HVOR BLE POESIEN AV

Bildet er malt av Akvarellmaler Hanna Jacobsen og er valgt i dag ene og alene fordi jeg synes det er så fint.

https://www.facebook.com/AkvarellmalerHannaJakobsen

Av og til er jeg i min egen lille boble med bilder i hodet mitt.

Da kan det være vanskelig for andre enn de som tenker likedan å skjønne hva jeg skriver.

Dette innlegget kom fordi jeg var for en stund siden helgas blogg på blogg.no

Der ble jeg kalt poesiblogg

Akkurat da hadde jeg mange innlegg som ble skrevet på en poetisk måte,  men så var det stopp, det kom ikke flere.

Dette innlegget handler derfor om når jeg skjønte hvorfor poesien forsvant og hva jeg kunne gjøre for at den kom tilbake:)

 

Vi er så merkelige vi mennesker

Det er ikke så enkelt å forstå alt

Nå lurer jeg på hvor poesien ble av

Den er borte fra hodet mitt

 For en måneds tid tilbake, kom ordene dalende ned på tastaturet

Jeg ble inspirert av alt jeg så rundt meg

Tog, elver, dører, hav, båter, ja alt mulig

Hvor ble den inspirasjonen av

Borte vekk

 

Jeg er jo så glad i å skrive

Men jeg må  ha ord

Hvor er de hen

Hodet mitt er jo hele tiden fullt opp at tanker og funderinger

Jeg har bestandig noe å skrive om

Det blir likevel ikke det samme

Jeg savner flyten i ordene

Jeg savner når de kommer ned helt av seg selv

De gjør jo det nå og på et vis, men……

Vanskelig å forklare

 

Nå kommer de liksom fra tanker i hodet

Ja, sånn er det

Noen innlegg kommer fra informasjon som er samlet i hodet

Sikkert den venstre hjenehalvdel som funderer, analyserer og sammenligner

Hele tiden holder den på

Eureka, nå skjønner jeg det

Hurra, jeg skjønner det

På denne måten skriver jeg ut løsninger

Ordene gir meg svarene

Jeg starter å skrive og så kommer svarene jeg funderer på,helt av seg selv

Vi har alle svarene inni oss, vi må bare få de ut, tolke dem riktig

Det er derfor vi av og til trenger andre mennesker for at vi skal forstå

Vi ser det ikke selv med en gang

Da får vi læremestere som trigger oss litt, både på gode og vonde måter

På den måten finner vi løsningene vi har behov for

 

 

Nå er vi snart i farta igen

Englekunstner Eivor Johansen

 

Noen innlegg kommer fra den venstre hjernehalvdel ja

Den logisk tenkende, den vurderende, analyserende

De andre innleggene kommer fra hjertet

Det er da jeg skriver uten å vite hva jeg skriver om, før jeg leser det selv

De slipper jeg sjelden å redigere også, de kommer fiks ferdig

Da er det nok den høyre hjernehalvdelen jeg bruker

 

Selvfølgelig sånn er det

Jeg har ikke vært noe flink til å meditere i det siste heller

Roe ned hjernen

Derfor er den litt febrilsk og grublende og stresset

Jeg tok en test her en dag, en sånn artig en på facebook og jeg fikk et score på 83% på venstre hjernehalvdel

Nå først skjønte jeg den ja, det går av og til litt tregt serru med alle disse koblingene

Jeg får jo tegnene ned foran nesen min, så jeg kan finne svarene på det jeg lurer på

Hjernetesten kom for å vise meg dette

Det gjelder å koble riktig

Jeg bruker for mye den venstre for tiden, jeg må skifte til høyre

Den testen dalte ned foran meg for å fortelle meg det

Jeg skjønte det bare ikke, ikke før nå

Hurra

Jeg må mediterere, jeg må nyte, jeg må kose meg

Jeg må finne igjen stemmen inne i hjertet mitt

Da kommer vel poesien tilbake tenker jeg

I dag

 

 Her er testen jeg tok med et score på 83% venstre. Det er nok ikke noe vitenskaplig test for du endrer damen bare med tankene og svarene kan nok også variere

http://en.sommer-sommer.com/braintest/

Funksjonene til den høyre og venstre hjernehalvdel

http://ndla.no/nb/node/111057

http://www.webpsykologen.no/artikler/test-dine-hjernehalvdeler/

 

Da satser vi på at vi svinger oss i ordvalsen igjen snart

https://www.facebook.com/AkvarellmalerHannaJakobsen

4 kommentarer
    1. Torhild Elisabeth Granli: hehe, ja ikke sant, jeg er jo litt åndelig av meg så av og til blir jeg nok litt uforståelig.Jeg lever av og til i en liten boble med min egne bilder i hodet. Jeg ble helgas blogg for en stund siden og ble kalt poesiblogg og hadde mange poesiinnlegg ,men så fikk jeg plutselig ikke til flere, ordene kom ikke, men på så skjønte jeg hvorfor. Jeg brukte for mye den venstrehjernehalvdel, den er mer analytisk, vurderende og analyserende og da kommer de innleggene som jeg har hatt nå noen dager, der jeg ser litt på hva som skjer rundt meg. Når jeg skriver fra hjertet og bruker den høyre hjernehalvdel, da kommer ordene mer av seg selv, dalende ned i hodet og jeg vet ikke hvilke ord som kommer før jeg leser dem selv i det jeg skriver dem, fingrene går av seg selv uten at jeg trenger å tenke. I går kom det flere sånne innlegg, de blir publisert senere:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg