Sokrates og jeg, vi gir fa…

Jeg la ut et innlegg i en gruppe jeg er med i her forleden

Der fortalte jeg at jeg har så mange tanker

Ofte litt annerledes tanker

Av og til kan det nesten bli for mye av meg

Jeg har en tendens til å vrenge og vri på alt

Er ikke rart at de kalte meg Prinsesse Vil ikke, når jeg var en liten pike

Og en liten pike er jeg enda jeg

Har bare litt større diameter rundt magen

 

Så var det en hyggelig dame som fortalte meg at kanskje jeg var som Sokrates

Han ble arrestert for alle sine tanker

Å ja, er det han som har stått og glodd på meg kanskje

Når jeg mediterer bruker det av og til å stå en mann der og glo på meg

Sånn fint i bakgrunnen

En gammel mann med langt hår og skjegg

Og når jeg bladde i kanalene på tv her en kveld,hvem tror dere jeg så

Jo, Sokrates, i det han måtte drikke gift og dø

Han kunne lurt seg unna, men bare fordi han var så sta, drakk han giften og døde

Der går grensen for meg

Så sta er jeg ikke

Men en liten Sokrates er jeg

 

 

I den forbindelse tenker jeg litt på Per Fugelli

Artikkelen hans om å gi faen, var den mest delte på facebook i fjor

Men klarer vi å gi mer faen

Ikke ta alt så forbannet høytidelig

Har du spurt deg selv hva som skjer da

Hva skjer hvis du går i buikken usminket en dag

Viser deg frem akkurat som du er

Jeg synes Dorte Skappel er så fin der

Hun stiller opp til intervju helt usminket og gjerne i kosedress

Hva skjer med deg hvis du gjør det

Skal jeg si deg det

Det skjer ingen verdens ting

Det går helt fint

 

 

Hva skjer hvis du ikke har designerveske da, men en til 100 kroner på KappAhl

Skjer ikke noe da heller

Men tenk om ikke alle blomsterpottene dine står i stil i vinduskarmen da

Helledussan, det må da vel være forferdelig

Nei, skjer ikke noe da heller

Tenk på rynkene i panna  da, leppa uten restylane,  puppene som kanskje har blitt noen cm lenger,  munnviken som sakte snur seg litt nedover

Hva skjer

Det skal jeg si deg

Det skjer ikke en eneste forbannet ting

Annet enn i ditt eget hode

Det er faktisk der det sitter

 

 

Tenk hadde vi mennesker heller kunne nyte livet

Akkurat som vi er

Gi litt mer f…… i fasader og døde ting

Heller fokusere på de tingene som gjør oss lykkellige

Det som gjør oss glad

En tur i skogen, besøke en venn, føttene i sofaen med en koselig film

Og rikig nyte det

Det er nemlig de øyeblikkene som gjør livet vårt godt

Ikke alle de fasadetingene vi tror vi bare må ha

Det sier Sokrates og jeg til oss selv

I dag

6 kommentarer
    1. Jeg tenker at jeg gir GANSKE f jeg også…Både i restylan, sminke og annet fjas…Jeg er ganske så meg selv, og det holder i massevis både på utsiden og inni 🙂

    2. Du får det til å høres så enkelt ut. Jeg er uenig i at det er enkelt. Det er komplekse saker.
      Omgås du en person som sminker seg selv mye hver dag, så merker du det den dagen han eller hun kommer uten sminke.
      Omgås du en stilfull person som bruker veldig mye penger på veldig dyre klær og tilbehør, så merker du det om han eller hun kommer iført klær og tilbehør fra billigkjeder.
      Går du forbi en vakker hage hver dag, så merker du det når eieren ikke klipper plenen på et halvt år.
      Så begynner du å snakke om det med dine egne omgangsvenner og familie for å fylle samtalene med litt ferskt innhold.
      Neida. Man merker det ikke nødvendigvis, og man prater nødvendigvis ikke om det heller. Men det hender at man gjør det. Komplekse saker. Kompleks kontekst.
      Beklager hvis du ikke mente at det skulle være så enkelt. Det var bare slik jeg oppfattet det. Toodeloo.

    3. Fint at det var en tekst som fikk deg til å tenke. 🙂 Ingenting er nødvendigvis enkelt, men kan også være det.:) Hvis du drar det enda lenger, gjør det noe om noen merker det? Gjør det noe om noen snakker om det? For meg gjør det ikke det 🙂 Hvis noen vil ha som tema at jeg kommer på butikken uten sminke, så er det helt ok for meg, gjør ikke noe:)

    4. Absolutt- du er kjempeflink som utfordrer leserne dine!
      Jeg ville ikke stilt meg likegyldig til om folk snakket bak ryggen min. Jeg har en oppfatning av at ganske mange sier eller ønsker at de ikke bryr seg og at det ikke gjør noe, men ikke fordi det faktisk stemmer – men fordi det motiverer en til å fortsette å bryte vanene og normene. Men kanskje man ønsker å utfordre omgivelsene ved å endre seg, trigge dem til en holdningsendring i det lange løp. Og kanskje man blir sint, oppgitt og enda staere av at folk ikke ser ut til å ta poenget med en gang.
      Jeg gikk på butikken en gang med ansiktsmaske i trynet. Det er det nærmeste jeg kommer et liknende eksepel “gå på butikken uten sminke”. Jeg var spent i kroppen, og jeg passet nøye på hvordan jeg gikk og hvor jeg rettet blikket og hvordan jeg kommuniserte med andre. Det gjorde noe med meg at jeg var annerledes enn hva som var “normalt” for meg.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg