HØYSENSITIVITETENS GLEDER

Mange vet nå hva det er å være høysensitiv

Hver femte person er det

Vi er spesielt følsomme mennesker

Vi trekker lett til oss andres sinnstemninger

Vi analyserer og grubler og funderer

Vi blir lett slitne av lyd og lys og annen støy

 

Samtidig er jeg opptatt av å se det positive ved det  å være høysensitiv

Vi har lett tilgang til det åndelige

Vi har lettere for å åpne opp for våre sanser

Vi har en sterk intuisjon

Vi ser løsninger og sammenhenger

Vi er kreative

Mange kunstnere er nok høysensitive

 

 

Før ble jeg veldig sliten av hodet mitt

Sliten av alle følelsene

Det kan jeg bli nå og, men nå har jeg lært meg mer om høysensitivitet

Det var en åpenbaring første gang jeg leste om det

Wow, sånn er jeg

Høyt oppe og bums ned i bakken igjen

Men nå setter jeg stor pris på å være sånn

Jeg må bare passe på å finne ro og hvile, så går det bra

 

En av de tingene jeg liker aller best er kreativiteten

Det å kunne skape ved hjelp av ord og bilder

Og det å la meg berøre

Når man kjenner man blir berørt helt inn i sjelen

Det er en vanskelig følelse å beskrive for de som ikke har kjent det

Kanskje må man være veldig sensitiv for å kjenne følelsene på denne måten

 

 

Når jeg ser på disse bildene av Hanna L. Jakobsen, da kjenner jeg på de

Det er så vanskelig å forklare med ord

De griper meg på en måte som kanskje ikke kan forklares

De kjennes inni meg på et vis

De åpner opp noe grunnleggende i meg, som jeg ikke har ord for

Jeg tror det må være sjelens og hjertets språk

Det er der jeg kommer fra, på et vis

Det er kilden dypt inne i meg, som føler og forteller

Det er et språk som fortelles i bilder

Et språk ikke alle har mulighet til å kjenne på

Det er så sterkt et språk

Tårene kan renne av pur lykke

Av kjærlighet

Det er høysensitivitetens varemerke

Jeg er så takknemlig for at jeg får kjenne på det

I dag

 

Hvis dere ønsker å se flere bilder av Hanna L. Jakobsen, kan dere gå inn på en av disse linkene

Facebook: https://www.facebook.com/AkvarellmalerHannaJakobsen?fref=ts

Hjemmeside: http://www.hannajakobsen.net/

 

#høysensitiv “følsomhet #sensitiv #åndelighet

 

14 kommentarer
    1. Høysensitiv …. Kanskje jeg har færre filtre. Kanskje jeg ikke. filtrer vekk andres følelser og til dels tanker like godt som andre. De går rett inn hos meg. Ja det er slitsomt til tider, men nå har jeg lært å beskytte meg mot mennesker med negative tanker som er kritiske og som har baksnakking som hobby. Jeg velger dem bort og treffer dem kun ved sjeldne anledninger og da er jeg stort sett forberedt. Nå tar jeg inn gleden over alt det vakre. Jeg gleder over det skrevne ord, fargene i et maleri, latteren til et lite barn. lykken i øynene til et medmenneske, fargen på trærne, blomstene, Gleden over å la tårene renne når jeg hører vakker musikk.. listen over gledene er lang og jeg tillater meg selv å være sliten når det blir mange sanseinntrykk, jeg holder ikke lenger tilbake når jeg blir overveldet av skjønnhet.Nå når jeg vet hva høysensitiv er … da er det lettere å leve med det og kanskje er det slik som du skriver Mariann at vi er så velsignet heldige at vi har lettere tilgang til det åndelige… bare det alene er verdt alle opp og nedturene. Ha en fin dag <3

    2. Det er noen fordeler og ulemper med alle slags hjerner 🙂 Og det beste er at man har et godt forhold til den hjernen man har fått utdelt 😀 Ha en fin dag 🙂

    3. Veldig bra skrevet og interessant. Det å være høysensitiv kan jeg knytte litt til noe i montessoripedagigikken som jeg leser. Barn fra 0-6 år blir av Maria Montessori beskerevt som; de har et absorberende sinn. Videre fra 6-12 går de fleste inn i et reflekterende sinn.
      Det absorberende sinn tar inn alt av inntrykk, det er nettopp også derfor barn i denne alderen kan lære svært mye. Barn har i denne fasen problemer mellom å sile ut og velge inntrykk, det blir som om hjernen blir bombadert med alt samtidig. Voksne som er høysensitive . tar jo nettopp inn veldig mye.. og må enten hvile eller finne andre måter å roe ned sinnet for å sile ut litt (ikke ta inn alt).

    4. Enig med de andre her, nydelige bilder😍 Mye positivt med å være høysensitiv, men slitsomt også😌

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg