FRIHET

Smak litt på ordet frihet

Ta det i munnen og gjenta det noen ganger for deg selv

Det er et ganske så fint ord

Her vi bor i lille Norge, er frihet et ord vi ikke er så opptatt av

Vi bruker det med selvfølgelighet

Vi aner bare konturene av hva frihet egentlig innebærer

 

Vi er fri

Fri til å bruke ordene

Vi kan si akkurat hva vi vil

Hvor som helst og når som helst

Vi er fri til å gå hvor vi vil, når vi vil

Fri til å bestemme hva vi skal høre på eller gjøre på

 

Frihet

Tenk litt over det

Hva er frihet for deg

Hva hvis det ble tatt fra deg

Klarer du å tenke deg tanken

Hva hvis du ble fratatt alt du er glad i

 

Vi klarer ikke sette oss inn i hvordan det ville ha vært

Ja, vi kan tenke det, men tanken blir flyktig

Vi greier ikke kjenne det på kroppen

Kanskje skal vi si heldigvis

Heldigvis at vi ikke vet hvordan det kjennes ut

Det betyr at vi har vært fri hele livet

Det er jeg takknemlig for

I dag

 

12 kommentarer
    1. Dette har eg tenkt på mange gongar.. I ulike augneblink der det kjem over ein.. Fy flate so trygge vi er her i Norge.. EV.kor trygg eg er i mine omgivnadar.. Kor trygg eg er i min relasjon, mitt ekteskap, min familie, med mine vennar.: Hjelpe meg kor heldig eg er.. Ikkje nokon som slår meg.. Er stygg med meg.. GJer meg noko.. TENK kor jævlig mange har det ..Også her i Norge, også nordmenn, kvinner og menn som føler seg trua.. Grusomt å tenke på.. Takk for at du minna meg om kor godt eg har det, kor heldig eg er.. Viktig å reflektere over so vi kan vere flinke å vise dei rundt oss kor glade vi er i livet, kor stor pris vi seg på kvarandre.. Takk !! og god klem til deg, Mariann. Du er utruleg fin og verdifull!! Klem

    2. Åhh.. kor koseglig med ettårsdag då.. snø og kaldt er æsj.. som ettåringane seier ; ) Men,men sola kan ein behalde inni seg og la skine likevel.. slik tenker i allefall eg.. kose seg inne eventuelt viss det blir for hutrig ute.. lage solskin rundt seg om ein orkar det 🙂 klem og ha ein fin dag vidare..

    3. Vi som bor i Norge behøver ikke å tenke på hvor heldig vi er! Vi tar alt som en selvfølge, selv om noen klart har det vondt i vårt land også. Men de fleste har det bra. Her borte blir jeg minnet på vårt gode liv hver dag. Her er utrolig mange bostedsløse, og dem ser vi i alle lyskryss hver dag, helt til det blir mørkt. For en skjebne! Og veien fra det gode liv og til fattigdom kan være veldig kort. Jeg er glad jeg bor i Norge, ja. Ha en fin 1.mai fortsatt 🙂

    4. Jeg setter stort pris på friheten, men ikke når det blir brukt til å såre andre som baksnakking, mobbing for å nevne noe.
      noen sier, har du lyst, har du lov…
      men man kan jo ikke f. eks ha sex med hvem som helst bare man har frihet eller lov til det?
      Ellers dine ord og er vakre og tankevekkende!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg