Bøker lest januar, februar og mars 2015

Jeg har lest de to første av Dan Brown, Engler og demoner og DaVinci koden. Det drøyde litt før jeg kom i gang med den 3. Det tapte symbol. Det drøyde også før jeg ble ferdig med den. Av en eller annen grunn fenget den ikke like mye som de to første.  Klarer ikke helt å sette fingeren på hva det var jeg ikke likte. Det finnes en fjerde bok, Inferno, så nå får jeg satse på at jeg liker den bedre.

Teksten er hentet fra Bokkilden

Robert Langdon må på kort varsel overta som foredragsholder for å hjelpe sin venn Peter Solomon. En gjenstand blir oppdaget og Langdon gjenkjenner den som en invitasjon til en glemt verden. Når Peter blir brutalt kidnappet, forstår Langdon at hans eneste håp for å redde vennen er å akseptere den mystiske invitasjonen. Dette er den tredje romanen om Robert Langdon.

 

Så gikk jeg i gang med en av mine nyere  bekjentskaper Chris Tvedt. Jeg likte veldig godt de første bøkene hans om advokat Brenna.  Jeg er ikke så glad i de siste bøkene om etterforsker Edvard Matre. Vi oversvømmes med krimbøker for tiden. Den ene nye forfatteren etter den andre popper opp, så kanskje jeg er blitt mer kresen kanskje. Eller vanskelig.  Men jeg kommer helt klart til å lese den neste boken også, Djevelens barn.

Teksten er hentet fra Bokkilden

Førstebetjent Edvard Matre ved Kripos har fått to drapssaker i fanget. Problemet er at han ikke etterforsker noen av dem. Den ene fordi han ikke får lov. Den andre fordi han ikke vil. Et usedvanlig brutalt ran i Bergen ender med drap. Edvard Matre og hans team blir satt på saken. Sporene peker mot en gruppe voldelige høyreekstremister, men til Edvards store frustrasjon får han beskjed av PST om å holde fingrene av fatet. Samtidig må han slite med en gryende mistanke om at en av hans egne folk kan ha liv på samvittigheten

 Etter et par krimbøker følte jeg for å lese et par alternative bøker som dukket opp foran nesen min. Det handler om spørsmålet om hva som finnes eller ikke finnes etter døden. Disse lastet jeg ned som e-bok, noe jeg synes er helt fabelaktig. Et par minutter og du har boken foran deg. Nå kan man også låne e-bøker på biblioteket rett hjem til egen stue. Jeg liker godt å lese på ipaden min, men den er ikke god å lese på ute, men min er en eldre versjon. De nyeste er bedre og likedan lesebrettene er jo fine, så jeg kommer nok til å gå den veien etterhvert. Da vil det heller ikke bli så synlig som i dag, at jeg kjøper mer bøker enn jeg får lest. Bøkene faller ut av hylla, for det er overfylt.

 

Døden gav meg livet av Anita Moorjani. Sann historie om en indisk kvinne som lå for døden med lymfekreft.  Hun lå på sykehuset og de ventet på at organene skulle svikte når hun gikk ut av kroppen sin. Hun kunne senere gjenfortelle alt som ble sagt om henne mens hun var borte. Hun kom tilbake i kroppen sin og 5 uker senere var hun helt frisk. Det forteller meg at ikke bare må det finnes mer mellom himmel og jord enn det vi er villig til å se, men også at kroppen må sitte på en hemmelighet som gjør at den kan gjøre seg selv frisk.


Teksten er hentet fra Bokkilden

Anita Moorjanis personlige beretning om sin fireårige kamp mot lymfekreft som ender med organsvikt og koma før «gjenfødelse», er en sterk og forunderlig fortelling om sykdom og helbredelse, om døden, og om meningen med livet. Under nær døden-opplevelsen forstår hun verdien av sitt liv – hvorfor hun er på jorden – og samtidig og uunngåelig, for de to er forbundet, den faktiske årsaken til at hun ble syk. Da hun kommer til bevissthet igjen, har tilstanden hennes bedret seg i så stor grad, og fortsetter å gjøre det, at hun kan forlate sykehuset etter noen uker, uten spor av kreftceller i kroppen. Anita Moorjani trosset all medisinsk kunnskap og vendte tilbake fra dødens rom med en dyp forståelse av hvem vi er, hvorfor vi lever, at vi eier kraften til å helbrede oss selv – og at mirakler er mulig! Indiske Anita Moorjani hadde arbeidet i Hongkongs forretningsverden i mange år da hun fikk kreftdiagnosen i 2006. Nær døden-erfaringen og innsikten den ga henne i hva som styrer liv og helse, har endret henne for alltid. Boken er oversatt til rundt 20 språk.

Den andre e-boken heter Himmelen finnes og er skrevet at nevrokirurgen Eben Alexander. Nok en sann historie. Denne gang en lege som er spesialist på hvordan hjernen fungerer, som får sin hjerne tilsynelatende lagt død, for så å komme tilbake helt frisk og med en lærdom han aldri hadde trodd fantes og som han aldri ville trodd på før når andre har hatt lignende historier.

Teksten er hentet fra Bokkilden

Tusenvis av mennesker har hatt nær døden-opplevelser, men forskere mener at opplevelsene kun skyldes fantasier. Eben Alexander, en høyt utdannet nevrokirurg, var en av disse. Han visste at nær døden-opplevelser føles ekte, men at de er fantasier som hjernen produserer i ekstreme stress-situasjoner. Men så ble han selv syk av en sjelden sykdom, og hjernen sluttet å virke. I syv dager lå han i koma og legene var i ferd med å avslutte behandlingen da han plutselig kom tilbake til livet. At Eben Alexander overlevde er et medisinsk mirakel. Men historien han kunne fortelle da han våknet er et like stort mirakel. Mens kroppen lå i koma, dro Alexander ut av kroppen og denne verden, til et sted der han møtte en engel som viste ham veien til en annen dimensjon. Der møtte han en guddommelig kraft, selveste skaperen av universet. Før han opplevde dette trodde han verken på Himmelen, Gud eller sjelen. I dag mener Alexander at god helse bare kan oppnås når vi innser at døden kun er en overgang til en ny tilværelse. Dette er en historie som vil overbevise alle skeptikere. New York Times bestselger!

 

 

Da var jeg klar for en liten ferie. 4 par en uke i Gran Canaria gir ikke rom for mye lesing, men et par romaner ble det og to fulltreffere for meg.

Den første var Hele livet på en dag av Alyson Richman. En bok jeg har fått anbefalt av mange og en bok som helt klart falt i smak. Det er nok Lenkas historie som er den mest interessante her, hvordan jødene brukte kunsten til å opplyse om hvordan de ble behandlet i fangeleirene.  Anbefales

Teksten er hentet fra Bokkilden

Praha 1930-tallet: Kunststudenten Lenka og medisinerstudenten Josef møtes og forelsker seg. De vandrer lykkelige gjennom byens vakre gater, og aner ingenting om det som snart skal komme til å skje. Men i bakgrunnen lurer krigen, og snart er nazistene på vei inn i byen. Lenka og Josef er jøder, og i tumultene rundt invasjonen kommer de bort fra hverandre. Det siste de rakk å gjøre, var å gifte seg. Misforståelser gjør at begge tror at den andre er død. Josef greier å komme seg til USA, der han ender opp som en anerkjent fødselslege. Lenka havner i gettoen Terezin (Theresienstadt), der hun bruker sitt kunstneriske talent for å forsøke å bekjempe nazistene. Til slutt blir hun sendt til Auschwitz sammen med resten av familien. New York 2000: I et selskap treffer Josef en kvinne han er sikker på han har sett før. Han blir sittende og se på henne en lang stund, før han ber om å få se på armen hennes. Hun bretter opp ermet, og på underarmen er det tatovert inn seks sifre; fangenummeret fra Auschwitz. Han ser på henne og sier: «Lenka, det er meg. Josef. Ektemannen din.» Fra det sorgløse livet i Praha før krigen, til grusomhetene i nazistenes Europa, utforsker denne romanen kjærlighetens kraft, minnenes makt og menneskets evne til å overleve.

 Den andre boken var Bursdagsgaven av Sue Monk Kid. Jeg elsket jo den første boken hennes Bienes hemmelige liv, også filmen var nydelig. Den andre boken, Havfruestolen falt jeg ikke så veldig for, og den tredje, Granateplene har jeg ikke lest enda, men Bursdagsgaven likte jeg svært, svært godt.

 

Teksten er hentet fra Bokkilden

Elleve år gammel eide jeg en slave jeg ikke kunne sette fri.»

Charleston, 1803: I den rike, hvite Grimké-familien er alle samlet for å feire datteren Sarahs elleveårsdag. Men da foreldrene presenterer den jevnaldrende slavejenta Hetty Handful som Sarahs bursdagsgave, sier hun bestemt nei. Som straff for upassende oppførsel må Sarah skrive til alle gjestene og be pent om unnskyldning.
For jenter i South Carolina skal ikke drømme om å avskaffe slaveriet eller studere jus – de må konsentrere seg om broderi, håndskrift og bibel. Hetty Handful prøver på sin side å finne seg til rette i Grimké-huset, mens hun fabulerer om verden utenfor murene som omslutter slavegården. I Sue Monk Kidds (Bienes hemmelige liv) mektige nye bok følger vi Sarah og Hetty og deres kamp for et verdig liv gjennom 35 år. Bursdagsgaven er en flammende sørstatsroman om håp, mot, frihetstrang og behovet for å ha en stemme i verden.
Boken er basert på en sann historie og gikk rett inn på førsteplass på New York Times’ bestselgerliste. «Sue Monk Kidd har skrevet en bok som vil endre måten vi snakker på. Det er ikke mulig å lese denne boken uten å tenke nytt om kvinners status og alle de glemte heltinnene som spilte en rolle for å ta oss dit vi er i dag.» Oprah Winfrey

Da var det på tide på finne frem en krimbok igjen. Den aller nyeste av Jo Nesbø,Blod på snø. Jo da, Nesbø briljerer med språk og med kunnskap, men dette ble gudsjammerlig kjedelig for meg. Jeg hadde problemer med å komme meg gjennom de 170 sidene, rett og slett.  Neste gang Jo Nesbø gir ut bok, skal den ikke i min bokhylle før jeg ser anmeldelsene.

Teksten er hentet fra Bokkilden

Vi er i Oslo. Måneden er desember, året er 1975. Vinteren er iskald. I fire år har Olav vært ekspeditør ? eller rettere sagt leiemorder ? for Daniel Hoffmann, en jålete gangster med tweedklær og hang til det anglofile. Hoffmann kontrollerer hovedstadens heroinmarked. Nå blir Hoffmanns bande utfordret av Fiskeren, narkoselgeren som bruker butikken sin på Youngstorget som åsted for dekkoperasjoner.

Hoffmann føler presset fra alle kanter. Olav skal få femdobbelt honorar og evig juleferie for et siste oppdrag: Hoffmanns kone, den vakre og forføreriske Corina Hoffmann, skal tas av dage. Problemene oppstår når Olav forelsker seg i sitt offer…

 

 

2 kommentarer
    1. Oi, du har lest mye jammen meg 🙂 Jeg leser jo ingenting om dagen…bortsett fra veldig mange blogger 😀 Må begynne med litt lesing igjen 🙂 Ha en fin fredag du <3

    2. frodith: Dette er ikke mye for en som kan lese alle disse på en ferieuke,hehe. Så blogg får ta litt skylda med meg og, men også at jeg spiller litt eller litt mer pcspill på ipaden, istedetfor å lese, men det viktigste er å kose seg 🙂 Leste en bok i påska som jeg anbefaler, den heter jordmoren fra Venezia

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg