Bryt en tradisjon

Jeg liker tradisjoner

Jeg gjør det

Lillejulaften er ekstra fin

Ferdig pyntet til jul, lutefisk til middag og fenalår med hjemmebakt flatbrød og nystekte brød til kvelds

Julefreden senker seg

Det gledes

Da er det jul i huset

 

Sånn kan vi ramse opp alle våre tradisjoner

Ting vi liker å gjøre likedan år etter år

Matretter vi spiser, middager med familie og venner, osv

Men……..

Ja, det kom jaggudet et men her og

Jeg tror det er viktig å kunne bryte disse tradisjonene innimellom

Vi må ikke bli så innmari opphengt i en tradisjon at den ikke kan brytes

 

 

I år har jeg kastet ut jula dagen før nyttårsaften

Det har aldri skjedd før her i huset

Julen har fått stått fremme til første helg etter nyttår

Men i år så jeg rødt

Ja, jeg gjorde det bokstavelig talt

Røde julegardiner på hele stua, røde duker, røde håndduker

Ja, en typisk jul i de fleste hjem

Men jeg kjente inni meg at jeg likte ikke så mye rødt i år

 

Jeg må følge hjertet mitt

Jeg vil ikke være så opphengt i tradisjoner at jeg ikke kan slippe inn noen nye tanker

Gjøre ting annerledes

Føles noe feil inni deg, så la være

Bryt tradisjonen

Finn på noe annet

Det gjør godt for hjernen også

Dette gjelder ikke bare juletradisjoner, men også hverdagen vår

Ikke steng av hvis det kommer inn nye tanker hos deg

Utforsk dem, lek med dem og føles det riktig på alle vis, sett dem ut i livet

 

Men……

Man skal ikke bryte tradisjoner, kun for å bryte dem

Man er ikke nødt til å tenke annerledes, gjøre nye ting

Kun når det føles riktig

Når tankene dine forteller deg at det hadde vært kjekt med en forandring

Derfor har jeg nå florlette grønne gardiner

Lyse duker og lys står på bordene

Jeg venter gjester til kvelden

Gode venner kommer

Det er også litt nytt

Vi er flere par som nå har voksne barn

Hvorfor skal vi sitte hver for oss

Nei, vi samler oss og vi koser oss, spiser godt og ler mye

 

Og vi spiser kalkun med waldorf

For………..

Det er tradisjon

I dag

6 kommentarer
    1. Du har egentlig begynt litt å ta inn våren du da 🙂 Deilig spør du meg. Jeg liker å gjøre noen nye ting hvis det passer sånn.. men ikke FOR å bryte tradisjoner. Man skal ikke la noe PUSHE seg til noe man IKKE liker, men heller ikke la ting hindre seg. Være åpen er viktig 🙂 Godt nytt år og klem fra meg <3

    2. frodith: Ja, helt enig, som jeg skriver så må det være fordi man har lyst:) Og ja, nå tar jeg inn lyset og venter på våren:) Det har kanskje noe med at rødfargen ikke var riktig akkurat nå, følte det litt sånn:) Godt nytt år og klem til deg og:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg