DAGEN FØR DAGEN

 

Det er dagen før dagen

Det er lille julaften i dag

Solen har snudd

Jeg liker det

Jeg liker å glede meg

Jeg liker følelsen av glede som fyller kroppen min

Jeg kjenner det gjør meg godt

 

 

 

Jeg liker at solen har snudd

Jeg liker lyset

Lyset gjør også godt

Jeg prøver å skape glede inni meg hver dag

Jeg prøver å la lyset inni meg få komme ut

Noen ganger skygger jeg for både gleden og lyset

Jeg innser at jeg gjør det selv

 

 

 

Jeg kan ikke klandre noen andre

Jeg må ta tak i det selv

Ingen følelser kan komme inn i meg, som ikke allerede er der

De skapes inni oss

Ingen kan gi oss gleden hvis vi lukker igjen

Det er derfor det er vanskelig å glede andre, hvis de har lukket hjertet sitt

Den eneste som kan åpne det, er de selv

Mange har hatt vonde opplevelser

Det  har ført til at de har lukket hjertet sitt og tør ikke åpne det igjen

De er redd for hva som vil skje dem hvis de åpner opp

 

Det er mye snakk om gleden av å gi

Den største gleden sies det er å gi

For meg er det sant, det er helt sant

Det må ikke være store gaver

Det kan være nærvær, en klem,  en blomst, et besøk, et hei og god jul

Det å kunne gi, er nemlig nøkkelen

Nøkkelen som kan åpne hjertet ditt igjen

 

 

 

Tenk det

Tenk hvor fint

Det sies at ingen gjør noe uten å få noe igjen

Vi gjør ingen verdens ting uten at vi forventer en eller annen form for belønning for oss selv

Belønningen med å gi er glede i hjertet

Sakte men sikkert kan man åpne opp igjen

Man kan plastre sårene sine så de gror

 

Og så kommer en veldig viktig ting

Man må også lære seg å ta imot

Når man først åpner hjertet, tror mange at man blir mer sårbar

Det stemmer ikke, man blir sterkere

Da kan man nemlig også ta imot gleden på en annen måte

Ubetinget glede

Og deretter ubetinget kjærlighet

 

 

 

Kjærlighet er ikke bare i parforhold

Kjærligheten er mellom medmennesker

Gleden av å møtes

Gleden av å kjenne hverandre

Gleden over bare å være til, sammen

Gleden over hva andre gir deg av nærvær

Gleden over at du kan være der for noen annnen

Dette er vanskelig med et lukket hjerte

Det er mange som har lukket hjertet sitt allerede som barn

Nå har tiden kommet til å åpne det opp igjen

 

 

 

Det er lille julaften i dag

Kjenn på følelsen i hjertet ditt

Hvilke følelser rommer nettopp denne dagen

Aldri er vel kroppen fylt av flere følelser enn nettopp i dag

Dagen før dagen

Anerkjenn disse følelsene, det er nemlig første ledd for å få hjertet helt igjen

Godta alt som er der

Gled deg over de gode, sørg over de triste

Deretter bestemmer du deg for at nå er du som bestemmer

Heretter skal gleden få et større innpass i livet ditt

Hele året

Åpne opp hjertet ditt igjen

I dag

 

 

10 kommentarer
    1. Sier meg bare ENIG i dag 🙂 Vi skaper gleden og alt selv, ved å GI, og ved å være åpen for MØTER med folk 🙂 Ha en fin lilejulaften Mariann 🙂 Klemmer <3

    2. Gleden av å gi. Den er enorm. Ja en blir sterkere av å åpne hjertet sitt, men samtidig er man sårbar. Man må være sårbar for å bli sterk. Man må kjenne på sorgene, for å gjennkjenne gledene. Man må trå feil for å vite at stien retter seg ut under deg når det kommer til det.
      Man må smake på tårene for å vite at smilet er så mye mere verd.
      Slik er livet, en prøvelse, en sti med mange små stikkveier. Hvilke en velger former en og det formes enda mere når lyset titter frem.
      Jeg gleder meg. Gleder meg til å kjenne at solen varmer i ansiktet. At det er liv i meg igjen. Livet som sakte smelter de tunge tankene, og prøvelsene som livet gir en.
      Samtidig gleder jeg meg enormt mye til i kveld. Da deler jeg min tradisjon med de jeg virkelig bryr meg om.:)

    3. Vanja: 🙂 fint skrevet som alltid:) Ja i dag står det lutefisk på menyen her og så er det å sprette fenalåret til kvelds med nystekte brød og hjemmebakt flatbrød,nesten det beste med hele julen er dagen i dag:)

    4. Du skriver mye fint,men jeg har en tendens til å falle ut innimellom. Men jeg har lest hele innlegget. Mye bra saker!
      Samtidig vil jeg gjerne ønske deg og dine en riktig god jul og godt nyttår fra meg og mine. I kveld ramler de inn!

    5. Torhild Elisabeth Granli: Du er ikke alene om å falle ut av det jeg skriver ,så ta ikke det så tungt. Jeg skriver jo ofte fra hjertet, og jeg er jo et åndelig menneske så jeg står litt med beina i den verdenen også, og da kan det bli litt fjernt for flere enn deg:) Ønsker deg en god jul også sammen med alle dine. Det kommer nok noen til kvelds her i kveld men i morgen skal vi til sønnen. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg