KVERULANT

Jeg kan nok ofte oppfattes som en kverulant

Jeg liker å vrenge og vri litt på ordene

Jeg liker å se ting fra ulike vinkler

Jeg liker å stille spørsmål med hvordan ting henger sammen

Det er lærerikt

 

Hva hadde verden vært hvis vi ikke tør å se ting fra flere sider

Vi ville ikke lært noe som helst

Skal vi utvikle oss, må vi kunne skifte spor innimellom

Jeg elsker dype samtaler om livet

Og det beste av alt er å ha samtale med noen som har et annet ståsted enn deg selv

Man må ikke være enige om alt, da blir det kjedelig

 

Det er ikke alle som man kan ha samtaler med på den måten

Det er nemlig ikke så enkelt

Man må tolerere at den andre har en annen mening

Jeg kan ikke kalle deg sta og egen, fordi du ikke tenker som meg

Det er viktig å kunne stå i egen kraft, være seg selv fullt ut og tillate at den andre er det samme

Hensikten med samtalen er ikke å få noen til å skifte mening

Det er ikke snakk om hva som er riktig og hva som er galt

Det er bare snakk om å belyse flere sider for å lære

Det blir mer som en idemyldring

 

 

Det å lære av hverandre er en fin ting

Vi har vel egentlig all visdom liggende i oss, men vi ser det ikke selv

Ofte kan jeg få en setning som forandrer hele min tenkemåte

Jeg kan gi et eksempel

For 150 år siden, tror jeg det er, jobbet jeg på et kjøkken

Jeg var vikar og tok alle vakter jeg kunnne få

Alle som har vært ekstravakt og vikar, vet at da bør man ikke si mye nei, for da tar andre plassen din

Jeg jobbet 16 helger på rad i en periode

Det var en jeg jobbet sammen med som ba om fri flere helger

Jeg klagde over dette til en kollega, at enkelte kunne ta så mye fri

Da så hun på meg og sa: Det er hennes valg, det kan du velge og ,hvis du vil

Den setningen har fulgt meg hele livet

Vi har bestandig et valg

 

Kanskje var det nettopp da det startet det med å snu på ting

Helst har jeg nok vært sånn fra jeg var småjente

Jeg fulgte etter de voksne, spurte og grov, hvorfor det

Barnepiken min fortalte at hun kunne bli smårar av og til

Det var ikke så lett å svare på alle disse spørsmålene om hvordan alt hang sammen

Hun var jo ikke mange år eldre enn meg, og hun fikk hvorfor det, hele tiden

Dessuten var jeg jo ikke fornøyd med svarene heller

Fikk jeg en forklaring, så kom neste, ja men hvorfor det da

Jeg er sånn enda

 

 

Jeg elsker å stille spørsmål med ting

Jeg elsker å spekulerer på hvordan ting henger sammen, ja på det menneskelig planet

Ikke sånne tekniske dubbedingsr, det får andre ta seg av

Det aller beste forskningsobjektet er en selv

Man har jo tilgang til denne personen 24 timer i døgnet

Det er dog uhyre viktig å kunne se seg selv utenfra

Å være helt 100% ærlig med seg selv, er vel noe av det vanskeligste som finnes

Det er ikke enkelt å se hvordan en selv er

De fleste av oss har sider vi ikke helt liker å oppdage

Du kan ikke spørre andre, for da får du ikke et ærlig svar

Dessuten er det ikke bestandig du får et riktig svar heller

De svarer nemlig ut fra hvordan de føler det

De er preget av egen bagasje og opplevelser og det vil prege deres syn på deg

Du kan spørre ti forskjellige mennesker og få like mange ulike svar

Nei, du må spørre deg selv

 

Oppdagelsene kan være store når man liker å kverulere

Jeg har dog forståelse for at andre ikke er som meg

Jeg må vel nesten si heldigvis

Det hadde vært slitsomt med sånne småkverulanter overalt

Jeg er nok ikke en ekte kverulant for de er ikke ute etter flere sider av en sak, de holder kun på sin egen

De greier heller ikke å se hvordan de selv er, jeg tror jeg ser meg selv ganske bra for tiden

Det er greit det finnes ulike typer mennesker

Jeg skulle dog ønske at kanskje flere lærte seg selv å kjenne

Det skaper litt mer forståelse for hvordan vi er som mennesker

Mange er så flinke til å dømme andre for deres væremåte

De ser ikke at de selv er akkurat likedan

Ingen av oss er feilfrie og det er helt ok

Det er bare litt fint å se det selv

I dag

 

 

8 kommentarer
    1. Oi, det var mye å tenke over 🙂 men jeg synes det er viktig å være seg selv og stille spørsmål ved ting man opplever. Ofte er det noe man hører eller oppdager helt tilfeldig som får en til å våkne opp av dvalen som man vanligvis går i. Jeg er nok over gjennomsnittet nysgjerrig på andre sine meninger, og åpen for at det jeg tenker nødvendigvis ikke er det som er rett for alle.Det å være åpen for lærdom er veldig viktig fordi det gjør at du kommer deg videre i livet og ikke blir stående på samme sted. Prøver allikevel så godt jeg kan å stå for det jeg mener og tror på uten å prakke det over på de som ser det på en annen måte. Ha en fin dag 🙂

    2. frodith: Jeg sa at noen mener jeg er kverulant,hehe. Jeg har hørt det noen ganger:) Jeg lytter til andre når det føles riktig men bytter ikke mening bare fordi jeg skal gjøre som andre sier

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg