SPARERIBS SLÅR ROT SOUSVIDE

Spareribs krydres og vakuumeres, og legges i sousvide kokeren mens vi er på fjelltur. Den ligger der og koser seg på 69 grader fra jeg står opp til vi er hjemme fra tur, ca 6 timer

Denne er en fin sak. Maten vakuumeres først. Deretter stiller man inn temperatur og tid og setter sirkulatoren i et passe kokekar med vann og legger vakuumposen i. Her får den ligge og kose seg.

Når jeg kommer hjem kutter jeg poteter, søtpotet og løk, har på litt olivenolje og setter inn i ovnen på 200 grader ca 25 min

Spareribsen brunes litt for å få farge og smak. De observante vil se at her og er en svinefilet som fikk være med i vannbadet, men den lå ikke like lenge. Den lå nok ca 4 timer.

Bernaisesaus ble det visst også servert, sammen med mais

 

Advarsel: Alle mine oppskrifter er egentlig ikke oppskrifter, kun ideer til inspirasjon

Jeg er selvlært, så jeg har nok en del teknikker som en faglært kokk vil rynke på nesen av

Det følger derfor ingen garantier med om et vellykket resultat

Når jeg lager mat, bruker jeg sjelden oppskrift, jeg tar hva jeg har

Bytt derfor gjerne ut ingredienser med hva du selv liker eller har for hånden

Jeg lager stort sett vanlig hverdagsmat, så det er lite fancy og innovative oppskrifter hos meg

#spareribs #sousvide

6 kommentarer

Siste innlegg