En liten overgangsklump

 

Livet består av ulike epoker

Hvor mange kommer an på hvor lenge vi får være her

En av de epokene for kvinner heter overgangsalder

For mange går det helt glatt, merker nesten ikke noe

Andre sliter i flere år

Jeg har visst dumpet opp i den epoken nå

Det er egentlig litt rart

For jeg er jo bare ungdommen

Tror jeg selv ihvertfall

 

 

Det skjer mye med kroppen ved denne overgangen

Hormonene går bananas

Jeg vet flere som er fortvilte

Mange blir sinte

De blir som noen furier og kjenner ikke seg selv igjen

Det var ei som fortalte meg at hadde hun ikke hatt en tålmodig mann, ville hun ikke vært gift i dag

Det er nesten som å være konstant i pms

Noe de fleste damer, og menn som bor sammen med kvinner,, kan forholde seg til

Humøret svinger, man skratter i ene øyeblikket og gråter i neste

Man er så lettrørt at man griner av Hotell Cæsar

 

Mange sliter med nattesøvn

Enten sovner man ikke, eller så våkner man hver time

Eller man slår opp øynene klokken 04.00 om natten og kroppen prøver å innbille deg at det er dag

Selv mediterer jeg noen minutter før jeg legger meg til å sove

Da blir kroppen herlig avslappet

Det finnes avslappingsøvelser man kan ha på cd, hvis man ønsker det

Er jeg for urolig, tar jeg i bruk spikermatten min

Det er en matte med plastpigger kjøpt på en helsekostbutikk

Veldig vondt de første 10 minuttene men deretter slapper kroppen veldig godt av

Jeg røsker den bort, ja da litt vondt, men det går bra

Anbefales dog ikke for de som har mye smerter

Et annet tips er å massere tommelfingerleddet, helt øverst der tommelen begynner

Der er det et lite søkk og masserer man der, er det avslappende

 

 

 Hendene dovner bort

De liksom sovner, eller de murrer innvendig

Får man det samtidig i hender og føtter, ja da har man en morsom stund

For urolige bein er et fotmassageapparat med elektriske impulser et funn

Kjøpes på enklere liv

Reklameres for på tv av Drillo

Veldig virkningsfullt

Ellers er det sånne trivielle ting at man må ut av badet etter dusjen

Ja, det må vel alle, men vi må ut for å tørke

Svettebyger er vel et kjent begrep

Jeg bruker å si til gubben at legger du på en mer vedskie nå, så må jeg ut

Og da er det vel egentlig ikke så varmt, kun kjerring på koking

 

 

Jeg har foreløbig sluppet billig unna

Jeg har smakt litt på det over her, men det har vært kun bagateller

Største utfordringen min er at det kommer sånne byger med nedstemhet

Gjerne når man våkner om morgenen og en periode på kvelden

Heldigvis har jeg funnet hvordan jeg knekker den koden

Når jeg kjenner at det kommer, forer jeg på med glede og postive affirmasjoner

Noen får angstanfall

En venn av meg fortalte at hun ønsket angsten velkommen når hun kjente det kom

Hun sa , velkommen skal du være, er du her nå ja

Da tok hun brodden av angstanfallet og det gikk lettere over

Det var som om kroppen forstod at det var ikke så farlig

Når jeg nå kjenner at nedstemtheten kommer sigende, er kroppen så vant til treningen at det er nesten bare å knipse i fingrene

Jeg sier glede og ser for meg noe fint og minutter etter, er det borte igjen

Om morgenen starter jeg dagen med å tenke på det som er fint

Jeg ramser opp alt for meg selv som jeg er takknemlig for

Da glir det over, og det blir lett å stå opp

 

 

Ellers er det nok mye som kan være til hjelp

Akupunktur, healing, biophotonbehandlinger, refleksologi

Det finnes også noe som kan kjøpes på  helsekost, tror jeg

Selv tar jeg nattlysolje og føler humøret blir da mer stabilt

Jeg brukte også det ved pms tidligere

Jeg trøster meg med at dette er en overgang

Det er noe som man må forholde seg til, men det går over

Det er ingen livsvarig lidelse

Å tenke positivt er mye av nøkkelen for meg

Dette vet jeg er en periode jeg skal igjennom

Det er en overgang

Når bygene kommer, husker jeg og på å minne meg selv på at dette er ingen sin skyld

Det hjelper også

Jeg nyter å ha det godt i livet

I dag

 

 #overgangsalder #hetebølge #svett

14 kommentarer
    1. Mange gode tanker og tips her. Dem får jeg legge meg på minnet som det heter. Jeg er ikk kommet helt hit enda, og det haster ikke for min del. Ha en finfin dag 🙂

    2. Uff. Lykke til.. håper du slipper lett unna. Unner ingen min overgangsalder! Og når det varer i godt over 10 år så kjennes det ikke akkurat ut som en overgang.. og egentlig går det vel ikke over heller. For en blir ikke som før igjen etterpå. Ingenting funker jo!! Kjipt rett og slett. Og innimellom tenker jeg faktisk at det hadde vært bedre å ikke vært gift. Men det er vel en epoke i livet det også, som varer til livet er slutt. :/

    3. Mange forskjellige måter å ha dette på også. Jeg kom tidlig i overgangsalder VEEEELDIG tidlig, startet før 40 faktisk… Og jeg har merket lite til det, annet enn svettingen, og da setter jeg opp vinduet 😀 Jeg er med det som med det meste annet, det får lite fokus det negative ved dette 😀

    4. frodith: Det var da veldig tidlig. Ja, jeg har bestemt meg for at dette går knakende fint 🙂 Jeg tar det som en trening i positiv tenking og nyter at jeg har et godt liv. Det er det viktigste for meg 🙂 Men jeg vet at det er mange som sliter veldig, men det er hjelp å få hos legen for de som har behov for det, tror jeg 🙂

    5. Jepp…noen er tidlig ute 😉 Sånn er det med den saken… Ligger litt i familien tidspunkt for sånt…men jeg har vært tidligst av alle i vår…Men det er ikke noe å gjøre noe med, og lite å henge seg opp i …

    6. Det er ingen tvil i min sjel om at jeg har havnet her jeg også.
      Våkner om natten, har flere tilfeller av en bakerovn som blir slått på hver dag, for like etterpå å fryse.
      Jeg sliter med tankene, og jeg sliter generelt i livet akkurat nå.
      Prøver å være positiv, og prøver å hente frem de lyse tingen. Alikevell er skyen tung og mørk akkurat nå.
      Kan bare bli bedre tenker jeg.

    7. Vanja Ch. Kvalstad ( Inne: Ja, jeg kjenner for å skrive litt mer om temaet i dag. Det er tungt for mange denne tiden, og mange er ikke klar over at det er overgangsalderen som er skyld i plagene. Ofte når vi er nede, drar vi innpå oss mer av det samme. Det er fellen. Det er derfor ekstra viktig å prøve å løfte seg med de gode tingene for dermed å heve frekvensen på energiene.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg