Lidenskap

Tina Klitgaard Eriksen

Det å skrive er ganske så nytt for meg

Jeg har ikke skrevet noe som helst før jeg begynte å blogge

Å oppleve at ordene danser seg ned på tastaturet er en vanvittig opplevelse

Det å nesten ikke vite hva man skriver, før man leser det

Det å finne denne rare formen

Korte setninger, lite tegnsetting, var enda rarere

Pirkete som jeg bestandig har vært på sånne ting

Jeg gav på en måte slipp på kontrollen

Jeg turde å slippe meg løs

Tillate det som kom

 

Tina Klitgaard Eriksen

Det er nok en stor del av skrivingen, det å tillate

Miste kontroll på et vis

Mange ganger har jeg tenkt at jeg ikke kan publisere disse ordene

I begynnelsen delte jeg bilder jeg fant på internett

Ettterhvert ble jeg inspirert av de som hadde egne bilder

Jeg funderte på om jeg skulle lage dem selv

Å skulle plutselig bli billedkunstner over natten, nei det var ikke mye sannsynlig

Prøvde å ta bilder, men akk nei, jeg er ikke ivrig nok

Jeg er ikke nok tålmodig til å lære det

Noen bilder blir ok, men det er alt liksom

 

 Kathrin Slydal

 

Det var da jeg begynte å låne bilder

For et eventyr det har vært

Hvor mange tårer jeg har felt i synet av vakre bilder

Ja, det har jeg ikke tall på

For en glede de gir meg

Og jeg føler meg modig hver gang jeg tar kontakt

Tør jeg spørre, hva får jeg til svar og får jeg svar

Å få nei, er helt ok

Jeg har stor forståelse for at ikke alle ønsker min tekst på sine bilder

Det blir min tolkning

Den kan være motsatt av hva kunstneren har tenkt

Man kan føle at bildet blir ødelagt

Men når jeg får ja, hvilken jubel

 

Solveig Rimstad

For de som følger meg, blir det nye bekjentskaper i tiden som kommer

Nye samarbeidspartnere

Det betyr ikke at jeg glemmer de jeg har brukt

Takknemlig er jeg for hver og en

Men noen ganger må jeg inn med ny inspirasjon

Med det kommer det og ord til de jeg har på lager fra før

Jeg har en album der jeg lagrer til inspirasjon

Der blar jeg når jeg skal ha bilder til bloggen

Plutselig roper et bilde til meg

Det er som om det trår frem blant de andre

Det roper ut ordene

 

Inger Lefstad

Det jeg er mest redd for er at noen skal føle seg oversett, lite brukt

Men jeg kan ikke ta ansvaret for den følelsen

Jeg kan ikke bruke alt

Av noen finner jeg kanskje et eller to, mens andre har hundrevis

Det har noe med hvem som snakker til mitt hjerte

Det har ikke noe med at bildene ikke er fine

Det er mange nydelige bilder jeg ikke får til å bruke

De må ha plass til tekst, de må fylle bildet, de må vise teksten, de må gi ordene, de må snakke til meg på et vis

 

Tina Klitgaard Eriksen

Dette er blitt min lidenskap

Jeg er blitt helt avhengig

Både av å skrive for å tømme hodet og for å leke med bildene

Når jeg tømte pc-en for bilder her i høst, følte jeg at jeg mistet noe av meg selv

Det ble så tomt liksom

Det var en lettelse å få de på plass igjen

 

Kristin Børresen

Å gå denne veien krever mot

Man må tørre å vise seg frem, tørre å miste kontroll, ikke vite hva som kommer og hvordan man blir møtt

Sånn er hele livet

Vi kan stå utenfor og se eller vi kan driste oss uti det ukjente

Jeg har en merkelig drivkraft som drar meg uti ting uten at jeg helt er det bevisst

Det er helt snålt

Men ofte gjør jeg ting uten at jeg har vurdert det på forhånd

Likedan som ordene kommer uten at jeg har tenkt på de

Men det er fint

For med det føler jeg at jeg lever

Jeg føler jeg blomstrer inni meg selv

Jeg føler jeg tilfredstiller sjelen min

Jeg mater den med lykkelige øyeblikk

Så ta mot til deg

Det er ikke så farlig som du tror

Finn din lidenskap

Slipp kontrollen litt

I dag

 

Tina Klitgaard Eriksen

10 kommentarer
    1. Så utrolig fint innlegg om lidenskap, noe som betyr veldig mye for meg <3 Ordet passion eller lidenskap, er et ord jeg elsker å smatte på, og å kjenne i hjertet mitt <3 Det er viktig å ha noe å brenne for, en passion <3 Det er så deilig når ting kommer fra hjertet og bare flyter ut <3
      Ønsker deg et fantastisk og inspirerende 2015 år, ikke minst hvor ordene danser i vei ut av hjertet og ned på tastaturet <3 Klemmer herfra.

    2. Ja, man må liksom tørre å kaste seg LITT uti det 🙂 Skal man oppleve noe. Og det med blogg er LITT det som du også sier…Man vet aldri med respons, og man må tørre at folk ikke liker det en skrive.. Men det er det verdt ja 🙂

    3. Jeg har drevet med automatskrift i mange år,litt sånn halvseriøst og svært sporadisk.I sommer skjedde flere ting i min bevissthet som gjorde at jeg måtte finne meg en måte å prøve å “sortere” litt på,det var da hjelperne minekom til meg og ba meg ta opp igjen interessen for automatskrift.Ettersom dagene gikk blei det nesten et krav fra dem om at jeg måtte gjøre det,så seint en kveld satte jeg meg ned,tente et lys og varslet at jeg var klar.Etter det har jeg passet på å sette av tid minst en gang i uken til automatskrift og det rare er at hjelperne mine vet når det skal skje før jeg vet det selv,det merker jeg med at aktivitet rundt meg tar seg kraftig opp.Og tenk at alt dette skjedde fordi at jeg ikke fikk valget,men bare måtte slippe meg helt løs.
      Resten er historie,som muligens blir postet i bloggen min en gang i fremtiden,iallefall deler av det.
      Jeg kjenner igjen det du skriver om at innlegg og små historier skriver seg selv,jeg opplever det på samme måte,noen ganger vet jeg ikke selv hva jeg har skrevet før etterpå,men har aldri opplevd at jeg har måttet redigere eller rette opp skrivefeil
      Hilsen synskepeggy.

    4. Utrolig mye vakkert og lese, sjelen min fryder seg med her…. takk, titter innom igjen snart.
      Viktig og hive seg på toget som heter “livet” istedefor å bli stående på perrongen 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg