Universet heter det


Universet heter det
Er ikke det litt av et ord
The universe
Ufattelig stort
Mye, mye mer enn vår hjerne kan fatte
Mye mer enn vi noen gang kan forstå
Ikke med vår lille menneskelige hjerne

Og så kommer spørsmålet
Vil vi tro
Vil vi vite
Vi tror jo vi vet det meste allerede
Hvorfor
Hvorfor tror vi at vi er så allvitende
Egentlig vet vi ingenting
Det vi ser og det vi vet, er bare bittesmå fragmenter

Vi kan så mye mer
Vi kan så veldig mye mer
Vi vet bare ikke å nyttiggjøre oss det
Vi har uante muligheter for kunnskap
Ting vi ikke ante var mulig
Vi bruker bare en bitteliten prosent av det hjernen vår er i stand til
Hvis vi ikke er interessert i noe mer, da forblir det sånn

Hvis vi derimot ønsker å utforske mer, er det et helt univers som venter på oss
En utømmelig kilde av visdom
Lærdommen vil ingen ende ta
Vi kan være elev hele livet
Og er det ikke akkurat det livet på jorden er
En skole som hele tiden utvider pensumet
Der du hele tiden får nye bøker
Har du kjent følelsen av å åpne en bok som er helt ny for deg
Det er noe jeg finner veldig spennende
Min bok er enormt stor for øyeblikket
Jeg er bare på de første sidene foreløpig
Ydmyk for alt jeg får lov til å lære
I dag

12 kommentarer
    1. Min bok er også stor, selv om den er LITT mer av den visuelle og “trege” arten 😀 Jeg ser hver dag som en liten side, og koser meg med den som en kopp kakao. Treffer fine folk, knytter gode bånd, kjenner smilet rykke, tar for meg av et muligens litt endimensjonalt liv …MEN koser meg med denne boken jeg da 🙂 ha en fin lørdag Mariann <3

    2. Man lærer noe nytt hele tiden. Blir aldri ferdig “utdannet” 🙂 Fantastiske muligheter kan ligge rett fremfor oss, om vi tar oss tiden til å se det 🙂

    3. Spennende det da..jeg har nok mest fokus på de små og nære ting om dagen..men eldste sønn er veldig opptatt av universet og slikt ,så får mye innputt fra ham om ting jeg ikke ante noe om..:) Kos deg videre i dag <3

    4. Ingen tvil.
      Det er så enormt, og vi har ingen anelse egentlig.
      Jeg tror ikke det er meningen at vi skal vite alt. Vår hjerne er ikke skapt for det.
      Redselen kan ødelegge…
      Kanskje en dag er vi klare:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg