Er vi egoister?

Selvutvikling er på moten

Mindfullness og yoga og finne seg selv

Så ropes det opp i media om at folk blir så egoistiske og selvsentrerte

Da sier jeg at det er ikke selvutviklingen som gjør dem egoistiske

Selvutvikling går slett ikke ut på kun å tenke på seg selv

Det er heller det motsatte

 

Lever du livet ditt kun for å tekkes andre, da er du på feil spor

Da har du nemlig ikke noe mer å gi andre

Du møter veggen

Du blir syk

Lærer du deg selv å kjenne og lærer deg å bli glad i deg selv, ja da finner du fred

Du finner en indre ro og fred inni deg selv

Hva fører det til tror du

Jo, du gjør mer for andre

Du trives bedre og det gjør deg til en bedre person å være sammen med

Du står trygt i din egen kraft

Du skaper ikke drama og du lar ikke drama gå inn på deg

Det gjør at du kan gå fjellstøtt inn i situasjoner på en helt annen måte

Det gagner både en selv og andre

 

 

Hvis du blir egoistisk av selvutvikling, ja da tror jeg du er på feil spor

Da er det på tide med en sporveksling

Samtidig kommer det an på hvordan man ser på egoisme

Å si nei til noe fordi man er sliten, er det egoisme

Eller skal man holde på til man blir syk

Av og til kan det å si nei til andre, også gjøre dem en tjeneste

Det kan være at noen skal lære seg å ta ansvar selv

Hvis du hele tiden rydder veien for dem, hva lærer de da

 

 

Når jeg skriver, skriver jeg til meg selv

Det er min måte å reflektere på

Jeg tenker på en måte høyt, med fingrene på tastaturet

Eneste grunnlaget jeg har for mine tanker, er mine opplevelser av meg selv

Derfor kan det jeg skriver være feil for deg

Men når jeg ser på meg selv i dag og hvordan jeg var før jeg begynte å lære meg selv å kjenne

Ja, det er store forskjeller

Og jeg er slett ikke noe mer egoist i dag

Jeg gir heller mye mer av meg selv og jeg gjør det med glede og kjærlighet fra hjertet

Tror dere jeg var mindre egoistisk før

Når jeg syntes synd i meg selv hele tiden

Når jeg var livredd for at ingen skulle like meg

Når jeg var så hårsår at jeg ikke tålte kritikk

Når jeg kun så begrensninger, istedetfor mulighetene

Når jeg kun så de dørene som ble lukket og ikke la merke til alle som åpnet seg

Når jeg hele tiden søkte anerkjennelse og oppmerksomhet

Når jeg kun så andre sine feil og ikke mine egne

Når jeg var fordømmende overfor andre mennesker

 

 

Jeg sier takk til meg selv fordi jeg tok tak i meg selv

For alle de negative tankemønstrene jeg har snudd

For alle de tankene som enda står i kø for å snus på

For at jeg har mye mer fred inni meg

Mye mer takknemlig og mye mer lykkelig

For at jeg fyller dagen min mest mulig med det som godt er, istedenfor å grine over hvor trist alt er

For alle de nydelige menneskene som blir sendt meg i møte

Jeg er rett og slett innmari glad og takknemlig for at jeg har skjønt det

Jeg driver med selvutvikling

Jeg er slett ikke noe egoist

I dag

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg