Følger du ikke hjertet, er det lett å gå på trynet


Jeg starter mitt tredje program i netflixserien om kjente kjøkkensjefer

Jeg har ingen forventninger

Jeg har sett to program, forbereder meg på at det tredje er annerledes

Ja, kanskje annerledes

En kvinnelig japansk chef, Niki Nakayama

Høyst utradisjonell i forhold til japansk tro på kvinnen

Kvinnen skal ikke gjøre karriere

 

Hun har styrken til å gå sin egen vei

På veien, mister hun gløden

Hvorfor

Jo, hun prøver å gå veien andre har gått før henne

Hun følger ikke hjertet

Først når hun følger hjertet, blir det riktig

 

Programmet starter med for henne viktige begreper

Alt gjøres med fokus på hjerte, takknemlighet, kjærlighet, omtanke, intensjon og tro

Menyen er forskjellig for hver gang du spiser der

Hun skriver opp hver en gjests navn og hva de får servert

Hun har fokuset på individet

Jeg tenker at tenk hadde vi alle hatt denne intensjonen i det vi gjør

Enten vi pakker ost eller syr madrasser, er lege eller lærer eller prest

Tenk hadde vi hatt fokus på individet

Den som skal kjøpe produktet vårt

Tenk om vi kunne hatt hjertet med oss

Uansett yrke, uansett produkt, er det en kunde i enden på kjeden

Tenk om denne kunne vært i fokus

Jeg vet at det er ikke sånn

Det finnes drøssevis av mennesker, totalt uengasjert i jobben sin

Fullstendig mangel av interesse for kunden, uansett om det er en pasient som er syk eller en elev i undervisning

Klart finnes det mange som er engasjert

Men det finnes nok flere som ikke har med seg hjertet

 

Jeg sier til meg selv

Ja, jeg lover meg selv

Husk, kjære deg, å ha med deg hjertet i jobben din

Husk som healer, å bestandig ha fokus på mennesket

Ha respekt, omtanke, kjærlighet, takknmelighet, tro og en intensjon av det gode

Skulle jeg falle ut av kurs, gi meg ny inspirasjon

Tar jeg av, få meg ned på bakken igjen

Minn meg på enkeltmennesket

Minn meg på at hver enkelt menneske foran deg har et hjerte og en sjel

Ta godt vare på øyeblikket

I dag

Program 1:http://lillasjel.blogg.no/1435172839_24062015.html

Program 2: http://lillasjel.blogg.no/1435246292_finn_deg_selv_ikke_la.html

 

Ps, det var siste innlegg om den dokumentserien, de andre tre grep meg ikke på samme måte 🙂 Nok er nok 🙂

 

8 kommentarer
    1. Om man ikke har glede på jobben blir dagene tunge.
      Jeg har opplevd arbeidsplasser som gjør at jeg har blomstret, og andre som har gjort meg syke.
      Jeg har lovet meg en ting, og det er å gi seg mens leken er god.
      Livet er faktisk for kort til å kun gå på jobb og heve lønn.
      DAgene må gi deg noe, og virkelig la deg utvikle deg som et menneske..:)

    2. Ja, dette er kjempeviktig. Det er ille når mennesker går i en jobb “Bare for penga” og er helt uten engasjement. Dette blir særlig ille når man jobber i helsevesenet eller undervisning….men egentlig over alt der man stadig må forholde seg til mennesker. Glød og glede er viktig i jobben….og at man har fokus på kunden i stedet for på seg sjøl : “Nå var jeg dyktig!”- holder ikke i lengden. 🙂

    3. Jeg har hele hjertet med i jobben min hvertfall 🙂 Og derfor ser jeg nesten ikke på det som en jobb.. men noe jeg er heldig å få drive med 🙂

    4. Man gjør absolutt en bedre jobb om man har hjertet med seg ja. Men jeg tror de fleste gjør jobben sin, fordi de trenger pengene til å klare hverdagen.
      Jeg har selv hatt jobber jeg elsket, og jobber jeg hatet. Så jeg kjenner jo til begge deler 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg