Hele tiden leter vi

Hele tiden leter vi

Hva leter vi etter tror du

Jo anerkjennelse, det å bli sett

Det å bli elsket

Ofte leter vi hele livet etter dette

 

Vi har mennesker rundt oss som er glad i oss

Vi får anerkjennelser

Vi får gode ord og komplimenter

Men så er det den store utfordringen

…….. Tror vi på dem

 

Ofte gjør vi ikke det

Ordene går inn i et øre og ut det andre

Vi tar de ikke inn

De tilhører oss ikke

Vi fortsetter letingen vår etter anerkjennelse

Vi ser ikke at den er der

Hvorfor er det sånn

 

Det ligger en helt enkel årsak bak

Vi tror ikke på dem

Det har med oss selv å gjøre

Det er oss selv som ikke anerkjenner den vi er

Det er oss selv som ikke elsker den vi er

Når vi ikke tror vi er bra nok, da hjelper det ikke noe hva andre sier og gjør

 

Vi må finne kjærligheten inni oss

Vi må elske oss selv og den vi er

Når vi gjør det, ja da vil vi tro på de gode ordene

Det rare er bare at da har og behovet for dem falt bort

Ja, vi blir glad for dem og nå hører vi dem

Men det er ikke lenger noe vi higer etter

Det er ikke noe vi tror vi må ha for å bli lykkelig

 

Den eneste som kan gjøre deg lykkelig er du

Du kan ikke gå og vente på andre

Uansett hva de gjør, vil ikke du elske deg selv mer

Det er inni deg selv det sitter

Det er du som drar deg selv ned

Før du forstår det, vil du ikke komme lenger

Du vil stå i stampe

Du vil lete og lete etter de som kan elske deg som du er

De kan kun elske deg ut fra egne forutsetninger, ikke dine

Du kan ikke forlange at noen skal elske deg på den måten du ønsker

Det er det kun du selv som  kan

Når du klarer det kunststykket å elske deg selv akkurat som du er

…….Ja, da har du en fred inni deg

Da vil det også bli enklere for andre å komme deg i møte

I dag

 

8 kommentarer
    1. Ja, bekreftelsen utenfra er ikke noe å bygge selvtillit på, selvfølelsen og selvtilliten må komme innenfra. Ytre faktorer er veldig sårbare, og folk rundt deg kan endres, man må ha en kjerne av det som er SEG og selvtillit nok til å gå klare seg på egenhånd om man må..

    2. morsmiddag: Ja, det tror jeg, for plutselig skriver alle om samme temaet, både i blogg og i grupper på facebook. vi plukker ned fra den kollektive bevisstheten tror jeg, i mye større grad enn vi gjorde før. Det er åpnere nå, lettere å ta ned.

    3. frodith: Helt sant, ser at dette er ord som kommer igjen og igjen, velger å skrive de likevel for jeg tenker at kanskje det er noen nye som skal lese dem. Tenker at mine bloggvenner kanskje blir lei av de samme temaene 🙂 Men da får de hoppe videre 🙂

    4. Ja dette er helt sant. I ungdomstiden var jeg mer avhengig av bekreftelser og at jeg var bra nok. Da ble jeg jo mye styrt av ytre omstendigheter. Nå som jeg ikke har behov for det lenger da strømmer det på. Og i tillegg er jeg fri, for jeg er ikke avhengig av det og lar meg ikke styre av ytre omstendigheter lenger. Jeg liker så godt disse ordene dine 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg