POESIEN ER TILBAKE

 

Dikt av Geir Ålien

Akvarell Eva-Christin Hillestad

https://www.facebook.com/EvasAkvareller?fref=ts

 

Ja, det er merkelig dette livet

Det å leve er mer som et under

Det å ha kontakt med seg selv er et enda større under

Ihvertfall for meg

Jeg har fått lære forskjellen

Forskjellen mellom hode og hjerte

 

Det var nok derfor poesien ble gitt meg i fingrene

Når fingrene flyr over tastaturet lekende lett

Når ordene daler ned av seg selv

Uten at det går en tanke foran og leder vei

Når jeg bare kan få gitt et ord og det er nok

Et ord, et ord som poesi

Det blir gitt meg og fingrene danser avsted

 

De danser over tastaturet

De gir meg ordene jeg ikke vet hvor de kommer fra

Lekende lett flyr de avgårde

Poesien ble gitt meg, for så å bli tatt fra meg

Jeg fant den ikke igjen

Ordene ble igjen analyserende, vurderende og grublende

Det var hodet som igjen fikk overtaket

Hodet tok over poesien

Hodet gjemte ordene langt inne i den venstre siden av hodet mitt

 

Jeg måtte lære det

Jeg måtte lære hvorfor den blir borte

Jeg måtte lære hva som skjer når jeg ikke er i kontakt med meg selv

Da blir poesien borte

Jeg får ikke tak i den, den blir usynlig, gjemt

Gjemt innerst i den venstre siden av hodet mitt,

I den tenkende delen av hjernen min

 

Jeg måtte lære meg igjen å finne igjen stemmen i hjertet mitt

Det er der poesien sitter

Det er der de fine ordene kommer fra

De ordene som kommer av seg selv

De som flyter over tastaturet

De som danser avgårde uten å bli vurdert eller justert eller rettet på

Det er hjertets stemme

Det er glede i hjertet mitt

Det blir igjen hørt

I dag

6 kommentarer

Siste innlegg