det er naturlig å kjenne på svingninger. Når det er som mørkest kan det være klokt å “Sove på det” før man tar de mest drastiske avgjørelsene! 🙂 Det har i alle fall jeg erfart! 😉

    5. Du setter så bra bilder på følelser og tanker. Gjør ting litt mer konkret. Fint å lese, og alle burde vi rydde opp litt i vannet vårt…men man kan være litt redd for hva som kan komme til overflaten også. Ting som er der, har blitt glemt, men så river litt i fortiden igjen. ikke alltid lett det der..

    6. karidansen: Ja, to ganger har jeg måtte prøve antidepressiva enda jeg prøvde å forklare at jeg var ikke deprimert. Men det jeg ikke tenkte over at mye kan være psykisk likevel, selv om man ikke er deprimert. Det er mye ubevisst som ligger i oss som vi ikke ser, det er jo også psykisk. 🙂 Ja , det med å sove på det,har jeg lært først nå siste årene, for jeg har så lett for å reagerer for sterkt med en gang. Jeg har og funnet et annet verktøy når noe skjer. Det er å sette meg ned og meditere og fokusere på en god løsning 🙂 Da kan det faktisk skje mirakler 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg