ER DU REDD FOR Å BLI FRISK, del 2

Etter at jeg skrev innlegget i går, kom det flere tanker

http://lillasjel.blogg.no/1409909656_er_du_redd_for__bli_f.html

Den tanken som er vanskeligst å forklare er det at man er redd for endring

Enda den endringen er til det bedre

Det kan være vanskelig å forstå

 Kanskje er man i tvil, man er redd

Blir det virkelig til det bedre eller vil det komme en nedtur igjen

Blir kravene som blir stilt til meg som frisk, for store

Vil jeg klare de

Usikkerhet

Når man er høysensitiv med masse tanker, er man jo også veldig følsom

Alt kjennes så uoverkommelig ut

Man vet jo ikke hva man går til

 

 

For egen del ble jeg veldig glad i være hjemme

Der er jeg i min lille hule

Der er jeg trygg

Der er det ingen krav jeg ikke kan etterkomme

Det å møte krav man ikke kan etterkomme, gir en jo en følelse av  nederlag

Jeg var alene fra mandag til torsdag en hel vinter

Jeg så ikke folk nesten hele uka

Likevel hadde jeg det fint

Nettopp fordi jeg var så sliten at utenomverdenen ble for mye for meg

Det var derfor godt å få være hjemme alene

 

 

Når formen bedret seg , forstod jeg at jeg måtte ut igjen

Det er det som er det fine med meg, jeg leser mine egne tanker

De tankene som ikke er tanker egentlig, de ligger der ubevisst

Jeg tenker de ikke høyt, men jeg vet bare inni meg at kroppen har de tankene

Jeg måtte ut blant folk

Jeg er jo glad i mennesker, det er ikke der det ligger

Det er kravene til å måtte yte som skremmer

Jeg er jo en person som helst vil ha en  jobb der det koker litt, der det er travelt

Det vil ikke kroppen min

Hvordan skal jeg så få kroppen min og hodet mitt til å være enig

Hvis jeg skal ha en jobb, vil jeg vise alle hvor flink og driftig jeg er

Det er drivkraften min

Når jeg da ikke er så driftig, er det et nederlag for meg selv

Jeg liker ikke å være en person i arbeidslivet som ikke yter maks

Men det er den personen jeg må finne meg i å være

Det er en tøff prosess

Gjemmer man seg hjemme, er det ingen som ser hva en gjør eller ikke gjør

Ute i arbeidslivet, vil man ikke være usynlig lenger

Det er kanskje en tanke som andre også kan klare å sette seg inn i

Hva hvis du er en person på jobben din som gjør alt for halv maskin

Plutselig er det ting du ikke kan gjøre og alt går saktere

Hvilke tanker gjør du deg om den personen

 

 

 

Det dumme med de tankene er at de holder meg tilbake

De motarbeider meg

Jeg fikk arbeidspraksis, jobbe for trygd noen timer hver uke

Jeg trivdes godt, hadde en fantastisk sjef

Men nå liker jeg å være ærlig

Jeg liker å sette ord på det som er inni meg

Jeg måtte innrømme at jeg fikk dårlig arbeidsmoral

Det har jeg aldri hatt

Jeg har vært så pirkete med å være tidsnok, jobbe flittig og gjøre mitt beste

Nå ble jeg somlete når jeg skulle avsted

Jeg måtte ta meg selv i nakken for å komme tidsnok

Jeg ble for opptatt av å kjenne etter hvor mye jeg greide

Jeg likte ikke den jeg var

Det er ikke det samme  å være på arbeidstrening som å være i jobb

Selv med en sjef som var glad jeg var der og oppmuntret meg og var bare snill og god

Jeg må bare innrømme det

Det er ingen drivkraft for meg

Jag føler jo likevel at det spiller jo liksom ingen rolle om jeg er der eller ei

Man får en følelse av å være overflødig i samfunnet

Nesten mer enn om man går hjemme

For går man hjemme, da er man for syk til å arbeide

Dette er mekanismer i oss som  må jobbes med

Men du verden hvor vanskelig det er å snu disse tankemønstrene

 

 

 

Alle som er på trygd, burde hatt ett eller annet som gjør at de bidrar

Veldig mange vil rett og slett ikke tenke tanken

Det er for skremmende

De er redd for ikke å mestre

De blir mer opptatt av å tenke på hva de ikke greier

Dette er vanskelige prosesser

Man trenger en drivkraft

For meg som ikke liker husarbeid, er det ikke noe kjekt å vite at det eneste jeg har å gjøre når jeg nå er friskere, er nettopp husarbeid

Det eneste som venter er ting jeg ikke liker

Jeg må derfor ut i arbeidstrening igjen

Nå er jeg også på vei til å bli mye friskere, så ut må jeg

Jeg vil , jeg vil

Men du verden det er mange tankemønstre inni oss, som må snus

 Hvis man ikke kan bli friskere, må man og finne en drivkraft

Man må finne ting å holde på med som gir en glede

Uansett hva det er, bare man har noe en koser seg med

Det er viktig å ha det godt

I dag

 

 

 

8 kommentarer
    1. Ja, jobben er ikke hvem man ER. Vi må bli flinkere til å se alle rundt oss som personer, som er inni der, og ikke alltid definere folk i forhold til JOBB, studie, eller sivilstatus, men se folkene INNI der. Ikke mare på med en gang man møter noen, bare for å ha noe å snakke om, men la ting ta litt tid, og se at folk har noe å bidra med i samspillet, selv om man ikke gjør noe,, jobbmessig. LITT på siden av hva du snakket om,men det passet inn. Men JA, det å tørre å ta fatt er vikitg, og om man IKKE jobber som du sier, så finne noe man liker å gjøre. For som sagt, det er det viktigste, å ha det bra <3

    2. Vanja Ch. Kvalstad ( Inne: Det viktiste er å bli bevisst hva som holder en tilbake i en bli frisk situasjon, eller gjøre det beste utav situasjonen hvis man ikke kan bli frisk. Da må man være ærlig og se hvilke begrensninger en setter seg selv, selv om det kan svi. Jeg tror at alle som er på trygd av og til kan ha godt av å bryne seg litt på utenomverdenen, nettopp fordi det å være hjemme blir så innmari trygt og da kommer vi ingen vei. Men det er et vanskelig og sårbart tema:)

    3. Takk for du tør å sette ord på, og være så åpen, så sårbar – det er et viktig skritt for oss alle! Mye gjennkjennelse her – og ja, det kan være skummelt, utrygt å se sin egen feilbarlighet. Godt du setter ord på at enkelte faktisk ikke kan bli frisk (kanskje det er gått for langt/lang tid) men det å gi aksept til egen feilbarlighet, og å tøre å “ransake” sitt eget sårbare indre, kan i det minste lette på noe – tenker jeg 🙂
      Vil også tilføye at jeg er selv på trygd, og har drevet endel med å forklare, forsvare osv, men det er det slutt på nå – så HVIS noen lurer på noe nå om dagen, så er de velkommen til spørre, men jeg trenger ikke lenger hverken forsvar, eller masse ord, jeg vet hva jeg står for, på godt, og på vondt 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg