Hvor godt lytter du til kroppen din?

Kroppen vår er ganske så smart

Den taler til oss

Det dumme er bare at vi er ikke så flink til å lytte

Dette gjelder både de som er friske og de som har begrensninger de må ta hensyn til

Selv har jeg blitt mye flinkere til å høre etter

Helt i mål er jeg ikke

Kanskje jeg ikke kommer dit heller, for grensene kan være veldig så usynlige til tider

 Mange som har mye energi og gjerne jobber døgnet rundt, får ofte begrensninger som bremser dem

Noen får senebetennelser ved stress

Noen får vondt i hofter eller knær eller influensa eller hodepine eller vondt i nakke, skuldre eller rygg

Kroppen spenner ben under deg for at du skal hvile deg

 

 

Fordi jeg har noen utfordringer med stoffskiftet mitt, blir jeg lett sliten

Overdriver jeg, da går jeg ned i kjelleren en tur

Da må jeg hvile til jeg er oppe igjen

Det å lære å strekke seg litt, men ikke for langt, er en utfordring

Man må lære seg å lytte godt til kroppen

Min kropp er til tider ganske så høylytt

 

Jeg har nettopp vært på en ukes ferie

En kveld ville reisefølget mitt gå en tur på byen

Jeg følte at jeg skulle vært med jeg også

Innimellom kommer jo sånne dumme tanker man ikke har bruk for

Man føler seg lat, en som aldri gidder, festbrems, kjedelig type

Kjedelig for stakkars gubben min, som har en kjerring som ikke orker å være med

 

 

Kroppen min sier klart fra at den ikke vil

Det er et  stykke å gå, det er kveld, jeg er sliten av solen og varmen, det kommer til å bli masse folk og masse støy

Alt dette forteller kroppen min meg

Måten den sier det på er ganske så tydelig egentlig

Jeg kjenner mye motstand

Den roper at den ikke greier dette, den trenger å hvile

Jeg kjenner at bare tanken, gjør at jeg får tårer i øynene

Jeg holder på å bryte sammen, og det før jeg har kommet meg avsted

 

Så sier de andre til meg, at bli hjemme, hvis du ikke føler for å bli med

Jeg kjenner at det er det eneste valget jeg kan ta

Lettelsen i kroppen stiger

Jeg vet at jeg tar riktig valg

De andre kommer tilbake ved midnatt

De forteller at det var kjempemange mennesker og veldig mye støy

De både gikk og satt i trengsel og musikken var kjempehøy

De sa at jeg kunne være glad jeg ble hjemme

Hva da hvis jeg hadde vært med

Jeg hadde blitt helt utmattet og ødelagt de neste dagene

Nå våknet jeg frisk og opplagt

Heldigvis at jeg lyttet

 

Slik snakker kroppen til meg

Den fortalte meg hva som kom til å skje

Jeg hadde ikke lyst til å høre, men tok til vettet

Slik snakker også din kropp til deg

Det er viktig å tøye grensene litt, men ikke så mye at strikken ryker

Veldig ofte kommer noen til meg på healing, som ikke hører etter

Jeg prøver så godt jeg kan å gjøre dem oppmerksom på kroppens språk

Det må læres likedan som du lærer andre språk

 

Pass på deg selv, så du ikke blir syk

Men samtidig skal du ikke sette deg ned og ikke tørre noe som helst

Det er heller ikke bra

Det er disse grensene du må forske litt på

Hører du det

I dag

 

6 kommentarer
    1. Det er viktig å lytte til kroppen ja, og den sier jammen fra om den ikke er enig innimellom… Og da skal man høre, hvis ikke blir man verre. Ha en fin kveld Mariann 🙂

    2. Jeg er nok ikke alltid flink nok til å lytte til kroppen min, så ærlig skal jeg være. Men av og til, når jeg føler at dette vil jeg ikke, så kan ting bli hyggelige likevel – til tross for at jeg kanskje gikk med følelsen av at “dette orker jeg ikke”. Og da tenker jeg ofte at kanskje det er rett å overhøre det kroppen sier, samtidig som jeg vet at det slett ikke alltid er lurt. Men det å vite akkurat når det er rett, og når det er på tide å overse kroppens signaler er ikke alltid så lett. Håper du hadde en fin ferie, og fikk ladet batteriene 🙂

    3. margarites: ja det er akkurat den grensen som er så vanskelig å finne, for vi kan ikke sette oss ned og ikke være med på noe. Jeg har også gjort ting jeg i utgangspunktet ikke orket og det har gått fint mange ganger og helt skeis andre ganger. Jeg var jo på vei nå også, men denne gangen ropte kroppen høyt 🙂

    4. Jeg øver veldig 🙂 Det rare er at når man først begynner å lytte, etter å ha brukt kroppen sin som en maskin i alle år for å oppnå det egoet ønsker, så kommer det veldig mye opp…… Litt slitsomt, men en nødvendig øvelse. Kroppen min forteller meg ganske så tydelig hva den vil og ikke vil. Til og med hva den vil ha som mat….. Det er bare å høre etter, for den vet alltid best 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg