DET STÅR IKKE I PENSUM

 

Jeg lever jo i den tro at livet er en skole

Vi kaver oss avgårde på den veien som er vår

Kriker og kroker og høye gjerder

Bred vei et stykke og smal vei et stykke

Vi må kanskje både krabbe og klatre og skjære bort kvist

Men frem kommer vi

Jeg har etterhvert lært meg å følge stemmen i hjertet mitt

La meg lede steg for steg

Det er ikke bestandig like enkelt

Men enkelt er det ikke om man lar være heller

Jeg ser jo det at når jeg gjør det, daler lærdommen ned

Bøker jeg skal lese, mennesker jeg skal møte, steder jeg skal besøke

Semester for semester, fortsetter jeg undervisningen

 

 

Noen ganger lar jeg meg forundre

Særlig når det kommer til bøker

Jeg er jo bokoman, shopoholiker når det gjelder bøker

De er dyrebare skatter for meg

Det gir meg glede å se dem stå i bokhylla

Jeg sier titt og ofte at nå er det kjøpestopp

Jeg skal ikke ha flere

Likevel greier jeg ikke å la være

Jeg må  jo bare ha den av den forfatteren og den av den forfatteren og………..

Ja, sånn holder jeg på

Det siste året har jeg lest lite og fått dårlig samvittighet for at jeg kjøper

Jeg kan jo låne på biblioteket gratis

Men…… det blir ikke det samme

Gleden over å ha mulighet til å anskaffe meg disse skattene, er stor

 

 

I år har jeg hatt kjøpestopp

Først vant jeg Balansekvinnen av Kristin Norenberg

Deretter vant jeg Sønnen av Jo Nesbø

Så ble jeg trukket ut som vinner av tre bøker av A. J. Kazinski

Så toppet det hele seg med at jeg vant hele vårsleppet til Juritsen forlag, 17 bøker

Ja, det betyr for meg at bøker skal jeg ha

De skal glede meg

Kjøper jeg dem ikke, ja da dukker de opp likevel

De minner meg på at lesing er viktig for meg

Viktig i forhold til læring

 

 

Når jeg kjøper bøker, lar jeg meg lede

Det kan være tittelen, forfatteren, eller omslaget

Noe drar meg til den spesielle boken

Andre har ikke den dragningen

Jeg har undret meg litt over dette

Trilogien Fifty Shades, som var så populær

Jeg spurte hjertet mitt om jeg skulle lese de

Svaret var nei, nei ,vil ikke, vil ikke

Og så har vi alle de humoristiske bøkene som den om Hundreåringen og den type

Jeg vil ikke, vil ikke, vil ikke

Hmmm, hvorfor ikke, mange sier jo de er så bra

Jeg vil ikke hører du , jeg vil ikke ha de

Noen ganger blir jeg nesten oppgitt og forstår ikke hvorfor det skal være så vanskelig

Men så sier en god venn til meg i dag

Kanskje de ikke står i pensum

Aha, selvfølgelig, de står ikke på pensumliste mi

Det er ikke noe i de jeg skal lære

Tåpelig som jeg er, smiler jeg fåret og sier

Ok, da skjønner jeg

Det er logisk

I dag

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg