JANTELOVEN – ER DU USKYLDIG

 

I dag påstår jeg hardnakket at det er ikke janteloven som ødelegger for oss

Jo, selvfølgelig er den teit

Det er ikke det jeg mener

Den skulle vært avskaffet

Ingen får avskaffet den så lenge vi bruker den

Er du en av de som synes den er fæl

Har du tenkt over hva du selv bidrar med eller er du mest opptatt av hva andre gjør

Snakker du noen ganger negativt om noen

Ikke det

Hmmmm, vet ikke om jeg tror deg helt

Hvor mange ganger har vi ikke irritert oss over noen som har fått vel mye oppmerksomhet

Åja, nå har han blitt stor på det, tror han er noe nå

Hvor mange er det ikke som ikke liker den og den etter at de har gjort noe bra

De hater mennesker de kanskje aldri har møtt

Roser vi dem fordi de har gjort det bra eller finner vi ut hva vi ikke liker med dem

Hva hvis det gjelder oss selv

Jo da skal alle klappe og anerkjenne oss, for det forventer vi

Da skal vi sole oss i glansen og bli irritert på de som snakker bak ryggen vår

 

Heart is sea, language is shore. Whatever sea includes, will hit the shore.

Rumi

 

Janteloven har  ingen makt

Det er du selv som sitter med makten

Du kan bestemme selv hva som skal gå inn på deg

Hvis du vil snakke stygt om noen , så er det deg selv det går utover

Hodet ditt tenker ikke at “Åja, nå snakker hun om Liv, Karin,Bjørg,Jens,Per, Knut

Hodet ditt forstår det som om du  snakker direkte til deg selv

Hodet tror på alt du sier

Sier du gode ord, så koser det seg

Sier du negative ting, så blir kroppen din nedstemt

Det skiller ikke mellom hvem det er du snakker om, det er bare noe du tror

De stygge ordene andre sier til deg går ikke inn, hvis du ikke selv trror dem

 

Jeg skriver ikke janteloven her, for jeg liker den ikke

I og med at jeg ikke liker den, ser  jeg ikke vitsen i å lese den om igjen til meg selv

Hver gang jeg leser den, leser jeg jo ordene til hodet mitt

Jeg tar heller jobben med å si de gode tingene til hodet mitt

Jeg har behov for å øve så jeg blir flinkere til å snakke godt om andre mennesker

 

Det du som sitter ved makten

Hører du at jeg snakker til deg

Ja, jeg vet at jeg snakker til meg selv

I dag


Whatever happens around you, don’t take it personally.
Nothing other people do is because of you.
It is because of themselves.

Reprise fra 21.02.13

4 kommentarer
    1. Kjempebra innlegg Mariann, det er et tema som er veldig viktig 🙂 EN ting er å ikke snakke stygt om folk, og det kan man bli bedre på sikkert alle. Men det mange er veldig dårlige på ja, det er å si noe pent til andre. Og det burde vi gjøre mer 🙂 Ha en fin dag og kose deg :-)Klemmer <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg