Bli frisk prosjekt

http://lillasjel.blogg.no/1408613188_bli_frisk_prosjekt_op.html

Bli frisk prosjektet mitt fortsetter. Jeg ser at for min egen del har det vært ok å skrive disse innleggene. Nå kan jeg se tilbake, for du verden hvor fort man glemmer. 

Man snur og vrir på historien inni seg på et vis og husker ting annerledes enn det faktisk har vært.

 

Nå har det gått et halvt år til. Jeg har ikke følt meg helt frisk i vinter. Jeg har ikke hatt så mye energi. Likvel har jeg nok vært friskere enn jeg har vært på flere år. 

 

Jeg føler meg veldig heldig og at ting legger seg til rette for meg. Jeg var en av de siste som fikk Armour på bllå resept. Plutselig sette Helfo ned foten og begynte å nekte. Er ikke dette rart. Det er en medisin som får mange til å føle seg bedre og så skal det stikkes kjepper i hjulet for at de ikke skal få det. Jeg må si at jeg undrer meg over hvilke krefter som står bak.

 

Før jul fikk jeg begynne i arbeidstrening, en dag i uken. Jeg sitter på et stille kontor, tar telefonen, scanner fakturaer, kontrollerer dem og har lært litt bokføring. Jeg jobber når en av de fast ansatte har fri, så det er fint, for da føler jeg meg nyttig. Det er nemlig mye som skjer med oss ubeivsst. Jeg var på biblioteket og det var også fint. Men det rare var at jeg fikk dårligere arbeidsmoral av å være der. Jeg ble så opptatt av å kjenne etter hva jeg ikke greide, istedenfor å være positiv.  De var så hyggelig mot meg på alle mulige måter der, men jeg tror hodet mitt visste at det var ikke noe jeg kunne bruke det til. Jeg var jo i skranken og behandlet kunder, men den type arbeid har jeg lang erfaring i. Jeg lærte ikke noe jeg kunne ta med meg ut i arbeidssøking. Jeg kunne tenkt meg å jobbe der, men visste jo også at det var nedskjæringer i kommunen og uten bibliotekutdanning kom det aldri til å bli jobb for meg der. Dette viser hvor mye det underbevisste jobber med oss og hvor mange mekanismer som er i oss uten at vi helt er klar over det. Det kan være vanskelig å se. Nå lærer jeg å bruke regnskapssystemer som de har i mange bedrifter og hodet mitt vet at det er nyttig. Vi kan faktisk ubevisst få hjernen vår til å tro mye som ikke er virkelighet, så vær obs på det.

 

Formen min har steget veldig mye nå utover våren. Jeg føler meg friskere og friskere. I dag, lørdag, var jeg våken klokka 8 og stod opp, i fin form. Det er ikke så lenge siden jeg ikke greide å stå opp. Jeg måtte stå opp og hvile før jeg dusjet og så hvile før jeg spiste. Nå er disse utfordringene borte. Jeg er våken og opplagt, selv klokken 7 om morgenen når jeg skal ut på jobb.

Arbeidspraksisen min skal utvides til to dager i uken, fulle dager. I tillegg jobber jeg ekstra ved behov. Jeg har prøvd meg et par uker på å jobbe hver dag. Da har jeg gått ned i tid, så jeg har jobbet 9-14. Det har gått fint. Selvfølgelig er jeg sliten, men nå henter jeg meg inn igjen. Jeg har også begynt å gå tur igjen.

Jeg har bedt et par venninner å hjelpe meg, for jeg innså at det å skulle presse seg selv opp  i aktivitet er ingen enkel sak. Kroppen er vant til å passe på deg, så den holder deg igjen. Igjen er det underbevisstheten vår som setter opp veisperringer. Det å skulle gjøre mer, men samtidig passe seg, så det ikke blir for mye, det er veldig vanskelig.

Når kroppen blir overbeskyttende

Så der er jeg nå. I full gang med å lære kroppen min å gjøre mer. Det er også en tilvenning. Jeg må nemlig ikke glemme å hvile.  Hviledager er viktig, sier legen på Balderklinikken. Hun er og positiv til å bruke meditasjon og healing, som rekreasjon. Meditasjon er en av de beste hjelpemidlene mine til å gi kroppen ro og healing.. Hun har og gitt meg et godt tips til trening. Jeg har et elipseapparat, sånn der man bruker både armer og bein, og trår som på en sykkel. Et minutt sier hun. Bli andpusten ett minutt. Det vil bygge opp energilageret i kroppen og gjøre at man blir bedre form. Før jul brukte jeg den nemlig en halv time hver dag, og over natten, fra en dag til en annen, gikk jeg rett ned i kjelleren og måtte bruke et par måneder på å hvile igjen. Det er dette som er så innmari vanskelig. Man skal trimme, gjøre mer, men samtidig holde igjen, selv om man har gode dager. Når man har lavt stoffskfite henter ikke kroppen seg inn igjen på samme måte som hos friske. Vi må kanskje hvile 5 dager, der andre hviler en times tid. Samtidig er trim veldig viktig for å regulere stoffskiftet bedre, så man må hele tiden bestreve seg etter å være mer aktiv.. Et minuttsregelen er derfor fin.

