Kreta, Gerani, Platanias, del 1

2. oktober 2015, vi ankommer Kreta.

Vi skal til et område som heter Gerani, ca 30 minutters busstur fra Chania.

Vi er 12 personer og vi skal feire gubbens 60 års dag.

Vi gleder oss over at så mange ble med på feiringen.

De to første dagene var overskyet og det blåste, så vi dro på litt sighseeing.

Det var 1,5 km å gå fra  Atlantica Creta Paradise til Plantania.



Sånne strå var det overalt og de var så nydelige.


Typisk supermarket. 6 stk på 300 meter.






Angrer litt på at jeg ikke kjøpte keramikkskåler, men var litt bekymret for vekten på kofferten. På flyplassen i Chania, veide de også håndbagasjen og man kunne ha kun 20 kg, inkl håndbagasje. Vi hadde innsjekk på hotellet. Noe som var utrolig deilig og vi slapp også veiing av kofferter. Hadde jeg visst det, hadde det nok stått noen sånne på mitt kjøkken i dag.

Kafeer er det overalt og siden det var slutten på sesongen var det lite kunder. Skal tro om de har jobb på vinterstid, hvis ikke må det vel bli lite inntekt.


Ikke akkurat topp moderne avfallssortering

Forholdsvis nytt, men akk så kjedelig ferieleilighet



Vi kom oss aldri til sentrum av Platanias, altfor langt å gå for min del.  Det gikk busser hvert 20. minutt da, så vi hadde muligheten, men så kom jo solen og da ble det stranda istedetfor.





Om dette er et bolighus, er jeg sannelig ikke sikker på.

Her er det nok også bord ute om sommeren, for det var kafeer i hvert et hus, enten kafe eller butikk

Så kom jeg til dette huset som straks fenget min interesse.  Egentlig er det kanskje litt frekt å legge ut bilder av andres hus, men jeg var så heldig å treffe eieren.


Jeg ble så fascinert over at han hadde forskjellige bord utenfor huset, som arbeidsstasjoner.
Men jeg lurer på om han har det som utstilling, som en form for kunst

Når reisefølget gikk forbi hørte de at han satt og hummmet inne i huset. Meditasjon kanskje. Når jeg kom diltende noen minutter etter, jeg er jo så opptatt av bildene mine, så kom han ut. Når han så at jeg tok bilder, pekte han på utstillingen utenfor døra der han satt. Jeg viste han dette bildet, men han var ikke fornøyd, han pekte igjen på  utstillingen sin.

Jeg tok så dette bildet og da nikket han fornøyd og gikk og satte seg igjen. Det var tydelig at han var stolt av utstillingen sin og det var kjekt. Så der fikk jeg en ny venn. Jeg tror jo ikke at noe er tilfeldig så jeg takker for møtet. Jeg stakk og hodet inn og sa hei en annen gang vi gikk forbi.




Typisk gresk.
Hadde kanskje behøvd et malingsstrøk




Her er og typisk Hellas. Kortreist transport.


Jeg ble imponert over hvor fint mange hadde pyntet.  Høstutstilling












Og hvem fikk jeg se inne på en bar, joda her er Thomas og Harald 🙂



Mange hadde lagt stor flid i å få til fine utstillinger til sine restauranter. Det er nok kamp om kundene. Særlig på denne tiden, når det er lite turister.



Er det sitroner skal tro, eller er det lime, i veikanten.


Disse fine husene så vi mange av.


En pust i bakken, ja faktisk ble det flere, og hva er vel koseligere enn å sitte på uterestaurant og se på menneskene i gata. Mythos, gresk øl er godt. Til og meg jeg som nesten aldri drikker øl, måtte ha en flaske denne dagen.

6 kommentarer
    1. Jeg bor jo på Kreta ilag med en venninne, og det er som du sier ca en time inn til Byen.
      Vi bruker å bo på Sonio eller Katarina. Det er ved sjøen. Når jeg ser på bildene dine ser utstillingene akkurat make ut til det jeg bruker å se. Så enten er det helt make eller så er dere i Platanias…
      Dette er en flott plass, og best mat er på Sonio uten tvil.:)

    2. Platanias er der jeg også har reist når jeg har vært på Kreta. Så det var litt varme igjen der nede nå altsåd? Tenker reise der sammen med noen av mine voksne barn til sommeren , for det er noen år siden sist. Om du ikke har vært på tur til Elafonisi stranden må du ta deg en tur dit neste gang. Så får man også en tur opp i disse utrolige fine fjelllandsbyene på veien, der de selger honning under de digre trærne der….uff, nei nå lengter jeg, spesielt en slik uværsdag som i dag…:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg