TANKENE GÅR I LOOP

 

En av utfordringene med den høysensitive hjerne er tankene

Det går i loop

Det vil  si de kommer igjen og igjen

De kommer ikke og går igjen

De går og går, rundt og rundt

Det gjør både de gode og de tunge tankene

 

 

Jeg kan gi et eksempel på de gode tankene

Pusen min kom hjem igjen etter to mnd på rømmen

Det var fantastisk når den mjauet på døren og kom hoppende inn som om ingenting hadde hendt

Det var en fin opplevelse

I dagene etterpå gjenopplever hjernen min den opplevelsen

Om igjen og om igjen

Men noen minutters mellomrom

Jeg kan sitte i bilen og plutselig ser jeg for meg når pusen kommer

Jeg kan være kommet hjem og lager middag

Jeg kan sitte og se på tv

Igjen og igjen kommer samme bildene seilende inn i hodet

Av den lille hvite dotten som kommer springende

Da er det jo fint, for det er en god opplevelse

 

 

Verre er det å hanskes med når det er en bekymringstanke

Den kommer også igjen og igjen og igjen og igjen

Man må jobbe som gal for å få snudd den

Hvor vanskelig det er kommer an på hvor bekymringsfullt det er

Noen ganger kan man kaste de tankene ganske lett

Andre ganger gir de ikke slipp

De graver seg ned i deg

De går i loop

Hva gjør en så

 

 

Tja, det er hardt arbeid, hardt tankearbeid

Man må prøve å erstatte de med andre tanker

Erstatte de med glede og takknemlighet er lettest

Finne noe en gleder seg til

Hver gang tanken kommer, putter man så inn en bedre tanke der istedetfor

Enkelt , nei, det er det ikke

Men så er det ikke enkelt når de fortsetter å gå i loop heller

 

De drar energien ut av kroppen

De setter seg i magen som en klump

Derfor må man jobbe litt for å få stopp på det

Man er medskaper til sin egen hverdag

Akkurat nå er det ferie jeg tenker på

Jeg skal snart en tur til Spania

Jeg elsker å reise

Jeg ser for meg det som belønningen min for hardt arbeid

Jeg ser for meg turen blir overrekt meg som gave

Vær så god Mariann, her skal du få fordi du er så flink å jobbe med deg selv

Så ser jeg for meg at jeg er på tur

Hver og en må finne det som gleder en

Musikk, dans, gå tur, se film, være med venner, hobbyer, hva som helst

Finn noe som engasjerer deg

Det er et fint verktøy når bekymringstankene kommer

Nå har jeg vært flink å jobbe

Hodet er rolig og avbalansert og jeg har det godt

Flink pike

I dag

#høysensitiv

4 kommentarer
    1. Jeg har det litt likt med den første loopen din. Jeg kan ha positive tanker som kommer igjen og igjen fordi jeg synes det er så bra og gøy…Men jeg har heldigvis ikke de andre så mye i loop, jeg klipper båndet etter de farer forbi en gang, SÅNN …vekk med den…Den har ikke noe godt for seg…OG stort sett går det fint…Borte blir den 🙂 Er nok veldig heldig der 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg