Alnes fyr

Vi var så heldig å få være turist en dag i eget fylke. Jeg hadde vært på Alnes fyr en gang før og syntes det var så vakkert der. Den gangen var vi med og arrangerte et rebusløp og hadde ikke tid til sightseeing. Nå skulle vi treffe et par fra Texas, som vi møtte på cruise for flere år siden og vi ville ta dem med ut til Alnes.

Og Alnes ønsket oss velkommen med blikkstille sjø og skyfri himmel. Snakk om paradis på jord på en så fin dag.



Etter å ha kjørt to runder rundt bebyggelsen måtte vi spørre oss frem og fikk vite at vi skulle følge stien opp mot fyret. Bilveien var det eneste de ansatte som brukte. Så vi parkerte her nede ved sjøkanten og gikk de få meterne opp til fyret.


De holdt på med landmåling her for det skulle bygges toalett under jorda. Bebyggelsen er nemlig fredeet så derfor kan de ikke bygge toaletter i tilknytning til selve fyret. Det var veldig kjekt å møte så mange entusiastiske mennesker denne dagen som tydelig brant for stedet og fortalte gjerne om Alnes fyr.







Jeg vet ikke hva det er , men noe spesielt er det med fyrtårn. De var jo llivbøyen for skipene før i tiden. Kunne være forskjellen på liv og død.




Vi var så heldig at de hadde et møte i fyret denne dagen og de var velvilligheten selv når vi spurte om vi kunne få komme opp. Snakk om å være heldig. Vanligvis ville det være stengt på denne tiden av året.


Vi starter entusiastisk på første trapp
Og ikke nok med at vi fikk komme inn i fyret men her er jo også en permanent kunstutstilling av Ørnulf Opdahl. Hva kan vel passe bedre i sånne lokaler enn nettopp hans kunst.

Det var og utstilt mange av Opdahls skisser og tegninger

Vi stiger i høydemeter

Nye kunstverk åpenbarer seg. Guds natur innrammet denne gang.



Siste trappen opp.
Vi kom opp og hvem kan klage på utsikten her. Ganske så fint å ha med seg besøkende hit opp og vise dem hvor vakkert et fylke vi bor i.

Jeg elsker den skarpe linjen mellom fjellene og himmelen nå om høsten. Jeg vet ikke hvorfor , men jeg synes den er så vakker.




Det er litt høyt ned ja.

Det viktige lyset.



Jeg ser for meg hvordan det var her inne for mange år siden når det bodde folk på fyret.









Takk til vakre Alnes fyr og Sunnmøre fra en Romsdaling.

14 kommentarer

Siste innlegg