Det går derfor veldig fint med meg nå. Jeg er på full fart fremover. Nå gleder jeg meg over sommeren som kommer og alle turer jeg skal på. Jeg skal til Alta på søskenbarntreff.  Jeg skal på 14 dagers cruise i Middelhavet, en uke på healingkurs i England og en uke på Kreta i oktober. Alle disse positive tingene er med på å gi meg gode tanker som igjen gjør kroppen friskere. Nå mener jeg ikke at alle må reise mye utenlands, men at man må finne gode ting man gleder seg til, for det gjør kroppen friskere. Det kan være turer i skog og mark, besøke gode venner, osv.. Selv om man ikke er frisk nok til å gå på fjellet,kan man bruke bilen og finne steder å kjøre til. Så kan man sitte ute og nyte tilværelsen. Man må ikke gå i timesvis.

Hele tiden må man prøve å tenke og fokusere på det man kan, ikke hele tiden tenke på sine begrensninger. Enten vi tror på det eller ei, er vi medskapere til vår egen hverdag. Underbevisstheten vår jobber på spreng. Det samme gjør hjernen. Det vi forer den med av tanker, er derfor uhyre viktig. Vær aktiv i å tenke postivit. Gled deg over alt som du kan glede deg over. Det gjør nemlig kroppen friskere. Fryd deg over de små ting, som blomstene i hagen og en blå  himmel og at solen skinner og at man har noen man er glad i . Alt dette er den beste medisin kroppen vår får. Fokuser også på de menneskene rundt deg som gjør deg godt. De som slenger med leppa og ikke forstår, la de bare være der. De trenger ikke å forstå og du trenger ikke å bry deg med hva de sier, hvis de er ekle. Bli sterk i deg selv.

 

Prosjektet mitt er ikke slutt enda. Jeg har enda en vei å gå for å komme dit jeg skal være. Insulinen må ned, for den hadde gått opp igjen, så det er fortsatt ting å ta tak i. Mer aktivitet, så man kan gå mer ned i vekt, for vekten har også stoppet opp igjen. Jeg gjør nå et forsøk med melkesyrebakterier og ekstra b6, for å se om det kan ha noe virkning.
Jeg jobber også hardt for å venne meg til å føle meg frisk, å tenke som friske personer gjør. Kroppen er så vant til hele tiden å bli redd for hva som kommer av oppgaver. Hadde jeg to ting jeg skulle ut på i løpet av en uke, så ble jeg engstelig for hvor sliten jeg kom til å bli og om jeg ville klare det. Nå må jeg venne meg til at jeg klarer.  Jeg må legge bort frykten og stole på at alt går bra.
Jeg anbefaler alle å ta en titt ned i underbevisstheten sin og se om det ligger veisperringer der. Vi sier ofte at det er ikke psykisk og vi er heller ikke psykisk syke om vi har lavt stoffskifte, men i psyken vår ligger det så mye mer enn vi aner.

Gå så ut og erobre verden, akkurat som du er. Du er god nok, selv med dine begrensninger. Ha en god dag. I dag.

 

12 kommentarer
    1. Jeg tror aldri vi blir helt FERDIGE jeg, og det er litt greit også 🙂 Alltid noen nye mål, og ting man kan endre litt for å få det bedre. MEN vi skal også sette fokuset på det som er bra, og glede oss MAX over det 🙂

    2. Veldig interessant det du skriver her. Både med at kroppen kan lure oss til å tro at vi ikke klarer alt vi klarer og at man må ta forsiktige skritt framover hvis man har blitt syk. Heldig du som har så klok en lege som ikke fnyser av det alternative. Fortsatt fin dag til deg 🙂

    3. Åse Helen: Ja, jeg er glad for at mange leger nå ser hvor positivt et hjelpemiddel det alternative kan være. Ikke noe tryllestav, men et hjelpemiddel. Og det er virkelig vanskelig å se alt som ligger i det ubevisste hos oss, men spennende også. Møtte akkurat ei som hadde vært hos meg på healing. Hun sa at hun var helt endret, stresset ikke mere og mye bedre form,, og kun med en gangs behandling, ofte må det gå over tid. Det er stor glede på alle fronter her i huset for tiden. Nyter det……men er fortsatt bitte litt redd,hehe Fin dag ønskes deg og 🙂

    4. frodith: Ja, det må vi og ofte legger vi ikke merke til de små negativete tankene, de opererer liksom av seg selv uten av tar noe notis av dem 🙂 Og noen ganger må vi gjøre grep, sånne som du nå er i ferd med å gjøre, med flyttingen din 🙂

    5. Åh; du skriver bra!
      Og oppoverkurven din er jo STRÅLENDE, jente 🙂
      (Kommer tilbake senere, og leser mer.)
      Håper at du har og får en fin helg ^^

    6. Kloke refleksjoner! Det har blitt mer åpenhet for det alternative …også hos leger tror jeg. Det bør ikke være noen konkurranse noen vei. Jeg har vært bort i alternative behandlere som har snakket veldig negativt om skolemedisin også. Å se fremskritt er oppmuntrende. Se at det man gjør har positiv effekt! Fint at du jobber når en ansatt er borte, slik at du ser at du får “ordentlige” arbeidsoppgaver. Jeg hadde arbeidspraksis i et gartneri for noen år siden. Det som var fint der, var at de var så underbemannet at jeg måtte stå på skikkelig de dagene jeg var der. Jeg blir ikke så sliten av praktisk arbeid. Det er verre hvis det blir for mye skravling og mas rundt meg. Sjefen sa at hun ikke skjønte hvordan de skulle ha fått unna alt hvis de ikke hadde hatt ekstra, gratis hjelp! Det var godt å føle seg til nytte, og jeg ble heller ikke veldig sliten av det.

    7. Dette her innlegget snakket rett til meg. Jeg kjenner meg veldig igjen. Jeg er jo akkurat der selv. Jeg har hatt en kjempetøff vinter. Jeg har også lavt stoffskifte, over halve livet mitt. Men klarer aldri å komme ovenpå. Blir bare trøttere og trøttere. Mens blodprøver og alt sammen viser at thyroxinnivået er innenfor de oppgitte grenser med de medisinene jeg tar. Ergo, legen har konkludert med at jeg kanskje har ME eller annen stressrelatert sykdom. Men er det rart jeg stresser, når jeg må slite så vanvittig for å bli tatt seriøst?
      Jeg er også innenfor NAV, hvor jeg har hatt arbeidstrening for noen år siden. Og nå vil nok NAV komme med et nytt tilbud snart. Jeg fikk spørsmål for noen måneder siden, hvor mye jeg trodde jeg ville klare å jobbe? Jeg svarte max en time om dagen. For når man mangler motivasjon, så orker man ikke mer. Men så leste jeg her at du nevnte biblioteket. Og der kunne faktisk jeg tenke meg å jobbe. Stille arbeid liksom 😉 Så kanskje hvis NAV begynner å mase, at jeg skal forsøke å høre om det er mulighet for et par timer i uken på biblioteket? Veldig synd at det skal kreves så vanvittig mye utdannelse alle veier :/
      Men så er det så kjekt å lese om ditt bli frisk prosjekt. Og kjekt at du har en lege som hører og ser deg.
      Jeg leste en gang at det var uheldig for dem med lavt stoffskifte å trene hardt. Så det har jeg sluttet med. Jeg går heller turer. Men har selv en elipsemaskin. Og nå fikk jeg lyst å prøve den ettminuttsøkten du beskrev. Den høres jo genial ut 😀
      For meg har det sosiale blitt en redning på en måte. Det at jeg har sluttet å isolere meg. Jeg oppsøker bevisst arrangementer og skaffer meg nye venner, nye bekjente, og nye opplevelser. For meg har det gjort en stor forandring. Da jeg begynte med det i desember, var jeg totalt utslitt etter et arrangement. Da kunne jeg sove i flere dager etterpå. Men nå, når våren og sommeren gir fagre løfter, klarer jeg mer. Pluss at jeg også har fått positive bekjentskaper, som gir meg energi, istedetfor å stjele energi. Det har nok også betydd mye for meg. Så jeg er veldig spent på når den mørke årstiden setter i gang igjen, om jeg da faller ned igjen, som de forrige 6 gangene 😉
      Veldig godt skriv du har her, og jeg ønsker deg masse lykke til videre i bli frisk prosjektet ditt <3

    8. Eva: Takk for det og lykke til du og. Det er flere grupper på fb for oss med lavt stoffskifte. jeg anbefaler Balderklinikken. Der tar de alle prøver og følger deg opp. Jeg møtte opp til første time men etter det har jeg kun hatt telefontimer og det funker fint, for jeg bor langt fra Oslo. Man må betale selv, men telefontimene koster ikke så mye, ca 600.

    9. Ja, jeg er med i et par grupper på facebook, men må si at det ikke er tilfredsstillende. Det er mer forvirrende. Og utrolig mange bedrevitere også der. Balderklinikken har jeg hørt om. Men det passer dessverre ikke min lommebok. Ikke engang telefontimene. Jeg har ikke råd til salt i grøten engang i perioder. Men skal til en annen klinikk i august, og håper at de kan hjelpe meg 🙂 Ser frem til at det skjer noe i alle fall 🙂 Bare det alene hjelper litt faktisk 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg