HØYSENSITIVE UTFORDRINGER

Etter at jeg oppdaget av jeg var høysensitiv, forandret mye seg for meg

Jeg fant ut at jeg var ganske så normal likevel

Noen tror at høysensitivitet og åndelighet er det samme, men det er det ikke

Å være høysensitiv har ikke noe med healing og åndeverden å gjøre

Men veien dit kan være lettere fordi høysensitive er så åpne og følsomme

 

Det er vel følsomhet som er egentlg det mest dekkende ordet

Vi er så innmari følsomme

Alle følelser blir så store

Ofte “overreagerer” vi veldig på situasjoner som andre ikke legger merke til

Men mest av alt liker jeg de gode tingene som følger med

Kreativiteten, rettferdighetssansen, evnen tl å se løsninger og sammenhenger, det å bry seg

Man må bare passe på å skjerme seg og hvile når man kjenner at man blir tappet

 

En av de tingene jeg har vansker med ,er å stoppe tanker

Skal jeg ha en samtale med noen eller jeg har hatt en diskusjon, eller føler meg misforstått, da grubler jeg

Det kan og være noe som bekymrer meg

Da får jeg ikke fred i hodet mitt

Tankene går rundt og rundt og rundt

De kverner så jeg nesten blir gal

De tar på en måte over hodet mitt

 

 

Jeg har ulike teknikker jeg prøver å bruke

Stoppskilt: Jeg ser for meg et stoppskilt i hodet. Hver gang tanken kommer, setter jeg opp stoppskiltet. Et stort digert skilt som skal minne meg på at tanken skal stoppe.

Arkivering: Jeg ser for meg at tankene går ned i en skuff, gjerne med lås, eller i en arkivmappe og jeg sier at jeg tar det igjen senere når det passer bedre. Er det mye tankevirksomhet må jeg kanskje sende det ned i en stor tank og skru godt igjen, så ingenting kan komme opp.

Er det en person jeg bekymrer meg for, kan jeg sette denne personen opp på en hylle og la den sitte der og dingle med beina til jeg er klar for å ta den ned igjen.

Hvis det er irrasjonelle tanker kan jeg sende dem på bålet og se de brenne opp. Da trenger jeg ikke å ha dem på lager.

Skrive ned: Skal jeg ha eller har hatt, et møte eller samtale, hjelper det og å skrive ned alle tankene. Da skriver man det ut av hodet. Det gjør jeg og hvis jeg skal ha et selskap. Jeg skriver ned alt jeg må huske,hvis ikke kommer jeg til å tenke døgnet rundt.

Sang: Hvis en sang går og går og jeg ikke blir kvitt den, knuser jeg spilleren så det blir fred. Ja rent billedlig oppe i hodet altså.

Utbytting:  Jeg bytter ut grubletanken med en gladtanke. Eksempel: Hver gang en bekymringstanke kommer tilbake, tenker jeg at jeg skal til syden i høst, glede.

 

 

Av og til kan tankene være vanskelig å stoppe

Jeg må prøve flere teknikker før jeg finner den rette for akkurat de tankene

Jeg analyser dem først for å se om de er reele eller kun skapt i eget hode

Ofte kan de da forminskes og bli lettere å bli kvitt

Følelser er jo noe jeg til en viss grad,  bestemmer meg for å ta inn

Jeg kan derfor ombestemme meg og la være

Eksempelvis la være å føle meg såret over at noen har misforstått meg

Ikke la meg såre av andres ord, for det er bare ord

Stole på meg selv og at jeg vet best for meg selv

Jeg kan se situasjonen, men legge følelsene som følger med, på hylla

Da blir det straks lettere å håndtere

Heldigvis er vi høysensitive også flinke til å jobbe med bilder i hodet

Det er til stor hjelp

Da kan vi finne de hjelpemidlene som passer oss

Å være høysensitiv er egentlig ganske så fint, når man er klar over det

Vi er jo mange sånne superfølsomme mennesker

Det er fint

I dag

 

 

For de som er interessert har jeg en egen kategori på bloggen min om høysensitivet

 

 

 

 

6 kommentarer
    1. Ingen tvil om at det fører med seg begge deler.
      Å tenke er en ting, men å gruble noe helt annet.
      Der har jeg en tendens til å havne.
      Når noe er feil vell og merke på den ene eller den andre måten.
      Jeg bruker å si høyt til meg selv? Nå må du slutte. Det er ingenting du kan gjøre alikevell. Det hjelper vanligvis ei stund, men så kommer de snikende tilbake. Da må en ta den samme runden en gang til..)

    2. Du er så god på å dele, Mariann <3 Det er en fantastisk ressurs. Er ikkje i tvil om at sensitivitet er en god egenskap. Har sett det mange ganger hos andre, utfordres litt ifht å se det som en ressurs i meg selv, men jobber med saken <3 KLEM <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg