HVOR SNAR ER DU TIL Å DØMME MENNESKER DU IKKE KJENNER?

Jeg finner ofte min inspirasjon til å skrive, på facebook

Denne uken har jeg ved to tilfeller vært vitne til hvordan, og hvor snar folk er til å dømme medmennesker de ikke kjennner

I det ene innlegget var det ei som hadde en annen mening enn de andre

Hva det gikk ut på, spiller liten rolle

Men når folk som ikke aner hvem det dreier seg, begynner å si masse stygge ting om denne personen, da må jeg bare reagere

De kjenner jo ikke hverandre

 

Hvordan kan man skrive i full offentlighet at et menneske er energityv, full av ondskap og mørke

Det er ikke bestandig den som legger det ut som er verst

Det hagler derimot med kommentarer under fra folk som henger seg på

Dømt ut fra noen ord på faebook, som kanskje ble misforstått til de grader

Gjør du dette

Dømmer du andre på denne måten

Folk du aldri har møtt i ditt liv

 

 

I går la jeg selv ut etterlysning av pusen min

Når vi er på ferie, har jeg folk til å passe mine puser

De ser etter at de får komme inn hver kveld og får mat og vann

Den ene er selskapssyk og er glad i mennesker

Den andre vil helst være ute det meste av tiden

Om sommeren er den ofte borte flere dager

Vi mistenker at hun finner mat som andre setter ut, for hun kommer glad og fornøyd tilbake

Slettes ikke mager

Nå har vi savnet henne flere dager og er litt bekymret

 

 

 

Da blir jeg nærmest uthengt på facebook som dyremishandler

På andres profiler undres det over hvor teit jeg er

Ja, noen påpeker at jeg nok tror iq er en bil, så dum er jeg

Nå har jeg heldigivis kommet så langt i min selvutvikling at sånne ting går ikke lenger inn på meg

Jeg lar meg ikke opprøre over at noen sier noe om meg

Jeg vet selv hva jeg står for så det er ikke noe problem

 

Det jeg imidlertid undres over er hvor snart folk er til å dømme

Og da gjerne mennesker som er opptatt av lys og kjærlighet

Hvor mye lys er du , når du føler trang til å dømme mennesker så lett som bare det

Hvilket behov er det

I full offentlighet som facebook er

 

Jeg gjentar det jeg ofte har skrevet før

Jeg skriver til meg selv for å lære

Døm ikke andre mennesker ut fra noen ord noen skriver på facebook

Husk at kommunikasjon via ord, uten kroppsspråk, både med kjente og ukjente, kan lett feiltolkes

Man har ulik måte å bruke ordene på

Det som en plass i landet virker uhøflit, kan andre steder være helt ok

Det har jeg lært

I dag

 

 

 

14 kommentarer
    1. Jeg er veldig forsiktig med å dømme andre, det kommer det aldri noe godt ut av. Og de som skriver alt de tenker om andre på FB burde skjerpe seg ….Er sikker på at kattene dine har det fint også..:)
      Klem fra meg <3

    2. Er dette folk du kjenner? Siden de kommer på siden din, eller helt tilfeldige? Ja, mange har lett for å kaste seg på en greie, sikkert for å heve seg selv… Jeg TROR ikke jeg har lett for å bli med på sånt nei, jeg liker å tenke selv, danne meg mine egne meninger utifra meg selv.

    3. Såg faktisk innlegget ditt i går og kommentarene du fikk ! Desverre er det akkurat slik som du skriv det no i innlegget ditt i dag, vi dømmer og har fordommer og uttrykker oss offentlig, utan å tenke på konsekvenser, andres følelser ….dømmer utan å vite kva som er fakta ! Det siste verset du skriv no om ønske om å være ein snill liten edderkopp…..vakkert skreve…..og ein slik edderkopp vil eg gjerne være ! Ønsker deg ein fin sommer vidare og at solstrålane skin akkurat der du er ! Go klem fra FB Kristin 🙂

    4. Facebook og andre internett arenaer er litt for ofte brukt til akkurat dette.
      Felles mobb imot noe de tror de har skjønt ut av noen ord.
      Et ord hva er det da? Uten annet enn en hvit bakgrunn, og ingen stemning rundt.
      Nei som du sier ord er farlige når de kan misstolkes. Det bør faktisk mennesker prøve å la være å henge seg med på.
      Jeg var, men kan med sikkerhet si at nå er jeg ikke en som dømmer fort.
      Har lært at det ikke var lurt.
      Må av og til tenke meg godt om. Om jeg ønsker at det jeg skriver skal tolkes rett må jeg også være forsiktig med ordene.
      Jeg håper pusen din kommer hjem snart, og ja dette er katters vis.
      Vær glad du er kommet så langt, for det er sårende hva folk kan finne på å komentere på:)

    5. Godt innlegg! Og jeg er så enig. Har sett flere innlegg der folk kritiserer uten å kjenne person eller bakgrunn. Jeg har heldigvis ikke opplevd noen av mine Facebookvenner på denne måten, men det er nok av dem. En stygg uting at vi bruker sosiale medier på denne måten.

    6. Ja, jeg synes folk er snar til å uttale seg om andre,som de ikke en gang vet hvem det er. Savner fortsatt pusen, men har godt håp om å få den tilbake:) Det gjelder ikke bare mennesker, men også situasjoner. Folk ser en sak fra en side og dømmer saken, uten å vite hvilken sannhet det er i det. Ser det på blogg også. Når noen forteller om en sa, ,hører vi jo bare den ene siden.annebe:

    7. Nå gjelder ikke dette bare meg, jeg ser det hele tiden, også her på blogg. Man blogger om en sak og folk kaster seg på kommentarfeltet og uttaler seg, enda de ikke kjenner hverken de som blir beskrevet eller hvordan situasjonen var. De hører kun en versjon. De tenker ikke over at de skriver i full offentlighet, enten det nå er på facebook eller blogg. frodith:

    8. Ja, fint å se at jeg har kommet så langt at jeg lar meg ikke berøre lenger. Jeg tror nok heller ikke at det var så vondt ment, folk tenker bare ikke igjennom ordene sine. Neste gang kan det være jeg som tråkker uti det. Vi tolker ord så forskjellig vi mennesker og det er det viktig å huske på og helt rett for alle greier man ikke å få det. Det ble fokus på dyrehold og det er jo bra. det er faktisk mange som bare kaster ut dyrene uten tilsyn når de drar på ferie. vanja:

    9. Ja, og vi blir nok ikke kvitt det heller. Mange tenker ikke over at de er i det offentlige rom og og at ordene aldri forsvinner. Vi ser det jo i bloggkommentarer også. Mange dømmer andre der også. Åslaug:

    10. Man skjønner hvorfor det blir krig liksom når man ser hvor slemme folk KAN være. Man skal bruke tiden på gode ting og gode gjerninger <3 Håper du finner katten din. Den har det nok helt fiint Godklæm <3

    11. ladyaugust: Ja, vi har jo sett det samme her på bloggen også, verbal krig uten mening:) Skitt kasting mellom mennesker som ikke kjenner hverandre, jeg blir helt forundret, hva skal det være godt for. Ja, jeg er ute og ser etter den flere ganger for dag og har godt håp om at den dukkker opp:) Klem til deg og:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg