En hyllest til en mann, min mann


I dag vil jeg gi en hyllest til en mann

En mann som fyller 60 år i dag

Min mann

En som har vært sammen med meg i over 37 år

Vi har to flotte sønner sammen

Og etterhvert har vi fått svigerdøtre på besøk i livet vårt

Og tre flotte barnebarn

 

Og for en bestefar han er

Guttene forguder han

Bestemor blir en statist når bestefar er tilstede

Men du verden hvor jeg unner han det

Når man ser kjærligheten lyse ut av øynene hans sammen med de små

Bestefar Magne, Bepp bepp, kjært barn har mange navn

 

I utgangspunktet var vi ulike vi to, når vi møttes

En sindig rolig person møter et fyrverkeri av følelser og ord

Og mens jeg svinger opp og ned som en jojo

I rakettfart fra sint til blid, fra nedfor til ekstremt lykkelig

Holder han seg på landjorden, like stødig som alltid

Mens jeg er impulsiv og gjør mye rart, tenker han seg nøye om før han handler

Egentlig et under at vi har klart å holde sammen

Men takk og lov for det

 

Jeg tror at bærebjelken vår har vært kjærlighet

Det har vært den som har holdt oss sammen

Kjærligheten til hverandre og til vår lille familie

Selv om vi er ulike, trives vi i hverandres selskap

Jeg var redd at når barna flyttet ut, ville det bli kjedelig

Vi to alene på ferie, hvordan skulle det gå

Men en egen ro har kommet over oss, en trygghet

Det aller beste jeg kan trekke frem hos min mann er at han har latt meg få være meg

Enten det er å handle metervis med stoffer for å sy puter for salg eller nå når jeg snakker med de som har gått bort

Selv om han ikke tror eller interesserer seg for det jeg driver med, så kritiserer han det heller ikke

Det setter jeg stor, stor pris på

 

I dag feirer vi på Kreta sammen med venner

Det er vår felles interesse, det å reise

Jeg er reisearrangør og han blir med

Oss to og bøkene våre på ferie alene eller på venne eller familietur

Vi elsker å reise

Jeg er utrolig takknemlig for det vi har skapt sammen

Et godt og stabilt og trygt hjem

Jeg kunne ikke funnet meg bedre mann om jeg hadde lett verden rundt

Gratulerer med dagen kjære Magne

Jeg elsker deg og vår lille famile vi har sammen

I dag

 

24 kommentarer

Siste innlegg