HVORFOR SKAL ANDRE BRY SEG

Jeg tror mer og mer at vi tiltrekker oss det vi vil ha

Da kan vi i samme åndedrag tiltrekke oss det vi ikke vil ha

Vi får nemlig det vi gir fokus til

Jeg påstår ikke at sånn er det, men for meg kan det se slik ut

 

Jeg ser med meg selv at jeg ofte har fått de samme situasjonene igjen og igjen

Forkledd på ulikt vis

Ulike mennesker, ulikt tema, men samme lærdom

Hos meg har det gått på sårbarhet

Jeg liker ikke å bli misforstått

Jeg liker ikke at noen er sinte på meg

Gang på gang fikk jeg sånne situasjoner

Helt til jeg måtte lære meg at jeg er den jeg er

Andres reaksjoner kan jeg ikke styre

Så fremt jeg ikke gjør noe galt, kan jeg ikke klandres

Det rare er at da sluttet de situasjonene å komme

Det kan komme noen bittesmå teasere av og til, men nå gjenkjenner jeg dem raskere

Jeg reagerer derfor ikke på dem lenger slik jeg gjorde før

 

 

Mange irriterer seg blå og grønn over at andre bryr seg med hva de gjør

Ja, jeg kjenner meg litt igjen

Jeg har nok også gjort det før

Hengt meg opp i at andre har hatt innvendinger

Nå har jeg lært at vi kan ikke endre andre mennesker

Jeg kan irritere meg grønn så mye jeg vil

Jeg kan rope og skrike alt jeg orker

Jeg kan skrive blogginnlegg og legge ut på facebook eller gå ut i avisen til og med

Jeg kan klage og syte over at andre bryr seg med det jeg gjør

Men hjelper det

Nei

Man får ikke endret andre

 

 

Hva gjør man så

Jo, man endrer seg selv

Man spør seg selv om dette er viktig for en

Lovstridig, mobbing, plaging

Sånne ting må slås ned på

Er det kun andres mening, sier du

Da sier jeg, la det gå

La de ha sin mening, det er helt ok

Dere kan være uenige

Det gjør ikke noe om de bryr seg med hva du gjør

De kan bare bry seg

Du sier ok at du mener det, men jeg mener noe annet

 

 

Og så kommer neste spørsmål

Bryr du deg aldri med hva andre gjør

Kommer du aldri med en eneste kommentar til andres gjøren

Er du en av de få i verden som aldri snakker om et annet menneske

Det sies at det er verre på bygda enn i byen

Det tror jeg ikke så mye på

Det blir bare mer synlig for vi kjenner  prosentvis flere mennesker av lokalmiljøet

Det snakkes i byene også

På jobben, på treningssenteret, i omgangskretsen, i idrettslaget, i kunstforeningen

Vi bryr oss med hva andre gjør

 

 

Får vi noengang en verden der vi bare bryr oss med hva vi selv gjør

Kun har en mening om det vi selv liker og hva vi holder på med

Hvis vi irritererer oss og roper og skriker om hvor teite folk er

Slutter de å være teite da

Vil alle oppføre seg sånn som vi ønsker

Vil vi oppføre oss sånn som de ønsker

Nei, sånn blir det ikke

Skal noe endres, må vi endre oss selv

Vi skal kun endre reaksjonsmønster, tankegang

La det gå det du ikke liker

La det gå uten at du hisser deg opp

La det gå fredelig forbi

Holde fokuset på det du selv mener og det du liker

Da vil du tiltrekke deg mer av det

I dag

 

 

ps, ved nærmere ettertanke, hvem prøver jeg å endre ved disse ordene ?

Er det meg eller er det deg? 😉

Hvis man aldri skal bry seg hva andre gjør, ja da hadde nok ikke mange ord blitt skrevet.

7 kommentarer

Siste innlegg