JEG ER FEIT, MEN LYKKELIG

Jeg blir litt lei av all kilopratet

Særlig etter nytt år

Da skal vi alle, nesten alle ihvertfall, trimme og fortelle alle hvor tjukke vi er

Ja vi er nok tjukke mange av oss

Jeg er ihvertfall det

Det er bare det at noen er for tynne og noen for tjukke og noen for korte og noen for lange

Hvem er akkurat passe skal tro

Hvorfor i all verden skal vi definere oss som mennesker ut fra hvilken kropp vi som bærer oss

Vi kan ikke la utseendet på kroppen vår styre hverdagen vår

Ja, både for oss selv og de rundt oss, som vi påvirker med vår væremåte, vårt humør, vår tilstedeværelse

Livet kan være akkurat så fint som det vi gjør det til

 

 

I mange år har jeg slitt med ulike hormonelle ubalanser som gjør at jeg legger på meg

Jeg sitter ikke hjemme og spiser usunt

Jeg lever faktisk ganske sunt

Og så skeier jeg ut innimellom med god samvittighet

Jeg skulle ha beveget meg mer

Det blir så snart jeg er frisk nok til det

Jeg er nå ute og lufter meg så godt jeg kan

 

I så mange år har jeg hatet kroppen min

Ser meg i speilet og alt jeg ser er kiloene

Det er visst sånn at jeg tror at disse kiloene er meg

De definerer meg som person

Kanskje nettopp det skal være nyttårsforsettet mitt

Være glad i at kroppen vil være med meg

At den vil bære meg

Ta vare på sjelen min

 

 Det er nemlig sånn at jeg er så dyrebar en skatt

Det er vi alle sammen,hvert eneste menneske, hvis vi bare vil se det

Jeg er verdifull

Alt inni meg er verd mer enn det du kan kjøpe for penger

Jeg er nemlig et menneske

Et medmenneske

Et menneske i kjøtt og blod

Et stort varmt hjerte og en sjel som vil blomstre

 

Den sjelen har det bedre og bedre

Jeg har nemlig jobbet mye de siste årene for å bedre arbeidsforholdene der inne

Der hvor sjelen bor

Innunder fettet

Jeg har jobbet med egenutvikling, lære meg å bli glad i  meg selv

Dere skjønner vel det at når det er så verdifullt det som er der inne, ja hva da

Da må det selvfølgelig pakkes godt inn

Jeg har flere lag med bobleplast jeg under huden

Det er for at mitt skjønne indre skal tas godt vare på

Det krever polstring gjør det ikke

Kanskje derfor de er fortvilt de som føler de er for tynne, de har ikke nok polstring

 

 

Jeg er lykkelig

Jeg har det godt

Kroppen min skranter, jeg har litt igjen å nå opp til i fysikk

Jeg kan ikke springe på de høye topper akkurat nå

Men som min gode bloggvenninne Von Hippie sa:

 “Regner meg som frisk og oppegående, så lenge jeg klarer å logge inn på facebook”

Der kan jeg kose meg og snakke med medmennesker som går samme vei

Vi har det så koselig

Jeg har et hjem, jeg har det varmt og godt

Jeg har en familie som holder ut med meg, selv om jeg kan tyne livet av dem innimellom

Hva har vel jeg å klage på

Det er fred og ro i mitt hjem

Ingen krangel eller ufred, bare godt å være her

Det er godt å være meg

Jeg er feit, men lykkelig

I dag


32 kommentarer
    1. Et fint innlegg, et sant innlegg, et viktig innlegg. For det er det som er inni som er viktig, papiret som er rundt, betyr ikke noe, som de twist-papirene jeg akkurat kastet. Det var ikke DEM jeg ville ha, det var det som var inni! 🙂 Ha en fin dag:)

    2. Da er du heldig som er lykkelig med å være overvektig. Jeg klarer ikke det dessverre. Og kommer aldri til å akseptere slik jeg ser nå. Men når det er sagt,, så har jeg veid meg i dag og de 2 kiloene er velkk igjen som jeg gikk opp i går. Og hysj… spiste en hel Dajm i går kveld. Jaja kanskje det er slik jeg skal gjøre?

    3. ninaoglivet: jeg er ikke helt der enda jeg heller, men jeg er på vei Nina, og jeg har jobbet hardt for å komme dit. Jeg innser at det er ikke min skyld alle kgene, og jeg ødelegger livet jeg har hvis jeg hele tiden skal være misfornøyd med meg selv. Når man har lavt stoffskifte, høy insulin, overgangsalder, cyster på eggstokken, høyt stressnivå i kroppen, da jobber hormonene mot en når det gjelder overvekt. Da kan en bare gjøre så godt en kan og prøve å leve så sunt som man greier og mer kan man ikke gjøre. Hvis man i tillegg tror at man er et dårligere menneske pga dette, ja da lar man det ødelegge både eget liv og de en har rundt seg. Men det må jobbes med psykisk, jobbes med å se at man er verdifull fordi man har noen kg mer enn mange andre, og det begynner å bli mange andre også. Det er mye overvekt i dag. Og så må man snu det litt på hodet og se hva man synes om sine venner og bekjente. Liker man kun de som er tynne, er det bare de som er bra nok for en,osv. Vi er bestandig så streng mot oss selv, mer enn mot andre. Se selv hvor vakker du er , 4 barnsmor, flott flink familie, mange som er glad i deg, det er det aller viktigste i livet. Du mangler bare å bli glad i deg selv, da kan du bli en mye lykkeligere person sammen med dine gullklumper i alle aldre, om ikke så mange år begynner kanskje barnebarna og komme og, små frøkner og smågutter og du må lære de opp til sunt kosthold og være glad i seg selv. Derfor er det viktig at du begynner med deg selv kjære venn. Ikke vær så stygg med deg selv, se din egenverdi. Tenk på alt du har vært igjennom de siste to årene og mestret. Si et hurra for deg selv og så legger du opp til et kosthold du mestrer, ikke så strengt at du ikke greier det og trimmer, så blir kroppen din sunn og sterk selv om den har litt polstring. Og opp og ned går vi et par kg hele tiden,fordi vi lagrer vann i forhold til hvor vi er i syklus osv. Ta det litt over tid. Lykke til til både deg og meg:)

    4. torhild elisabeth granli: Ja, realistisk er fint, men ikke grave oss ned i elendighet og lage oss et trist liv fordi ikke alt blir som vi ønsker oss. Vi kan ikke alle være supermodeller og ikke er de lykkelige de heller:)

    5. Er så godt å se at det finnes flere som meg. Som har noen kilo for mye, og som ikke er perfekt. Nå vet ikke jeg hva som er perfekt, men synes det er godt å se meg i speilet, og se at rynkene kommer rundt øynene, men det er smilerynker tenker jeg, og det betyr vel at jeg har smilt mye i livet mitt, og det har satt sine spor. Ser at magen min er altfor stor, med strekkmerker og litt slapp i fasongen. Men dette er spor naturen har gitt meg som følge av at jeg har født 2 flotte barn, som veide mange kilo når de kom til verden. Er det disse sporene naturen har gitt meg som jeg skal være flau over, og forklare bort, og fortelle alle at jeg ikke ser bra ut? Nei tror ikke det. Stolt av alle “lytene” mine, og de skal få være der.

    6. Veldig godt sagt om vesentlige tin her i livet!
      Nei, la oss fokusere mer på det som er viktig, som livsglede, optimisme, fred, god helse.
      La oss droppe disse bagatellene som kiloer for mye og for lite ofte representerer!
      La oss være fornøyde med den vi er, for som du sier, hvem jeg er, handler jo ikke om hvor mye jeg veier?!
      Hilsen Ragnhild.

    7. Hilde Larsen: Jeg er ikke helt der enda men jobber med saken og klart at det er tungt å ha mange kg å dra på, så jeg ønsker av den grunn å gå ned, men jeg vil ikke være ulykkelig pga det. Jeg vil ha det godt og nyte det <3 Og som du sier hva er perfekt? Er det glansbildene som er retusjert på internett, der de bevissst forandrer på bilder for å se mer fordelaktig ut eller er det å være menneske akkurat som vi er:) Ja, vær stolt av den du er, det må vi alle bli flinkere til <3

    8. Man får væra som en er når man ikke ble som en sku, inni er vi like både jeg og du synger Ole Ivars og det er noen ord som passer for mange anledninger og i mange situasjoner. Det er viktig å velge å være fornøyd med det en har inni seg og så kan man faktisk gjøre noe med det ytre hvis man føler for det, men det viktigste er det indre:)

    9. For meg så kunne du sett ut som en frosk, å jeg ville likevel funnet deg vakker fordi jeg er venn med deg og ikke slik som du ser ut.
      Jeg har en Bulldog. Mange synes ikke han er fin.
      Da Mamma fikk sin bulldog, synes jeg det var det fæleste jeg hadde sett.
      Det tok tjue minutter så måtte jeg ha min egen. å så var det det morsomste, Kuleste, varmhjertede, lojale, Snille, SOsiale, Klomsete, Sta, Egne, Elskverdige, sosiale, Leksomme, orginale, vesenet jeg noen sinne hadde sett. Å det aller VAKRESTE. FOr meg finnes det ikke noe vakrere en en bulldog, Jeg synes Fredrik er vakker fra nesetippen til halesvansen.
      To uker senere hadde vi bestilt en selv. Å ventet som noen sprudlende hoppende valpeforeldre rundt i huset å kunne nesten ikke klare å holde ut vente tiden.
      Å siden den dagen han kom i huset, har jeg aldri følt meg lykkeligere. Ingen kan erstatte Fredrik. Det er den beste vennen jeg noen gang har hatt fra den dagen jeg ble skapt og til idag. Aldri har jeg elsket noen slik jeg elsker han. Å aldri har jeg vært så mamma forelska å stolt i hele mitt liv.
      Når jeg går ute på tur med han så kjenner jeg meg så utrolig stolt av å ha en så vakker, og hjertelig god hund.
      Tenk litt på denne historien du :):)
      Du er elskverdig, nydelig fordi du er DU !
      Kiloene tells ikke.
      Jeg har nesten dødd av anoreksi. det var noen dager fra. Jeg har lugget å blitt tvangsforet i belteseng i reimer, fordi jeg hadde en formening om at å være tynn var løsningen på livet.
      Noen er for tynne av natur, Og jeg tror ikke de har det noe bedre en de som er for tykke.
      Det er ikke lett noen av delene.
      Det som er aller vanskeligst er hvordan samfunnet krever av oss at vi skal være perfekte.
      Når jeg har det best med kroppen min er når jeg har det godt med meg selv,
      Så fort jeg er deprimert hater jeg meg selv.
      Så alt , absolutt alt er psykisk.

    10. Gry Elisabeth: Det er nettopp det, at av og til får man ikke gjort noe med det ytre, for det er tilstander i kroppen som motarbeider en, men man må velge å være lykkelig på tross av sine utfordringer enten man er tynn eller tjukk, eller lav eller høy eller whatever. Vi må være glad i oss selv uansett og gjøre livet vårt så godt som mulig. 🙂

    11. Veldig viktig å ikke være for fokusert på den vekta tror jeg også. SOm du sier, hvis det skal styre hele hverdagen og tankene hele tida, man blir jo aldri glad da. Hvis man stort sett lever ganske sunt, er det det viktigste for kroppens del hvertfall 🙂

    12. Jeg er overvektig og lykkelig!! <3 Jeg har vært tynn og ulykkelig... Jeg definerer heller aldri noen etter utseendet, men hvordan de er på innsiden. Imidlertid har jeg merket svært godt at jeg får mye mer oppmerksomhet når jeg er slank enn når jeg er overvektig:(
      Pga livsstilssykdommer må jeg nå gå ned mange kg i vekt, og det var tungt å komme i gang nettopp fordi jeg trives med den jeg er, både ovenfor meg selv og ovenfor andre. Men jeg ønsker å bli gammel, så nå er jeg i gang med vektreduksjonen, og jeg merker at jeg er litt spent på hvordan jeg blir behandlet i forhold til nå, når jeg blir slank igjen 🙂

    13. Første bud på veien til full aksept av den man er og slik man ser ut er å snakke pent om seg selv…Og ordet *feit* bruker jeg konsekvent ALDRI! Det er stygt og nedlatende og blir alltid brukt i mobbesituasjoner….At du er en vakker, flott og overvektig kvinne, den er jeg med på. Men som jeg sier til NIna…vær så snill og snakk penere til deg selv..om deg selv:)

    14. Mona L`s verden: Ja, jeg vil og gjerne ned noen kilo for helsas skyld, men hormonene er ikke helt enig i det så jeg får se hvordan det går. Får jeg det ikke til, så må jeg leve med den jeg er og da vil jeg at selvbildet mitt skal være godt uansett vekt:) Jeg har venninner som er tynne og de sliter med det for da tåler man lite hvis man blir syk, men igjen er det viktig å ikke definere hvem en er og hvordan man har det ut fra hvordan kroppen er. Og ja jeg tror du har rett at slanke får mer oppmerksomhet og en annen oppmerksomhet, men kanskje har det med oss selv å gjøre. Det man sender ut får man tilbake. Kanskje hvis man har et dårlig selvbilde så får man og mindre oppmerksomhet. Du får forske litt på det du nå fremover, lykke til og vi må få høre hvordan det går med deg:) ikke mist deg selv på veien:) Vær fortsatt lykkelig:)

    15. Diva Andrea: Ja jeg er enig med deg, jeg bruker det ikke jeg heller, det var nok overskriften til Nina som inspirerte meg og jeg har sagt det samme til henne. Se hvor vakker du er, bli glad i deg selv, det er aller viktigst:) Kanskje jeg og brukte det nå for å få folk til å tenke litt, av og til tenker vi bedre hvis vi blir litt røsket opp i:)

    16. Bra skrevet. Det må være lov å være noen kilo for mye for voksne friske mennesker, uten at man skal dømmes pga det. Har man diabetes 2 eller andre sykdommer pga overvekt derimot, må man først og fremst kutte ut all mat med sukker og også fett, da fett kan omgjøres til sukker (ikke bra for diabetikere uansett). Det er ikke så lett å være ung og lang og tynn nødvendigvis heller, da også de kan ha ting med kroppen de sliter med. Selv har jeg lært meg å prioritere helsa, så godt jeg kan, ikke vekta og utseendet.

    17. Funderingsbloggen: Ja, helt sant, men ofte er ikke kiloene frivillig heller men tilstander i kroppen gjør det vanskelig å gå ned. Og du har helt rett i at å være lang og tynn kan være like belastende, det er derfor man må lære å være glad i seg selv uansett kroppstype og utfordringer. Det er ikke kroppen vår som er oss, kroppen er bare innpakningen:)

    18. Ja, selv har jeg alltid hatt noen få kilo for mye. og jeg har slitt med spiseforstyrrelser i ungdommen. Vil man bli tynnere må man kutte drastisk ned på kaloriinntaket, særlig om man har seint stoffskifte. Jeg trodde medisiner mot lavt stoffskifte gjorde at man klarte å normalisere vektøkningen.

    19. Funderingsbloggen: Nei det er nok ikke bestandig så enkelt.Mange fortsetter å legge på seg også med medisiner, ihvertfall kjemisk fremstilt Levaxin Har man lavt stoffskifte skal man også være uhyre forsiktig med å spise for lite. Å spise for lite kan lage trøbbel for nettopp stoffskiftet. Har man lavt stoffskifte,har man lav forbrenning og spiser man for lite for man enda lavere forbrenning for da går kroppen på sparebluss, sparer på fettet.Jeg har i tillegg for mye insulin, motsatt av diabetes, for mye insulin gjør og at du legger på deg, Kostholdet er viktig for begge. Spise ofte, lite sukker og i tillegg bevegelse.

    20. Frklillemone: <3 Ja, vær så snill, for du kan jobbe med vekt og trening men likevel være glad i deg selv. da får du det så mye bedre og det smitter over på alle rundt deg også, når du er glad blir de glad:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg