Jeg er så glad du ikke er enig med meg

 

Jeg er jo damen med alle tankene

For ikke å snakke om alle meningene

Og mange ganger kan de være sære

Veldig sære

Mens andre ganger er de helt gruelig kjedelig og gammeldagse

Kanskje en sammensatt person for mange

Og for ikke snakke om alle de som synes jeg er sta og umulig å ha med å gjøre

For jeg kan være veldig sta

Jeg gjør nemlig ikke noe som for meg føles feil

 


Med utgangspunkt i det, har jeg hørt en setning mange ganger

Du er helt umulig å ha med å gjøre

Du er så sta at det går ikke an

Kanskje skulle du lyttet til noen andre av og til

Det er bare det at jeg lytter

Du verden jeg lytter, det er bare det at jeg gjør som jeg vil

Jeg gjør ikke som andre vil bare for å være føyelig

Jo, noen ganger, det kommer jo an på hva det gjelder selvfølgelig

Så vanskelig er jeg ikke

Det spørs jo hva det gjelder

 

 

Slik er det med tankene mine også

Jeg elsker å samtale

Men det er ikke alle jeg  kan samtale med

Jeg har noen venner jeg kan si alt til

Det er fabelaktig

Det er noe av det beste jeg vet

Og da mener jeg ikke samtaler hvor vi bretter ut hele vårt private liv

Jeg mener tanker om hvordan ting henger sammen

Hvordan vi mennesker fungerer

Hvordan vi tenker og hvorfor vi er som vi er

Jeg elsker at de er uenige med meg

Hvordan skal vi ellers får frem nye synsvinkler

Det å vrenge og vri på ting så det ser plutseig annerledes ut

Vi kommer ikke videre ved å gjenta den sammen tanken om og om igjen

Den må snus på

 

 

Når vi så har lange samtaler der vi sier

Tenk om , hva om, hva tror du, men hva hvis vi

Det er som jeg er et barn igjen

Har dere sett reklamen om den lille jenta som spør hvorfor

Barn må spise sunt……….. hvorfor det

De trenger vitaminer og minerealer……..hvorfor det

Sånn blir jeg igjen i sånne samtaler

Og jeg simpelthen elsker det

 

 

Men det er ikke alle man kan samtale sånn med

Noen blir sure fordi du fremstår som en kverulant

Andre synes at du ikke lytter

Noen liker at ting er som de er, man skal ikke sette spørsmål ved de

Men så har vi de som jeg da kunne vært på en øde øy sammen med

Vi hadde aldri gått tom for samtaleevner

Det er jeg helt sikker på

Vi kan snakke sammen i flere timer og vi vil helst ikke bli forstyrret

Vi har nemlig mange sære tanker

Ordene kaster vi ball med og vi koser oss

Jeg sier tusen takk for at jeg får ha disse menneskene i livet mitt

Noen er hos meg fysisk mens andre når jeg kun via det skrevne ord

Det går også an nemlig, å ha venner man duellerer med på facebook eller blogg

Det er så fint

Jeg er så glad i dem som tør å være uenig med meg

I dag

 

 

14 kommentarer
    1. Ja, hvis vi synger samme verset støtt…så skjer det ikke mye. Du skriver så utrolig gode dikt som sier så mye med få ord! Jeg har svært få, nære venner nå. Jeg har ikke tid til høflighetssamtalene lenger – bare de jeg er HELT nødt til å ta for ikke å virke alt for avvisende, sur og slem! De samtalene jeg liker best er de reflekterende…… Hva var det som skjedde nå? Hvorfor reagerte jeg slik i den situasjonen? Hva var det som traff meg så veldig når det gjaldt akkurat dette? Jeg har noen venninner jeg kan snakke slik med. Vi kan være veldig ærlige overfor hverandre, men det betyr ikke at vi vrenger ut hele privatlivet. Det er TANKENE og betraktningene vi deler! 😀

    2. Liker at folk er seg selv :))….jeg liker også å stille spørsmål for å forstå det man snakker om bedre..og prøve å se ting fra flere vinkler…men jeg er nok også veldig “diplomatisk” av meg..så sjelden jeg kommer oppi de helt store diskusjonene…..gøy med ulike mennesketyper , ellers ble alt forutsigbart..og det kan jo bli kjedelig …Kos deg videre i helga :))

    3. Ja, så deilig å ha noen å filosofere med. Jeg hadde en sånn venninne , men vi kom fra hverandre, savner fremdeles å snakke med henne, om livet og hvorfor alt er som det er …deilig 🙂

    4. annebe: Ja, man kan ikke samtale sånn med alle. Jeg har nok gått på trynet mange ganger når ord har falt uf fra munnen min og så blir det mottatt med en annen hensikt enn jeg hadde 🙂 Det er ikke så mange jeg kan samtale på denne måten med 🙂 Kos deg du og:)

    5. Vanja Ch. Kvalstad ( Inne: Ja, helt sant, det er kjekt at vi er forskjellig. Vi har ofte så lett for å ergre oss når andre ikke forstår eller har en annen mening, men det går begge veier og det er lett å glemme 🙂

    6. Min matgale verden: Da sender du en tanke ut i luften om at du ønsker deg en ny og plutselig daler hun ned foran deg fra et uventet hold og du lurer på hvorfor du ikke har oppdaget henne før 🙂

    7. Jeg elsker de gode, dype, filosofiske samtalene🙏😊 er så lei det overflatiske! Du Mariann gir sånn ro med dine tanker og ord💖

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg