En annerledes utflukt

Før jeg legger meg til å sove om kvelden, ligger jeg på ryggen noen minutter og mediterer. Det gir en indre ro og jeg får sove godt. Denne kvelden ble jeg ledet inn på en liten utflukt. Når jeg sier ledet, menes det egentlig bare at bildene og ordene, dukker opp i hodet mitt uten at jeg har tenkt de på forhånd. Hvordan de kommer dit, ja det vet vi ikke <3

 

Se for deg hjertet ditt, lille venn

Ser du døren inn dit

Ja, den er brun, av treplanker, litt sånn som i eventyrene, rundet på toppen

Åpne døren og gå inn gjennom den

Jeg åpner døren og finner en trapp

Trappen er av stein og den består av tre trinn og den går nedover

Jeg rusler ned på nederste trinnet og setter meg

Inni meg føles det som om jeg er meg selv som liten pike

Undrende og nysgjerrig over livet

Uten frykt for hva som kan være i vente

 

 

Jeg er i en vakker hage

Jeg ser havet glitre der i horisonten

Havet vet du , lile venn, består av dråper

Hver eneste en av de dråpene henger sammen med en annen

Ved å samarbeide, danner de havet

Hele tiden vil noen forsvinne og noen nye komme til

Det vil være stormer og det vil være stille

De må tilpasse seg hverandre

Akkurat sånn er det med menneskene også

Noen går og noen nye kommer og sammen danner de verden

Er ikke det fint

Menneskene skulle lært litt mer av dråpene i havet

Det å tilpasse seg etter hverandre, støtte hverandre i medgang og i motgang

Det gjør en sterk

Hva er vel sterkere enn vannet når mange nok dråper slår seg sammen

 

Jeg ser og masse vakre blomster i hagen min

Alle farger og alle fasonger

Det er et vakkert skue

Jeg nyter synet

Noen er det mange av, mens andre er det kun noen få av

Ja, lille venn, akkurat som med menneskene

De finnes også i mange versjoner

Høye og tynne, tykke og smale

Mange nasjonaliteter, mange språk og mange farger og trosretninger

Sammen danner de verdenshagen

Mangfold er vakkert og bør settes pris på

 

Og hør på alle fuglene

De synger så vakkert

De sitter i trærne og kvitrer

Alle på hver sin måte

Ja, lille venn, sånn er det med menneskene og

Er det ikke vakkert

Hvert eneste menneske har sin egen tone, sin egen sang

Fuglene bruker stemmen sin

Mange mennesker holder sin stemme gjemt inni seg

De tør ikke bruke den

De synes ikke de synger fint nok

De skulle lært av fuglen

Den synger sin sang  og bryr seg ikke om hvem som hører den

Slik skulle menneskene også tatt i bruk sin stemme

De skulle funnet sin unike tone, den som sitter inni dem

Det er med på å sette dem fri

Fri fra angst og sorg og smerte

 

 

Jeg sukker henført

Det er så vakkert der inne, inne  i mitt eget hjerte

Tenk at det rommer så mye

Det rommer en hel verden

Slik er det med hvert eneste menneske

Hvert eneste hjerte som banker

Hvert eneste hjerte rommer noe som er så stort

Det hjertet som har banket siden vi var et lite frø i vår mors livmor

Det er det som er guddommelig

Det aller største som finnes

Det heter livet

Ta vare på det

Det er en gave du har fått

I dag

 

10 kommentarer

Siste innlegg