Er du skyld i din egen nedstemthet

Ja, med den overskriften får jeg kanskje noen sinte på nakken

Men som vanlig skriver jeg til meg selv

Jeg bruker nemlig å spørre meg selv dette spørsmålet

Etter tilbakemeldinger på innlegget i går, føler jeg for å fortsette på temaet nedstemhet

http://lillasjel.blogg.no/1422723275_31012015.html

Nå vil jeg presisere igjen at jeg ikke er noe lege eller psykolog

Jeg snakker kun med meg selv i mitt eget hode

Dette er bare min måte å jobbe med meg selv på

Kan noen samtidig finne inspirasjon, er det flott

Har man alvorlig depresjon, må man søke fagpersonale

 

 

Jeg snakket i går om overgangsalderen

Det jeg ser av tilbakemeldinger er at det å være nedstemt sliter mest

Det i tillegg til dårlig søvnkvalitet

Det er viktige ting man kan gøre med eget hode

Det har seg nemlig sånn at mye kommer an på hvilke tanker du putter inn der

Se hodet ditt som en tanketank

Fyller du tanken med gode tanker og glede, vil det boble av livslyst oppi der

Fyller du den med destruktive tanker, vil det bli tungt og mørkt

Det betyr ikke at nedstemthetten ikke er der

Er jeg forvirrende nå

 

Vi vet at ei fjør kan bli til fem høns, når man sladrer om noen

Det kan en liten uoverenstemmelse bli i hodet også

Det kommer an på hvor stort fokus vi gir det

Hodet vårt er nemlig veldig merkelig

Det lar seg lure

Du kan lure det til å tro hva som helst

Det spiser av den maten det får

Hvis du graver deg ned i det som er negativt, da tror hodet at hele verden er negativ

 

 

Det er fellen man går i

Når man blir nedstemt, synker nemlig energiene i kroppen

Man går på en lavere energifrekvens

Det som da skjer er at man tiltrekker seg drama rundt seg

Plutselig er kollegaene vanskelige eller gubben umulig

Tilværelsen blir på et blunk helt uutholdelig

Det er bare det at alt rundt deg er som det bruker å være

Det er du selv som endrer deg

Du dras ned på et lavere frekvensnivå energimessig

De tingene du vanligvis ikke reagerer på i det hele tatt, gjør deg nå deprimert

Og så vakker det på seg

Det vokser og vokser

Det blir mer og mer uutholdelig

Ups, der satt vi i saksa

Vi blir skyld i vår egen nedstemthet

Og vi ser det ikke selv

Hodet vårt sier at det er alle andres skyld

 

 

Kanskje du vil prøve en øvelse

Det er samme øvelse som jeg selv gjorde for en stund siden

http://lillasjel.blogg.no/1415353901_jeg_snur.html

Jeg satt igjen helt forgapt over hvor mange negative setninger jeg fylte hodet mitt med

http://lillasjel.blogg.no/1417526941_hvorfor_er_jeg_negati.html

Fra jeg stod opp til jeg la meg

Og da har jeg trodd jeg var så positiv

Prøv å være bevisst tankene dine

Tenk over hva du tenker og hvordan de tankene er

Skriv dem gjerne ned

Det kan hende du får deg en bakoversveis du også

 

Begynn så å snu de tankene

Ikke fortreng sannheten, men tenk andre sannheter

Vi skal ikke putte noe under teppet her og fortrenge det som er vondt

Da legger vi bare på lager

Vi skal bare finne ut hva som er reelt og hva som er selvforskyldt

Etter å ha øvd litt på dette, har jeg en ny tilværelse

Når nå nedstemtheten kommer sigende, vet jeg følgende

Det er ikke noens skyld

Det har ikke noe med noen andre å gjøre i det hele tatt

Det er mine hormoner som er i endring

Da sier jeg, ok er du der ja

Ja, deg kjenner jeg igjen

Deretter lukker jeg øynene og forer meg selv med godhet

Jeg tar frem alle ting som gleder meg

Ferier, venner, familie, hobbyer, hund og katt og ku 🙂

En liten rundreise i hvor godt jeg har det

 

Og med den lille øvelsen og litt trening, skjer det merkelige

Nå kjenner jeg at det kommer, knipser med fingrene og minner kroppen på at jeg har det godt

Og så løser det seg mye lettere opp igjen

Øvelse gjør mester

Noen ganger er det lett, andre ganger tar det litt lenger tid

Men det beste er at  jeg vet at det er ingen sin skyld

Ikke min, ikke de rundt meg

Det er kun min kropp som har noen utfordringer

De kan jeg leve godt med

I dag

 
http://lillasjel.blogg.no/1421922308_ikke_misforst.html

8 kommentarer
    1. Nok en gang ord som går rett hjem.
      Det er så enkelt og så sant. Det å sette et + tegn forann tanker eller hendelser gjør noe med inntrykket. Hele inntrykket, og det er så viktig.
      Noen gager er minustegnene så mye større, og tyngre, men når de snur er det en fin følelse..)

    2. Jeg tenker at det å bli deprimert er ikke et valg, det er noe som skjer som du ikke kan styre, men å kjempe seg ut av depresjonen og ikke bli liggende på bunnen er et valg. Men enkelte ganger er man deprimert uansett hva man gjør eller hvor hardt man prøver, å da må man bare prøve å stå i det, holde ut til det blir lettere. Jeg har ganske store humørsvingninger, så ja jeg ser godt hvordan humøret forandrer synet på verden. Når jeg er veldig glad så er alt så perfekt, er så glad i alle og ingenting er galt, men så havner jeg på bunnen og da er alt galt. Men jeg har lært meg å se når jeg blir sur og faktisk har en grunn til det eller om jeg blir sur og egentlig har en god grunn til det, så da vet jeg at jeg må trekke meg tilbake og holde kjeft. Det er ikke alltid så enkelt, men det er noe man blir flinkere til etterhvert som man øver på det.

    3. Alice: Ja, du har vært flink og det er sant det du skriver. Nå skriver jeg og om at dettte ikke omhandler depresjon 🙂 Men at man i overgangsalderen lett blir nedstemt, og kanskje ellers også ,og da har lett for å finne at årsaken ligger hos andre, mens det er hormonelt. Jeg skriver det også, at nedstemtheten kommer uansett og at man ikke er skyld i den selv 🙂

    4. Jeg tror at om man er et “vanlig” menneske med alminnelige problemer, og ikke dype psykiatriske lidelser, så kan man TENKE seg ut av ting, og INN i nye tankemønstre. Jeg tenker da på meg selv, og folk på samme mentale plan som meg. VI kan grave oss NED eller OPP…Og jeg har gjort det selv i yngre år,og SNUDD trenden da jeg skjønte at det handlet om meg SELV og hvordan jeg så på ting. Så jeg vet det funker for meg hvertfall å tenke seg UT og OPP, men det funker sikkert ikke for alle …

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg