ISTANBUL

Istanbul, tyrkisk: İstanbul (tidligere Konstantinopel, tyrkisk: Konstantinyé) er den største byen i Tyrkia og har ca. 13 millioner innbyggere, medregnet forstedene. I oldtida het byen Bysants; den ble gjort til hovedstad i Det østromerske riket i 330 under navnet Konstantinopel og fortsatte som hovedstad i Det osmanske riket. I 1923 ble Ankara gjort til hovedstad i den nye tyrkiske republikken, og i 1930 fikk Istanbul sitt nåværende navn.

Dagens Istanbul er en megaby med en sammenhengende bebyggelse som strekker seg i et 10-20 km bredt og 60-70 km langt belte langs nordkysten av Marmarahavet, med omtrent samme utbredelse på hver side av Bosporos. Bybebyggelsen strekker seg også nordover på begge sider av Bosporos nesten til Svartehavet. Fra Wikipedia

http://no.wikipedia.org/wiki/Istanbul

Den blå moskèen som vi planla å se denne dagen, ligger til venstre  i bildet. Den og Haga Sofia ligger nesten ved siden av hverandre. Man kan så vidt skimte dem i bildet



Innseilingen til Istanbul var flott. Dette er en STOR by. Jeg har ikke vært her før og skulle gjerne sett masse, men det ble en begrenset opplevelse. Det var veldig varmt, masse folk og stor trafikk. Neste gang jeg kommer hit skal jeg være med på en guidet tur fra Cruiseskipet. Da slipper man køer og slipper å organisere transport. Følte meg ikke så trygg i taxiene som jeg gjør på en buss.

På den ene siden av Bosporosstredet er vi i Europa, på den andre siden er vi i Asia. Vi var kun på Europasiden.


Taxisjåføren som kjørte oss sa det var 2000  moskèer i Istanbul

Vi tok en taxi og betalte 10 euro for en bil. De skulle ha 20 euro når vi skulle tilbake. Taxisjåførene maste veldig om å ta oss med på en flere timers sightseeing. Det var vanskelig å få gehør for at vi  ikke ønsket det. Det er også en av grunnene til at jeg neste gang vil ha en bestilt guidet tur fra Cruiseskipet, der jeg vet hva jeg får.
Det koseligste med turen var å rusle litt og se i basaren før vi kom opp til moskèen. Her var det nesten folketomt. Det er klart at å reise midt i juli til en sånn severdighet er ikke optimalt. Bedre en annen tid på året.






Et blått hotell passer godt ikke langt fra den blå moskèen


Moskèen heter egentlig Sultanahmed Camii i Tyrkia, men kalles The Blue Mosque på grunn av den blå teglsteinen som er brukt. Den ble bygd mellom 1609 og 1616.

Den ligger i et område som heter Sultanahmed, oppkalt etter den som regjerte på den tiden. I nærheten ligger også Sofia Hagia, Topkapipalasset, Krydderbasaren og litt lenger unna den store basaren

.Inngangen er til venstre i dette bildet.

Køen gikk helt rundt. Det gikk selgere rundt og skulle hjelpe oss inn. 5 euro pr person for å vise oss en annen vei inn. Vi stod over tilbudet for køen gikk raskt fremover og vi stoler ikke helt på salgstriksene.



Vår lille turist hviler i køen

Plutelig blir køen stoppet og vi får beskjed om å gå ut denne døren til en annen inngang. Der var det ikke kø. Det var nok hit de gjerne ville følge oss de som ville ha betaling.

Vi måtte ta av sko, ha dem i en pose og kle oss korrekt. Jeg trodde det var nok med dekte knær og skuldre men det var det ikke, men nå ser vi vel fromme ut. Og du verden hvor det luktet tåfis der inne. Huttetu, dette må være utrolig uhygienisk. Husk ihvertfall å ha på sokker, ikke kom barfot som jeg gjorde.

Jeg lar bildene tatt uten blits også være med,for da ser man bedre de vakre vinduene.Ikke er jeg noe profesjonell fotograf så bildene er ikke noe høykvalitet akkurat, de er bare et minne om at jeg har vært der.

 



Da var vi klar for Hagia Sofie, men snudde og dro hjem, for der var jo køen like lang. Vi kommer heller tilbake. Vi fant oss en taxi, dro til Norwegian Spirit,spiste lunsj og hoppet i bassenget. Nydelig 🙂

#Istanbul

6 kommentarer
    1. Tusen takk for turen, jeg føler liksom jeg var litt med på turen 🙂 Både innseiling, og turen ellers. Spennende med moskeen da, det er viktig å prøve de tingene som stedene er kjent for liksom. Føle stedet på pulsen 🙂 Fine bilder som gir godt inntrykk av sted, mat, ting, religion 🙂 Ha en fin søndag da 🙂

    2. passion4lifeandtravel: Ja, jeg fant et innlegg fra deg når jeg googlet. du hadde jo så fine bilder fra moskeen:) Det ble ikke så mye fra byen, men jeg må tilbake på en skikkelig guidet tur:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg