ALTA

Helgen 5-8. juni var jeg i Alta på søskenbarntreff.

Lørdag var vi på utflukt og vi startet hos Alta Steindesign, der vi fikk hver vår stein med gravert Søskenbarntreff 2015, som et minne

Utenom klokker og andre pyntegjenstander, lager de gravsteiner.

http://steindesign.no/

Deretter kjørte vi til Pæskatun til skifergruvene der. Det var en interessant tur.

http://norskskifer.no/wiki/norsk-skifer-i-dag/alta-skiferbrudd/

Kom til Pæskatun og opplev en gammel industri i moderne innpakning! Skiferprodukter har blitt lagd i Alta siden 1800-tallet og produksjonsmetodene er fremdeles ganske så like som i gamle dager. På Pæskatun vil du lære om Altas skiferhistorie, du vil bli vist både gamle og nye metoder for splitting og klipping av skifer.

Deretter er det din tur til å få prøvd skiferklipping og lage din egen suvenir. Bli den første på jorden til å berøre 700 millioner år gammel steinoverflate!

Er ikke alle som har med seg sånne forfriskninger

Her får vi demonstrert hvor enkelt det er å dele skiferen

Det er helt utrolig hvor fine lag steinen ligger i , helt naturlig, og hvor lett den var å dele

Her kutter de på gamlemåten. Tungt arbeid dette. Jeg fant en fin stein som jeg kommanderte mannen min til å kutte litt, som vi skal ha som navneskilt  på utdøra vår.


Her er det modernisert, men fortsatt både tungt arbeid og mye bråk. Man tegner på steinen før med maler og så kutter man etter tegningen


Her vises tydelig de ulike lagene i fjellet.

Flott utsikt, vi kunne se helt ned til Altafjorden

Neste stoppested var ved Altaelven, Sorrisniva, der vi fikk servert en fantastisk lunsj med lokale råvarer. For et sted og for en atmosfære,både ute og inne. En nytelse var det virkelig.

http://www.sorrisniva.no/matopplevelser/


Etter forretten som egentlig var hovedretten, fikk vi Bidos. Skålen ser kanskje stor ut, men på bildet lenger ned, med desserten, ser dere hvor liten den egentlig var. Men vi var så mett av forretten at det var mer enn nok.

 

  • Bidos
  • Bidos er ei tradisjonell samisk kjøttsuppe som lages av mye reinkjøtt og lite vann. Bidos brukes også som festmat, både blant samer og andre folkeslag. Reinkjøttet skjæres i store terninger. Kok opp vann og ha i kjøttet. Wikipedia


Nydelig rabarbradessert

Bilder kan lyve, her ser man bedre hvor liten skålen var.





















Tilbake i Alta. Vi bodde på Rica hotell, nærmeste nabo til den nye kirken.



Takk for flott tur og godt selskap og god mat <3

 

10 kommentarer
    1. Takk for turen 🙂 Kjempekoselige bilder. Jeg har jo bodd i Alta i 3 år, og vil nok ha LITT hjemmeforhold til stedet 🙂 Tenker dere koste dere ja 🙂

    2. Ser ut som en nydelig tur der ope.
      Min samboer har drevet med stein i mange år. Å kløyve på gammelmåten kan jeg også. Det er kjempe gøy. Har jo kun gjort det for å steinlegge plasser, og vi har stort sett brukt Otta skifer.
      Gøy er det med slike minner, og masse flotte bilder::)

    3. frodith: Ja, det var herlig 🙂 Jeg får bestandig tårer i øynene når jeg lander, merkelig nok, føler en enorm tilhørighet til landskapet der, så det er nok i blodet mitt. Kunne nok godt ha bodd der utenom at jeg ikke er så glad i at det er så lange distanser til alt man skal.

    4. Så mange flotte bilder! Den veien dere kjørte på var jo nesten som noen av vestlandsveiene; ingen asfalt og ingen kantsteiner eller autovern! tenker det var en spennende tur med flotte opplevelser. Og mye flott stein!

    5. Så flotte innlegg fra Alta og Øksfjord 🙂 Ser ut som dere har fått med dere det aller kjekkeste. I peska har begge mine bestefedre vokst opp med skifer arbeid. Di bodde der i lange perioder fordi det var langt hjem. Min mor hadde 14 søsken, og på folkemunne sa di at hver gang Bestefar dro hjem fra peska, ble bestemor gravid 🙂 Min far hadde jobben med å sykle opp proviant 1 gang i uken til sin far. Mor hadde og kokkejobb for bestefar og hans eldste sønner. Fra mammas hytte ser vi rett over på peskatun. Sender ofte en tanke til alle di som slet der i vær og vind. Kirka i Alta kan æ styre meg for, hvertfall utvendig. Ser ut som en vridd maisboks. Dog æ har ikke sett den i mørket med alle sine fargelys. Sorrisniva e no bare helt Konge 🙂 både sommer og vinter. Klem 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg