DET PERFEKTE

Hele tiden higer vi etter det perfekte

Ja, gjør vi ikke det

Vi ønsker å sveve på en sky av lykke

En sky der alt er bare skinnende perfekt

Ingen ubehagelige uforutsette hendelser

Ingen regninger vi må slite for å betale

Begrensninger vil vi ikke ha av noe slag

 

Vi vil ha et perfekt hjem, en perfekt helse, perfekt økonomi

Ja, kanskje det aldri blir perfekt nok

Vi kaver og sliter for å være perfekt selv også

Vi jobber og strever og er slett ikke fornøyd med å være sånn passe

Det var ei som spurte meg om det en gang

Hun sa: Mariann, hvorfor kan du ikke være fornøyd med å gjøre noe sånn passe

Hvorfor føler du at alt du gjør, må være så innmari perfekt

 

 

 

Nei, hvorfor skal det det

Hvorfor kan vi ikke være sånn passe

Det er jo det vi er, de fleste av oss

Vi får ikke til alt perfekt, uansett hvor mye vi higer etter det

Vi strever sånn med å være fornøyd med det vi gjør, at det går over styr for oss til tider

Vi blir syke, utslitt og utbrent

Av hva

Jo, nettopp ved å skulle holde oss oppe for enhver pris

Ved  å skulle yte maksimalt hele tiden

Og hvorfor

Jo, for å være gode nok

Og så kommer det siste spørsmålet

Hvem skal vi være gode nok for

Jo, er ikke det oss selv kanskje

 

Det er for oss selv vi ikke strekker til

Det er for oss selv vi higer etter det perfekte

Det er ingen andre som forlanger det av oss

Ja, kanskje noen forventer det av oss fordi vi selv legger opp til det

 

 

Jeg tror jeg har gitt opp

Jeg blir aldri perfekt

Det er faktisk innmari mye jeg slett ikke er noe flink til

Det er helt ok

Jeg tror det perfekte blir kjedelig i lengden

Det er ihvertfall det jeg prøver å trøste meg med 🙂

Er det virkelig det perfekte vi lengter etter innerst inne

 

Jeg bruker  mye bilder på Lillasjelsiden min på facebook og i bloggen

Det har gitt meg stor glede å sette tekst til de bildene

Via en annen blogger, Foreignerat50,  fant jeg denne fotosiden til Miki Asai

http://500px.com/mikichobi

Hun har noen nydelige bilder

Det slår meg at de er nærmest  perfekte

De er nesten så perfekt at de blir for perfekt

Hva hvis jeg fylte siden min med kun slike bilder

Skjønner dere hva jeg mener

Kanskje ikke alle gjør det

Noen ganger kan det perfekte bli så perfekt at det blir kjedelig, i  lengden

Vi vil ha variasjon i livet, ikke perfeksjon

Som menneske vil vi ikke dit

Ihvertfall ikke jeg

Jeg vil være sånne passe

I dag

 

 

 

6 kommentarer
    1. Det er helt greit å være “passe”. Men kjære Mariann, du er en perfekt Deg! Ingen kan være deg bedre enn deg selv! Og nydelige ord og bilder som vanlig. Og bildene til Miki Asai er himmelske! Blir glad av å se dem! Nyt mandagen 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg