Av og til faller det en setning ned fra himmelen

Av og til faller en setning ned fra himmelen

Noen ord som roper et aha i deg

Jeg fikk en setning akkurat nå

Jeg ser på Netflix

De har lagt ut en dokumentarserie om kjente kjøkkensjefer

Et program om deres lidenskap for mat

Jeg ser programmet om Massimo Bottura

Den Italienske kokken som kommer fra mathimmelen i Italia

Fra Modena, der vi både får den herlige parmesanen og den beste balsamikoen fra

I Nord-Italia, ikke langt fra Parma, der de lager den deiligste Parmaskinke

 

 

Jeg elsker å se denne lidenskapen

Denne passion for noe som betyr så mye for så mange

Jeg ser alt jeg kommer over av Masterchefprogrammer

Jeg er og fascinert av Italia

Av atmosfæren, av det nydelige språket

I tillegg lærte vi i programmet om hvilke nye ting som kan oppstå av feil vi gjør

Og vi fikk en nydelig kjærlighetshistorie

Men det var ikke det vi skulle snakke om i dag

Det var den setningen

 
http://www.reisdit.no/07/modena/

Blogginnlegg fra da vi var på Ferrarimuseet

 

Han forteller i programmet at han ble jaget av sine eldre brødre

Han søkte tilflukt under kjøkkenbordet der bestemoren kvevlet pasta

Så sier han:
Når han sitter der under bordet, ser han alt fra en helt annen vinkel

Eureka, tenker jeg

Det var derfor jeg snur og vender på alt

Det er derfor jeg liker å se alt fra ulike vinkler

Jeg brukte jo å sitte under kjøkkenbordet og sture

Når ingen ville høre på meg

Når de var lei av å svare på alle mine “hvorfor det da”

Da satt jeg der under kjøkkenbordet

 

Ja, svarene daler ned foran oss

Er ikke det fint

Hvis vi lytter

Ja, ikke det at jeg trodde jeg hadde bruk for å høre akkurat dette

Likevel blir jeg så henrykt

Jeg lyser opp, setter på pause og springer til pc-en, for å fortelle

Som om det falt ned en bit av puslespillet mitt

Jeg tror jeg tar opp den biten

Det som var sårt som barn, blir ikke sårt lenger

Det blir lagt bak meg

Det blir til et minne

Jeg kysser biten ømt og legger den fint på plass i puslespillet mitt

I dag

12 kommentarer
    1. Herlig….
      Vi må av og til snu på tingen og se de annerledes før vi opplever hva vi var ute etter i begynnelsen.
      Jeg ser lite på tv. Lite tid til det, men jeg skjønner hva du mener med pasion for yrket sitt.
      Det er herlig å se de som kan noe jobbe, og som legger kjærlighet i alt sammen::)

    2. Så vakker måte å si det på : Å kysse et puslebitminne og legge det på plass i puslespillet som er historien om livet vårt. Ja, det er tankene våre om opplevelsene som avgjør hvordan vi minnes dem! 🙂

    3. Vanja Ch. Kvalstad ( Inne: Ja, jeg elsker sånne program, hele programmet var herlig. Hvordan han og konen så på hverandre med kjærlighet i blikket, hvordan de møttes. Han gikk tilfeldigvis inn i en bar/restaurant i new york og spurte om de trengte hjelp. Hun gjorde det samme, på samme dag. De blir satt på sitt første skift …….sammen. Sånt kan ikke være tilfeldig. Fra hver sin del av verden møtes de på denne måten med samme forståelse for hverandre. Vakkert var det <3

    4. Ja, sånn er det av og til. Man får se ting fra en annen synsvinkel, eller fra en annens syn, og vips gir det mening til noe man selv har grublet på i lang tid 🙂
      Jeg er veldig glad i Italia selv. Ikke bare for maten, men for klimaet, lynnet, de fantastiske vinene og vinmarkene, språket, historien…ja, det meste i grunnen.
      Jeg hadde en venninne i ungdomstiden, som var halvt italiensk. Det beste jeg visste var å være på besøk hos henne i middagstiden, for da ble de lekreste italienske retter servert, og jeg fikk lov til å være med å spise 🙂
      Den serien på netflix høres kjekk ut. Jeg må nok finne den selv, og se den, når jeg en gang vil komme på å skru på TV’en. Har ikke sett på TV på et par måneder nå 😉 Det er så sjelden, at det faktisk blir lagt merke til, de gangene jeg skrur på TV 😉

    5. Eva: ja, Italia er toppers 🙂 Har sett alle episodene nå, ikke alle som fenget meg like mye, men interessant for meg som er glad i å lage mat og spennende å se bakgrunnen til disse kokkene, hva som har drevet dem fremover 🙂

    6. Herlige Italia, og jeg gleder meg til å dra dit igjen om noen uker. Elsker maten, vinen, musikken og språket (selv om jeg ikke skjønner noe). Det er bare vakkert å høre på enda det går fryktelig fort når italienerne snakker og gestikulerer. jeg har ikke sett noen sånne matprogrammer så det burde jeg nok gjøre 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg