En gang for lenge, lenge siden fantes ikke ordet frykt

Jeg hadde lagt meg, og plutselig kom ordene og jeg måtte opp igjen for å  skrive dem ned. Annerledes føler jeg, kanskje litt rart også. Les hvis det føles riktig

En gang for lenge, lenge siden fantes ikke ordet frykt

Vi må langt tilbake

Så langt tilbake som tidenes morgen

Kanskje så langt som til da Eva og Adam levde i fred og harmoni på jorden

En gang er vi jo kommet hit vi mennesker

Ingen vet vel helt hvordan

Det er kanskje mer som et mysterium

Men nå er vi her

Vi har vært her i tusenvis av år

 

Når kom så frykten og dalte ned i paradis

Midt mellom Adam og Eva

En vakker sommerdag

Hva var det som skjedde

Var det striden om  det forbudte eplet, skal tro

Den forbudne frukt som bestandig smaker best

Mitt og ditt og makt og ære

Fra nå av og til evig tid

 

Er det ikke ofte der det starter

Ved maktens terskel

Er ikke makt det aller første steget til krig på jord

Ufred mellom granner

Våpnene kaller

Vi vil ha vårt, mitt, jeg vil ha det som er mitt

Jeg vil ha mer enn deg, bedre enn deg, jeg vil ha mest og jeg vil ha best

Er det vel ikke den frie viljen

Vi har vondt for å forvalte den frie viljen, vi menneskebarn

Har vi vel ikke

Egoet vårt er stort

 

Når vil vi så legge våpnene ned

Når vil vi skape fred blant våre egne

Nære og kjære, venner og bekjente

Når forstår vi at vi kun skal være oss selv

Født i kjærlighet, til kjærlighet

Ubetinget kjærlighet fra kilden

Nå er vi klar for å spre den rundt oss uten egoistiske baktanker og ønske om å få gull, røkelse og myrra som belønning

Når er vi klar til å la makten gå sin vei og dele vårt brød med sulten bror

Istedetfor å tviholde på vår rett til rikdom

For hva er vel den egentlige rikdommen annet enn det vi har med oss når vi kommer hit ned

Annet enn kjærligheten

Kjærligheten til våre medmennesker

Kjærligheten til moder jord, som så gjerne vil gi nok til alle

Hvis vi bare tillater det

I dag

8 kommentarer
    1. Veldig bra skrevet, den rikdom vi søker finnes allerede i oss, i våre hjerter. Vi må tørre å åpne for den, spre den og dele <3

    2. Hmmm. Tenker jeg nå.
      Var plutselig i hagen imellom Adam og Eva… Det eplet alle snakker om.
      Det er mange som tenker at det ikke er et eple i den forstanden, men at det er fristelsen.
      Kjærlighet erjo fristelse,og man skal friste hverandre.
      Makt er noe helt annet.
      Kjenner at jeg ble litt satt ut… Vet liksom ikke helt hva jeg skal tenke nå.
      Frykt er velle en del av hele bildet.. Uten frykt hvordan vite at det gikk bra?

    3. Vanja Ch. Kvalstad ( Inne: Nei, jeg vet ikke selv heller hvor mye logikk det er i teksten, men det var sånn den kom,hehe. Den er litt rar. Eplet er vel bare et bilde som du sier. kjærlighet er jo ikke bare mellom mann og kvinne, men til selve livet og hvis vi ikke har noe behov, vil vi heller ikke bli fristet, hvis vi er tilfreds som vi har det. Angående frykt så er hele samfunnet i dag bygget på frykt, religionene blant annet, skremmer folk med fordømmelsen. media sprer ikke annet enn frykt. og makten er vel hovedårsaken til de fleste konflikter, misbruk, vold osv

    4. Så fint skrevet. Verdt å stå opp for å få nedskrevet sånne ord, og bra at du ikke var så trøtt at du at du ikke orket å skrive. Rart hvordan tanker og ideer kommer etter man har lagt seg 🙂

    5. margarites: Men det rare er at jeg har ingen tanker eller ideer. Jeg får de første ordene og så skriver jeg og så vet jeg ikke hva jeg skriver, ordene bare faller ned uten tanker, tar den tiden det tar å skrive, uten tenking, uten korrektur 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg