STORE FØLELSER-SMÅ FØLELSER

 

Store og små følelser

Sterke og svake følelser

Jeg har tenkt litt på det i det siste

Følelser

Det å være i en menneskekropp

Det kan være salige dager der alt er bare nydelig

Det kan være tøffe tak der vi ikke ser noe skjønnhet rundt oss

 

Hvorfor har vi så vanskelig for å forstå våre medmennesker

Vanskelig for å sette oss inn i hvordan de har det

Hvorfor de reagerer på andre ting enn oss

Hvorfor noen får så sterke reaksjoner, mens andre ikke hever øynene

Noen har så store følelser

De kjenner alt så sterkt

Når jeg er litt nedstemt så er de helt nede i kjelleren

Når jeg er glad, da er de høyt oppe i himmelen av salighet

De kjenner alt så mye sterkere

 

 

 

Har du lagt merke til det

Ja ,det har du kanskje

Forstår du hvordan de har det

Nei, det er ikke så godt å forstå ting man ikke har prøvd

Det vi kan gjøre er å respektere det

Tro på det

Sånn er det for de

Det må være tøffe tak å være høyt oppe, for så å gå langt ned

 

Jeg har og masse følelser

Jeg svinger også veldig

Jeg kan en formiddag være sykt lykkelig

Når kvelden kommer, kan jeg føle meg nedstemt

Likevel blir jeg ikke overmannet av dem

De er litt mer av den vanlige typen, dog mer enn mange andre jeg kjenner

Jeg tenker likevel da på de som har så sterke følelser

All respekt til dem som har så mye å håndtere

 

 

 

Vi er mennesker

Mennesker er så ulike

Noen har sterke smerter på lik linje med andre som har sterke følelser

Mange har den utfordringen at kroppen deres kjenner mer smerter enn andre

De har det derfor mye vondt

Å gå rundt med smerter hele tiden, tapper en for energi

Det blir en utfordrende hverdag

 

Vi er mennesker

Mennesker er så ulike

Sånn er det bare

Vi har ulik bagasje alle sammen

Hverdagen fortoner seg annerledes for meg enn for deg

En hverdag for meg er komplett ulik en hverdag i Kina eller Japan eller Peru

Noen har trygghet, noen lever med ufred

Noen kaster mat eller blir matlei for man har så mye, mens andre graver i søpla for å finne en smule

 

Alle vi mennesker på denne kloden

Tenk om vi kunne respektere hverandre

Tenk om du kunne ha respekt for henne du ikke liker trynet på

Kanskje hun har litt mer å stri med enn du er klar over

Hva om du heller gav bort et smil

Respekt

Greier du å respektere dine medmennesker

Ser du dem, godtar du at det er ok at de ikke er lik deg

Jeg funderer litt

I dag

14 kommentarer
    1. Jeg tror vi har alt for lett for å faktisk gå ut fira oss slev jeg. At vi rett og slett er så lite kjent med andres følelser at det ikke er hjelp i.
      Mange ganger tenker jeg tankene, men sier de heldigvis ikke. Slik som ta deg sammen. Dette er tull.
      Ja for oss andre kanskje, men ikke for de.
      De handler kanskje om å være litt forsiktig, og ikke gå de samme stegene. Ta en ekstra runde og spør deg selv. Kanskje svarene kommer da. For medmenneskelighet må vi ha. Vi må lære av andre, og vi må dele om vi skal komme videre.:)
      Nydelig skrevet idag.:)

    2. torhild elisabeth granli: Ja, noen dager er sånn, er litt ned selv og, litt motløs men plutselig hører jeg en setning på tv klart og tydelig. The universe tells you to go on. Yes, litt mer mot, jeg må bare hente opp litt mer tålmodighet:)

    3. Vanja: Takk, var litt fornøyd selv og i dag, og dine ord understreker akkurat det jeg mente, for ved å respektere og godta andre, lærer vi faktisk om oss selv også:) Takk for fin kommentar:)

    4. Så flott skrevet, og nydelige bilder. Jeg håper jeg klarer å se andre mennesker og ikke dømme! Noen ganger kan det nok likevel hende at jeg tenker “ta deg sammen”, men jeg sier det heldigvis ikke og jeg får dårlig samvittighet for å ha tenkt tanken. Hva vet vel jeg om hvorfor vedkommende er sånn akkurat i dag? Jeg prøver å lytte og forstå, for vi er heldigvis ulike alle sammen. Ulike og helt unike!

    5. frustrertfrueihouston: Tusen takk:) Jeg er også på vei dit, men slett ikke fremme der jeg skal være. Noen ganger tar jeg meg i å være fordømmende fortsatt så jeg har litt igjen:) Men man må se det selv for å gjøre noe med det og jeg er blitt riktig så flink egentlig, jeg ser at jeg lærer av andre som er i andre situasjoner enn meg selv og jeg elsker læring:)

    6. Respekt for at andre ikke har det samme synet, samme verdiene eller samme utgangspunktet i livet som en selv er en viktig del av de gode relasjonene mellom mennesker. Respekt er det som gjør at vi kan samarbeide og leve i fred med hverandre under ulike forhold. Det å se at et annet menneske sliter og ha forståelse og medfølelse selv om man ikke skjønner årsaken er en egenskap som er viktig i arbeidet mitt med mennesker <3 Ha en fin kveld.

    7. Jeg sier bare takk for dine tanker at du vil dele dem med oss. Og selvfølgelig stemningsfulle bilder. Jeg har sett sola i dag og hatt kaffebesøk. Det har vært en fin dag for meg. Det håper jeg det har vært for mange andre også. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg