JEG HAR VISST FALT AV KARUSELLEN


Jeg har visst falt av karusellen

Julekarusellen

Julen er ikke så viktig lenger

For meg

Jeg husker jeg var sint på min mor

Sint når hun sa at hun ikke brydde seg så mye om julen lenger

Det var ikke sånn det skulle være, sa jeg

Nå er jeg der

 

Vi har så mye i dag

Mye av alt

De fleste av oss

Og for de som ikke har så mye, blir julen enda verre

De blir påminnt om hvor lite de har

I forhold til alle oss som fråtser

Vi fråtser i gaver

Vi fråtser i mat

Vi  stresser rundt som gal med juleforberedelser

Mange starter rett etter sommerferien

De pynter til jul i november

Det er ikke ventetid lenger

 

 

 

Jeg har falt av karusellen

Julekarusellen

Jo da, jeg koser meg i julen

Jeg er heldig

Jeg har ingen vonde minner som gjør julen vanskelig

Vi samles rundt bordet med god mat

Enda har vi noen retter vi stort sett spiser kun til jul

Pinnekjøtt og lutefisk, syltaflesk og lammerull og sild

Men det vatnes ut

Vi gjemmer i fryseren og spiser andre tider på året også

 

Jeg husker den tiden da julen var  en stor begivenhet

Da vi ikke hadde brus og godterier hele året

Da vi ikke hadde øl og vin til maten annet enn til jul og store feiringer

Da det å få en bok i gave var en stor skatt

Nå har de fleste av oss så mye at ingen ønsker seg noe

Det vi ønsker oss, det kjøper vi oss når vi vil

For et samfunn det er blitt

 

For noen år siden tenkte jeg at julen alene uten barn blir trist

Nå er jeg kommet dit

Voksne barn kan man ikke være hos mor og far hver julaften

De har mange hensyn å ta

Det føles faktisk helt greit

Det er sånn det skal være

Vi koser oss de julene vi kan være samlet

Vi kan ha det fint om de ikke er her også

Vi kan til og med reise bort, til varmere land

Før sa jeg at aldri i verden om jeg kan reise bort i julen

Vi endrer oss med tiden

 

Jeg har derfor falt av karusellen

Julekarusellen

Her blir ikke vasket rundt

Her blir ikke bakt 7 sorter

Flatbrød vil jeg bake og gubben lager kransekake

Gleden er nå størst over dagen når sola snur

Det er noe man ikke var så opptatt av før

Vi er i endring med alderen, lyset blir viktigere

Men kose oss, ja det gjør vi i julen

Vi koser oss uten å måtte gå på den store karusellen

Jeg har visst falt av den

I dag

 

8 kommentarer
    1. Jeg er litt som deg, jeg har BARE gode minner og jeg elsker akkurat julaften og litt pakker da…for jeg er jo gavehund som du vet. Men resten av jula er det ikke så nøye med..Men advent og kalender, DET har liksom blitt en greie for meg da 😀 Den karusellen har jeg ikke falt av..

    2. Jeg elsker å pynte til jul, jeg liker å handle gaver igjennom året. Gaver jeg vet de trenger, og har bruk for.
      Jeg stresser ikke. Jeg nyter dagene i ferdig pyntet hus.
      Jeg liker ikke samfunnet og den veien det går… Noen faller helt av, og de tenker jeg mye på. Jeg prøver virkelig å gjøre en forskjell for de, og klarer jeg det er jule ånden på plass::)

    3. Vanja Ch. Kvalstad ( Inne: Så herlig da:) Ja, kos deg med det og fine tanker <3 Jeg mener ikke at alle skal falle av karusellen, jeg hadde ikke planlagt det selv heller, men tiden er bare blitt annereledes på et vis, kan ikke helt forklare det. Men vi koser oss her i huset også med julen, men den kommer ikke i gang før siste uka tror jeg. Det går liksom ikke opp for meg at det er jul snart. 🙂

    4. frodith: Kalenderen din gleder meg og, delte den på siden min i dag, for det er den eneste adventen jeg har foreløbig:) Men det blir nok jul her og om et par uker eller noe sånt, tror jeg det er:)

    5. lulltove: Nei, du må ikke hoppe av i fart. Her har det kommet gradvis. Kanskje dabbet av etter at formen ble sånn at jeg ble syk hvert nyttår fordi kroppen var sliten. Nå når jeg roer ned alt sammen er jeg frisk i jula. Det er hensyn å ta med en kropp som har litt dårligere immunforsvar og er svak for stress. Men kosen juledagene beholder vi:)

    6. Tankevekkende! Godt Skrevet jeg stresser ikke og baker ikke..kun brente mandler og r is boller. .og kose oss…det er viktig…blir alt for mye styr rundt om på mange..for 1 dag….så er det å ta vare på hverandre…har nettopp sendt av gårde en gave til sykehusbarrna.glede noen..det er viktig å tenke på andre de som har lite så gir og litt klær avgårde her til utdeling blant de som trenger det i byen vår. Strikker gaver til venner 😊 men skulle gjerne gjort mer for andre.det er litt for mye kjøpepress og jag etter at alt skal koste mye..hus skal ha siste nytt osv..ikke lett for de som har lite..forskjellene blir store…god helg og takk for dette!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg