BØKER LEST VÅREN OG FORSOMMEREN 2014

Planen var å ha bokblogg hver måned

Ypperlig plan

Det ble bare så lite lest en periode, så det ble litt flaut

Månedens bokblogg uten en bok liksom

Så ble det utsatt og utsatt

Men her kommer noen av  bøkene jeg har lest våren og sommerens 2014

 

Missisippi av Hilary Jordan

Ok bok, men falt ikke helt for denne. Da likte jeg bedre Helbredelsen og Barnepiken. Dette er jo smak og behag. Den beste boken jeg har lest om slaveproblematikken er Øya under havet av Isabel Allende.

 

Teksten er tatt fra
// <![CDATA[
var uri = 'http://impno.tradedoubler.com/imp?type(js)g(21131230)a(2109532)' + new String (Math.random()).substring (2, 11);
document.write('’);
// ]]>

Andre verdenskrig er over og Jamie vender hjem til plantasjen i Mississippi-deltaet hvor broren Henry bor sammen med kona Laura og de to døtrene deres. Samtidig kommer den svarte forpaktersønnen Ronsel tilbake til plantasjen. Laura har slitt med å vende seg til livet på landet, og en forståelse oppstår mellom henne og svogeren. Ronsel finner også en venn i Jamie, men lokalsamfunnet er preget av dyp rasisme, og snart dukker Ku Klux Klan opp.

 

Helbredelsen av Jonathan Odell

Dette var en bok for meg. Her kunne jeg liksom både høre og smake og lukte det som ble beskrevet. Vanskelig dette med bøker, å forklare hvorfor man liker en og ikke en annen. Og det er jo og forskjellig fra person til person. Helbredelsen var en bok jeg likte svært godt


Teksten er tatt fra<
// <![CDATA[
var uri = 'http://impno.tradedoubler.com/imp?type(js)g(21131230)a(2109532)' + new String (Math.random()).substring (2, 11);
document.write('’);
// ]]>
/p>

Dette er en grundig researchet bok, proppet med spennende og faktiske detaljer om tiden og menneskene, og hvor alt som kan sanses, stiger opp fra boksidene. Luktene fra det rykende ferske, gode lammekjøttet som tilberedes til pasientene syke av “svarttunga”. Og alle lydene, fra raslingen fra de kostbare stoffene i Amandas kjoler til raslingen i Pollys metallprydede hodepynt, når hun i forakt spytter en tobakksklyse i retning herskapshuset. Vil du tett på en tid og et miljø som du kanskje trodde du visste mye om, skal du lese Helbredelsen og oppdage hvor lite du egentlig vet. Og boka handler, som tittelen lover, på mange måter om helbredelse. Helbredelse gjennom overlevert, medisinsk og psykologisk kunnskap fra kvinne til kvinne, og helbredelse gjennom fortellingen, forståelsen og opplevelsen av å kjenne sin egen historie og sitt eget navn

Jeg leser Gunn Marit Nisjas bøker. Jeg likte godt Naken i Hijab og var veldig spent på Porselenspiken. Den var lagt til stedet her jeg bor. Kanskje var det det som gjorde det, men jeg ble ikke helt sugd inn i denne historien. Veldig mange er glad i denne boken, men den passet ikke meg. Til høsten gleder jeg meg til Olivensteinen av Gunn Marit Nisja. Den har jeg forhåndsbestilt så den dukker nok opp i postkasse når kveldene blir mørkere. Da er hun tilbake i Egypt og det gleder vi oss til.

Teksten er tatt fra

// <![CDATA[
var uri = 'http://impno.tradedoubler.com/imp?type(js)g(21131230)a(2109532)' + new String (Math.random()).substring (2, 11);
document.write('’);
// ]]>

Kristin er i slutten av 30-årene, singel og barnløs. Hun er odelsjente til en gård i Romsdalen, men ønsker ikke å overta gården. I stedet har hun utdannet seg til kokk, og starter sin egen restaurant, “Små gryter”, i Åndalsnes. Restauranten blir Kristins måte å realisere seg selv på, i stedet for å stifte egen familie. Allerede første dagen dukker Marta opp, en ung, eks-narkoman som er ute etter jobb. Marta er et unikum i arbeidet, og Kristin føler seg etter hvert som en mor for henne. Vi får innblikk i Martas oppvekst, med omsorgssvikt og tidlig rus. Hun sliter med å betale ned en narkotikagjeld, og Kristin hjelper henne. Kristin er ambisiøs og dyktig, men likevel kommer Marta etter hvert til å bli viktigere for Kristin enn restauranten. Det utvikler seg et gripende forhold.

 

Da var det på tide med en krimbok. Jeg leser alle av en av Sveriges nye yndlinger, Kristina Ohlsson. Jeg hadde nå kommet til bok nummer 3, Englevaktene

Alle Ohlssons bøker er spennende, men jeg likte de to første hakket bedre, Tusenfryd og Askepott.  Nå gleder jeg meg til å ta fatt på den neste i min leseliste, Paradisoffer. Deretter må jeg anskaffe meg Papirgutten, for dette er en forfatter jeg liker å lese.


Teksten tatt fra
// <![CDATA[
var uri = 'http://impno.tradedoubler.com/imp?type(js)g(21131230)a(2109532)' + new String (Math.random()).substring (2, 11);
document.write('’);
// ]]>

Da litteraturstudenten Rebecca Trolle blir funnet drept og partert i et skogsområde utenfor Stockholm må Alex Recht og hans etterforskere forsøke å finne ut hvorfor Rebecca fikk en så voldsom skjebne. For etterforskeren Frederica Bergman blir etterforskninga et mareritt da hennes elskede Spencer blir dratt inn i saka. Dette er den tredje romanen om Alex Recht og hans etterforskningsgruppe.

 

Det gule huset, Patricia Falvey

Denne boken er kun utgitt på pocket.. Jeg kjøper bøker på impuls ofte og dette er en av de og den falt i smak. Jeg har ikke lest bøker fra Irland før og det var interessant.


Teksten er hentet fra
// <![CDATA[
var uri = 'http://impno.tradedoubler.com/imp?type(js)g(19510220)a(2109532)' + new String (Math.random()).substring (2, 11);
document.write('’);
// ]]>

Nord-Irland, tidlig 1900-tallet. En ung kvinne er villig til å gjøre alt for å holde familien samlet og redde barndomshjemmet.
Krig, sykdom og grådighet er skyld i at Eileen O?Neills familie går i oppløsning. Unge Eileen er sterk og tapper, og besatt av tanken på å få tilbake det gule huset, der hun som barn tilbrakte så mange lykkelige år. Arbeidet på den lokale vevstuen er hardt, men nødvendig.
Da første verdenskrig bryter ut, blir Eileen revet mellom James Conlon, en karismatisk, irsk nasjonalist, og Owen Sheridan, en britisk offiser og sønn av den velstående familien som eier vevstuen.
Mens krigen kaster sine lange skygger over det irske folk, fortsetter Eileen å kjempe for det hun mener er rett ? uten å gi opp håpet om lykkeligere tider.

 

Villeplet av Maria McCann, var et annet impulskjøp. Denne falt ikke i smak hos meg. Den var skrevet på en sånn håpløs måte at jeg greide ikke å lese den ferdig. Jeg gav opp. Språket ble for banalt for meg, det var så merkelig som om det var skrevet av en menneske som ikke hadde livserfaring på et vis. Men det skulle kanskje være sånn, men ikke noe for meg.

Teksten er hentet fra

// <![CDATA[
var uri = 'http://impno.tradedoubler.com/imp?type(js)g(21131230)a(2109532)' + new String (Math.random()).substring (2, 11);
document.write('’);
// ]]>

Tilværelsen er på vei til å vende tilbake til det normale etter borgerkrigens redsler. Jonathan Dymond, som er 26 år gammel, bor hjemme hos foreldre sine i landsbyen Spadboro og fremstiller cider, så langt levd et rolig, harmonisk liv. Idet romanen innledes, kommer det et brev fra onkelen hans med en desperat anmodning om å få snakke med faren. Da faren kommer tilbake fra besøket neste dag, er alt han kan si, at Jonathans onkel er død. Men Jonathan kommer over en bit av brevet i frukthagen. Det inneholder antydninger om arv og hevn. Han beslutter seg for å løse familiens gåte – en gåte som til slutt kommer til å bli en trussel mot livet og lykken til både Jonathan og alle dem han har kjær. Jonathan får alt annet enn en varm velkomst da han oppsøker sin tante som nylig har blitt enke. Den eneste han får kontakt med, er den uregjerlige tjenestepiken Tamar, som har sine egne hemmeligheter å vokte Villeplet er en lidenskapelig og spennende søken etter den mørke sannheten i hjertet av en engelsk familie på 1600-tallet.

 

 

Å telle duer av Marie-Sabine Roger, er jo en liten perle for de som liker å lese om mennesker og hvordan vi utvikler oss i forhold til vår bagasje. Dette er en bok jeg ble anbefalt og som veldig mange faller for og den anbefales. Jeg kommer nok til å lese mer fra henne
Teksten er hentet fra
// <![CDATA[
var uri = 'http://impno.tradedoubler.com/imp?type(js)g(19510220)a(2109532)' + new String (Math.random()).substring (2, 11);
document.write('’);
// ]]>

Germain Chazes er førtifem år gammel og bor i en campingvogn nederst i morens hage. Mesteparten av tiden sitter han på den lokale baren med en litt frynset vennegjeng eller besøker kjæresten Annette, eller han spaserer i parken og teller duer. En dag han er i parken blir han kjent med den åttiseks år gamle Margueritte, som også teller duer. Snart utvikler det seg et spesielt vennskap mellom de to. Margueritte behandler ham vennlig og med respekt, og begynner å lese bøker for ham. Dette snur Germains liv på hodet. Han oppdager en helt ny verden, og lærer å bli glad i menneskene rundt seg – og seg selv – på en helt ny måte.
Jeg ser det at det er ikke alle av bøkene jeg har falt helt for og det er jo ok. Du kan jo like dem fordi og jeg tar meg alle bøkene jeg har lest for å ha en oversikt selv, for man glemmer så lett hva man har lest.. god lesning 🙂
4 kommentarer
    1. Jeg har lest den siste boken “Å telle duer” og den likte jeg veldig godt. Leste den tidlig i vinter og det var her jeg så ordene “når et gammelt menneske dør, er det et helt bibliotek som brenner”. Disse ordene har satt seg helt fast hos meg og de passer så godt for tiden som var vanskelig tidligere i sommer. I ferien fikk jeg ikke lest på langt nær det jeg hadde trodd, for vi traff så mange nye koselige mennesker som heller ble prioritert. Men jeg har mange bøker som venter 🙂

    2. Grete: Ja, jeg husker du var glad i denne boken:) jeg roter bort for mye tid på å spille dumme spill så jeg leser heller ikke nok. Men nå har jeg bestilt meg en uke i Spania i oktober, da blir det et lass:) Det er så sykt deilig å sitte på en balkong med et glass vin eller en kaffe med bayleys og lese bøker 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg