Følelser, lille venn, det vet du mye om

 

Følelser lille venn

Det kan du mye om

Du har smakt på mange av de

Noen er søte mens andre er sure

Noen er direkte vonde

Mange av de føles stå store og påtrengende

Men vet du noe rart

Du kan velge bort mange av dem

Og selv om du ikke får dem helt bort, kan noen av dem gjøres mindre

 

 

Følelsen av dårlig samvittighet

Hvem gav deg den

Jo, det er deg selv

Ingen annen

Ingen kan gi deg noe du ikke vil ha

Det forstår du vel

Du kan si nei takk, den gaven smaker vondt

Jeg vil ikke ha den

Jeg velger den bort

Det er ok at det er noe jeg ikke kan hjelpe med

Denne gangen var det noe annet jeg skulle si ja til

Kanskje meg selv

Da hjelper det ikke å  ta dårlig samvittighet med på lasset

La det bare ligge igjen

Du kan ikke skylde på noen andre for det

Du velger det selv

 

 

Sorg er en vond følelse

Likevel vokser du med den, lille venn

Selv om den smerter

Den gjør deg til et bedre menneske

Om den smaker aldri så vondt

Ikke noe man ønsker å ta inn, men den kommer på besøk

I en eller annen variant

Tygg den godt og svelg  den ned

Den skal arbeides med så du fordøyer den godt

Da vil den legge seg til et sted langt bak i hjertet ditt

Så kan du gå videre i livet ditt

Det kan være sorg over noen du har mistet

Det kan og være sorg over noe du ikke har hatt, noe du har savnet

Sorgen vil nok bestandig være der, men den mildner

Den skal gjøre deg takknemlig for det du har

 

 

Men derimot glede, lille venn

Den skal du smake mye på

I alle varianter og størrelse

Den gjør livet ditt innholdsrikt og fint

Den gjør at du takler bedre også de vonde følelsene

Gleden vil bære deg gjennom livet

Den vil gi deg kjærligheten du søker

Både til deg selv og til andre

Du skal ikke sitte og vente på gleden

Du skal gå ut og søke den

Så skal du dvele ved den, kjenne hva den gjør med kroppen din

Og det fine med glede,er at den vokser

Den blir større jo mer man deler den

Det er en fin følelse det

I dag

 

8 kommentarer
    1. Nydelige ord…
      Ingen tvil om at de aller fleste vil kjenne seg igjen i disse ordene.
      Sorg og glede,
      samvittighet og tristhet. Alt side om side for at vi skal bli de vi er.
      Noe er enklere å takle enn annet, mens noen kanskje ikke takler det i det hele tatt.
      Jeg takler glede, jeg takler sorg, men jeg takler ikke uærlighet..)

    2. Vanja Ch. Kvalstad ( Inne: Uærlighet og falskhet, er det verste jeg vet og, men jeg prøver å distansere meg fra det,når jeg møter sånne mennesker som ikke er sannferdige. Prøver å si at det er deres vei, men ikke enkelt 🙂

    3. Følelser kan være vanskelige greier ja..men de har vel sin nytte også…men noen er det smart å prøve å dempe litt..så de ikke tar overhånd…og heller la de gode følelsene få bedre plass :))
      Som vanlig skriver du vakkert om viktige ting <3

    4. annebe: Takk <3 Og ja, sant. Jeg har så mange og store følelser også, verre å håndtere enn de menneskene som har det roligere, ikke svinger så mye, har nok med høysensitiviteten å gjøre det 🙂

    5. Som du sier, gleden er viktig å ha smakt mye på, og lagret noen doser i hulrommene her og der, fordi når sorgen dukker opp, så kan man nemlig dytte bort den verste smaken om man leter fram de gledene fra hulrommene 🙂

    6. Sanne ord dette her, følelser er noe vi lever med på både godt og vondt. Heldigvis så er det nok den gode følelsen jeg kjenner best, men samtidig så er sorg så mye tyngre å bære. Den gjør vondt lenge…men heldigvis så kan man hente frem gode minner og gode følelser for å dempe sorgfølelsen også, så sånn sett blir det jo en litt god følelse av den sorgen også. Og størst av alt er kjærligheten!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg