De unge jentene

 

Jeg møter en del unge jenter

Unge jenter som har hele livet foran seg

De er så vakre

Det lyser av dem

Det er nesten så jeg blir misunnelig

Jeg tenker på alle muligheter de har

Tenk å starte letingen etter hvem de er så tidlig i livet

 

Det er bare det at noen av dem er så ulykkelige

Vanskelighetene tårner seg opp foran dem

Det er ikke så enkelt å se klart

Det er nå engang sånn at vi ikke ser bak neste sving

Men jeg ser lyset skinne i dem

Jeg hører de snakke

Reflektert og voksent reflekter de over livet

Over det som de møter i hverdagen

Om forholdet sitt til foreldre, kjæreester og livet i seg selv

 

Jeg føler meg ydmyk

Takknemlig over at de vil dele

Jeg er på lærdommens vei

Jeg ser at de har mye å lære meg

Mye også jeg kan reflektere over

Jeg skulle ønske jeg kunne hjelpe dem

At jeg kunne åpne dem opp, så de fikk se styrken de har inni seg

At de kan se alt det vakre de bærer på

At de kan se at sjelen deres vokser seg sterk og solid

At de engang vil være der når noen trenger en hånd å holde i

Da vil de vite hvordan det føles

De kan bruke sine erfaringer

De kan la lyset sitt skinne

 

De må gå veien selv

Jeg kan vandre et stykke ved deres side

La dem vite at jeg er der

Men det er så lite

Jeg føler meg så utilstrekkelig

Men jeg vet

Jeg vet at de må finne det selv

De må lete med lys og lykter etter veien

Om den føles aldri så mørk og smal og svingete

Sakte, men sikkert må de krongle seg frem

Så håper jeg for deres skyld at veien blir bredere

At den blir lysere og lettere og full av glede

Det ønsker jeg dem av hele mitt stolte hjerte

I dag

8 kommentarer
    1. Ja det er underlig hvordan det er. Når vi er unge og full av livskraft og ynde så er vi på det mest usikre. Mens når man blir en “gammel røy”, så er man så trygg og sikker at alt blir en lek ikke forhold.
      Det er sikkert en mening med det. Vi hadde nok ikke lurt like mye eller utviklet oss så mye hvis alt var plankekjøring i ungdommen.
      Men noen blir faktisk født med den tryggheten og selvsikkerheten og de har ofte store kall her i livet.
      Ha en riktig fin dag 🙂

    2. Den veien de unge jentene har foran seg, er tung, lang og i noen tilfeller smertefull. Jeg er i grunnen glad jeg ikke er så ung, for hadde jeg den gang visst hva jeg hadde foran meg, tror jeg nok kanskje jeg ville takket nei og valgt en annen vei.

    3. Rart med det…hvor vanskelig ting er når man er yngre. Hvor mye mer usikker man er, enda man burde ha all verdens energi og GIV. Men livet blir letter og veien bredere jo eldre man blir er nå min mening 🙂

    4. Ja det gjør ofte det, men jeg møter nok mange som sliter da også, kanskje særlig de som ikke har fått tatt tak i ting som ung .men de fleste av oss modnes med årene og får det bedre med oss selv. Og jeg tenker jo at de som har smertelige erfaringer, kan være der for andre når de selv får det bedre. frodith:

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg