HURRA, JEG HAR SKJØNT DET

Jeg er så glad jeg har skjønt det

Det tok femti år, men det er aldri for sent

Jeg håper de som er ung i dag skjønner det litt raskere enn meg

Hva er det jeg har skjønt

Jo, at jeg er sjefen i mitt eget liv

Det er jeg som bestemmer hvordan min dag skal være

 

 

Jeg sitter lykkelig og glad i stolen min på stua

Ser repriser av Masterchef Norge, som jeg har på opptak og ikke fått sett enda

Jeg er heldig jeg

To unge menn reparerer  linja mi så jeg kommer meg på internett igjen

Internett er jo mitt vindu ut mot verden

Jeg har brukt to år av livet mitt på å prøve meg uten medisin

Det gikk ikke, to år uten krefter er over, og jeg er tibake på medisin, dog ny medisin

Ny medisin som skal gjøre hverdagen lettere

Angrer jeg, nei ikke et sekund

Har det vært tungt

Ja

Så tungt til tider at jeg liker ikke å tenke på det, for da kommer noen tårer rennende helt av seg selv

Men er jeg heldig

JA

 

 

Jeg kan velge

Jeg har valgt å prøve dette selv

Vi har hele tiden valg

Uansett hva det gjelder, så har vi valg

Vi kan ikke bestandig velge hva som kommer

Men……..vi kan velge hvordan vi griper det an

Er det bestandig enkelt og smertefritt

Nei, så slettes ikke

Mange får utfordringer de skal leve med som på meg virker nesten umenneskelig

Likevel er det så mange som sier de har et godt liv, på tross av sine begrensninger

Hvorfor og hvordan

Jo, de velger å sette fokuset på det som er bra

Er det enkelt

Nei, slett ikke, det kan nok til tider føles nesten umulig

Likevel har de oppdaget hemmeligheten

 

 

De har oppdaget at hvis de klarer å gjøre det beste utav det de har, så blir hverdagen lettere

Selv med smerter, med sorg, med svik, med utmattethet

De legger fra seg offerrollen

De tar tak i livene sine og ser hvordan de kan være med på å skape sin egen lykke

Lykken er ikke gull og grønne skoger

Lykken ligger inni oss

Vi skaper den selv

 

 

 

Vi går ikke rundt i en drøm og tror at alt er lykke

Lykken kommer i øyeblikk

Vi kan selv bidra til at de øyeblikkene kommer oftere

Stikkordet er glede

Glede avler lykkelige øyeblikk

Greier vi å tilføre korppen vår glede, blir vi også mer lykkelig

Gleden skapes lett ved hjelp av tanker

Glade takknemlige tanker

Jeg er glad

Jeg er takknemlig

Jeg er faktisk innmari lykkelig

I dag

 

 

12 kommentarer

Siste innlegg