HVEM SKAPER MOBBERE

Farmen er et hett tema for tiden

Det skaper engasjement

Jeg har ikke sett på på flere år, men denne gangen ser jeg på, fordi Magnhild er med

Hun er nemlig herfra

Det er jo Gaute også

Begge er fra vår vakre kommune Rauma

Kommunen som venter på at fjellet Mannen også skal bli så rasende at han mister en del av seg selv

 

Er det det vi gjør også, når vi ser på sånne program

Mister vi litt av fornuften vår foran skjermen

Glemmer vi at alt er klippet og regissert fordi vi skal bli engasjert

Husker vi på alt vi IKKE får se

Vi lar oss engasjere, det gjør vi

Men på hvilken måte

Fokuset er mobbing og skittkasting

Hva gjør vi så selv

 

Hvordan hadde det vært å være flue på veggen i de tusen hjem

Hvor mange banneord ville vi få hørt

Hvor mye skittkasting foregår under sending

Hvor mange trusler om bank og lemlestelse

Hvilken oppførsel kan vi vise til selv

Hva ser våre barn

Når en 12 åring hører gjentatte ganger at noen skulle hatt seg en real omgang juling

Hva skjer når denne møter oppførsel ute i real life som den ikke synes om

Hadde en omgang juling gjort seg, det sier jo far eller mor eller søster eller bror

 

Hva med Paradise Hotel

Der blir ofte deltakerne fremstilt som dumme

I så fall, hvis det er tilfelle at noen av dem ikke er så intelligente

Har vi da rett til å henge dem ut offentlig i sosiale media

Kan vi sitte i godstolen hjemme og skravle om hvor inderlig teit går det an  å bli

 

 

Vi ser så inderlig godt hva andre gjør

Spørsmålet er hva gjør vi selv

Skaper vi selv mobbere

Husk at noen er mobberen og det kan like godt være ditt barn  som mitt barn

Jeg har selv som barn vært med på å utestenge andre elever

Tror ikke jeg tenkte så nøye over hva jeg gjorde

Barn og ungdom har ikke ferdigutviklet  hjerne til å tenke konsekvens slik vi voksne kan

Og da kommer spørsmålet om vi voksne tenker konsekvens av våre gjerninger

Er det ubehagelig å tenke på

Voksne mobber også

Hvor mange er ikke blitt mobbet ut av arbeidsplassen sin

Vi oppfører oss vel bestandig eksemplarisk

Eller gjør vi ikke det

Jeg bare spør

I dag

 

#farmen #mobbing

12 kommentarer
    1. Dette var kjempebra skrevet! Du får jammen sagt det! Ja greit at Farmen er et spill, men det får være måte på oppførsel blant godt voksne folk! Selvsagt er jo slike TV-programmer klippet og limt sammen, og vi seere får ikke med oss hele hendelsen. Jeg skjemmes når jeg leser diskusjoner på forskjellige nettsteder hvordan folk oppfører seg. Der hyler de i vei om Olav sin mobbing av Finn Olav på Farmen, men hva gjør de som kommenterer? Jo de synker ned på et nivå som er til og skjemmes av!
      Det er skummelt når voksne mobber, for hvordan skal vi lære barna at de ikke skal mobbe, når de ser at voksne gjør det?
      Igjen vil jeg si at innlegget ditt er kjempebra skrevet 🙂
      Ønsker deg en kjempefin tirsdag 🙂
      Klem fra Toril

    2. Det er vel viktig å vise barna, andre og seg selv respekt. Selv om en er innenfor de fire veggene som kalles hjemmet. Og barn har mye empati og rettferdighetssans, men de må møte respekt for å videreføre. Så enkelt og så vanskelig.

    3. Så klart, en kan ikke regne med mer enn en sender i fra seg. Lærer barn empati vil de forhåpentligvis gi det videre, vice versa. Gidder ikke se på disse programmene. Hadde en sønn som var med i en realty, var en interessant og ikke direkte morsom opplevelse. Ikke minst se på nært hold hvilken dobbeltbunna virkelighet vi befinner oss i :). Fulgte med da.
      Ha en riktig fin dag.

    4. Ja, jeg tror vi skal gå litt i oss selv, og se hva vi gjør. OG hvordan vi SNAKKER om andre. Mange snakker ikke pent om andre, mens barna hører på. Og det kan påvirke ganske mye egentlig.. Sosiale medier, og tv som du sier er jo prototypen på ufordragelig oppførsel. Noen ungdommer er nok klar over det, men likevel. Mye dritt spres på eteren..

    5. frodith: Ja, det er viktig å se seg selv når vi blir engasjerte. fint å bruke sånne ting for å forklare barna hvordan man ikke skal være, men passe seg for sine egne ord. Det er fort gjort å glemme.

    6. BforB: Ja, jeg har forståelse for at det ikke var morsomt. Hvem vet hva som skjer med oss når vi blir isolert og kommer i en sånn boble. Det er viktig å se seg selv, ikke bare andre 🙂 Fin dag ønskes deg og:)

    7. Hett tema uten tvil, men heller ingen tvil om at engasjementet er kjempeviktig her.,
      Jeg tror at vi alle sammen gjør noe galt i løpet av dagen. Bevist eller ubevist. Jeg vet at jeg kan si at noen er dumme når de gjør dumme ting, men jeg er også flink til å forklare at jeg mener det er handlingen og ikke personen det gjelder. Spesielt ovenfor min yngste sønn.
      Jeg er ikke glad i banning. Bruker det lite selv, og gir klar beskjed på språkbruken. Det handler om respekt og likeverd hele veien.
      Jeg mobber ikke, jeg ønsker ikke å lage mobbere, og jeg har blitt mye flinkere til å bare tenke og ikke snakke.
      Feil, ja jeg feiler som alle andre, men jeg tør å stå for de også..) Kanskje like viktig.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg