Sier du nei?


https://www.facebook.com/EivorJohansensBilder/?fref=ts

 

Jeg liker godt menneskemøter

Jeg liker å snakke med andre mennesker

Ofte får man gode råd

Noen  setninger husker man  livet ut

Jeg har flere, men skal ta to av dem nå, for de to henger litt sammen

 

Det ene fikk jeg av en yngre kollega

Jeg var vikar på et kjøkken på et aldershjem

Dette er nok 20 år siden

Jeg jobbet hver helg fordi når man er vikar, bør man ikke si nei for ofte

Dessuten hadde jeg ikke fast jobb og trengte pengene

En av de andre ba seg fri ei helg og jeg jobbet for henne

Jeg klagde fælt til min kollega

Noen kan ta seg fri og jeg må jobbe

Det var da jeg fikk midt i fleisen de ordene som fikk meg til å tenke

 

Det er bare du som kan si nei

 

Selvfølgelig var det det

Det var bare jeg som kunne si nei

Så enkelt var det

Jeg skyldte på alle andre

Klagde på hun som tok fri

Men hun bestemte jo selv

Hun sa nei for hun ville ha fri

Og da kommer jeg til den neste setningen

Den ble sagt av ei dame jeg møtte når jeg var på Røros på kurs i 2009

Hva vi snakket om, husker jeg ikke

Men ordene lød så her

 

Bestandig der det er et nei, er det også et ja

For når du sier nei til en ting, sier du samtidig ja til noe annet

 

Begge disse setningene er blitt leveregler for meg

Kanskje må vi si nei til noe, men da sier vi samtidig ja til noe annet

Når man er mye sliten og trenger hvile, er disse ordene viktig

For kanskje man må si nei til noe, for samtidig å kunne si ja til seg selv

Og sier man ikke ja til seg selv noengang, har man til slutt ingen ja igjen til andre

To fine setninger

To fine mennesker

Begge har lært meg noe viktig

I dag

16 kommentarer

Siste innlegg