FISKEGRATENG, HJEMMELAGD

Jeg irriterer meg over dårlige reklamer på tv, jeg må bare innrømme det

En av de påstandene jeg ikke liker er når de påstår at ferdigmat er hjemmelagd

De reklamerer med hjemmelagd fiskegrateng når du bruker en pose

For meg blir det helt feil

De sier også at det er så enkelt og tar så lite tid

Det tar faktisk ikke mye mer tid å lage hjemmelagd mat, ikke mye mer arbeid heller

Tidsforskjellen er mest på steketiden for på vårt kjøkken er jo ikke noe kokt på forhånd

Her skryter de av at man lager hjemmelagd toromat på en halvtime

Jeg påstår at jeg kan lage hjemmelagd hjemmelagd fiskegrateng på 45 minutt

Det kvarteret er et viktig kvarter

Du vet nemlig hva som er i maten hvis du lager den selv

Ingen skjulte fettstoff, bare så mye salt som du selv har i og ikke noe gjærstoffer eller sukker eller kunstig søtning som er i det meste man kjøper i dag

Ingredienser poteter, fisk, 2 gulrøtter, en purreløk, 3 egg, 1-2dl fløte, mel, smør, salt og pepper

Da setter vi i gang

Sett på poteter til koking hvis du ønsker det

Kok og opp snarkokt makaroni hvis du liker det i gratengen din

Smelt en klatt smør, rør inn mel, og spe så med en dl fløte eller to, og vann til passe saus. Krydre med salt og pepper

Mens du lager saus, rasper du et par gulrøtter og kutter opp en purre, hvis du ønsker å ha i det. Hvis man lurer inn litt grønnsaker på denne måten får man inn noen ekstra vitaminer. Det er nettopp det som er det fine med hjemmelagd mat, man kan ha i akkurat det man selv liker.

 

Fiskefileter skjæres i biter

Ha alt i sausen, den trenger ikke å koke noe for den skal jo i ovnen. Tøm blandingen i en ildfast form. Jeg bruker silikonbakepapir for da slipper jeg å smøre formen og den blir lett å rengjøre etterpå

Rør sammen 3 egg og bland dem raskt  inn. Ha ost på toppen hvis du ønsker det eller brødrasp eller ingenting

200 grader varmluft 25-30 minutter og nam, nå har du hjemmelagd hjemmelagd fiskegrateng, fra eget kjøkken

 

Advarsel: Alle mine oppskrifter er egentlig ikke oppskrifter, kun ideer til inspirasjon

Jeg er selvlært, så jeg har nok en del teknikker som en faglært kokk vil rynke på nesen av

Det følger derfor ingen garantier med om et vellykket resultat

Når jeg lager mat, bruker jeg sjelden oppskrift, jeg tar hva jeg har

Bytt derfor gjerne ut ingredienser med hva du selv liker eller har for hånden

Jeg lager stort sett vanlig hverdagsmat, så det er lite fancy og innovative oppskrifter hos meg

16 kommentarer
    1. I dag har jeg bare skumlest innlegget ditt, for jeg blir litt sinna når noen prøver å diskvalisifere meg som kokk! 🙂
      Alt jeg kan kjøpe ferdig bruker jeg. ALT! Minst mulig hjemmelaget! Og jeg sier det – uten blygsel. Mannen min og jeg er aldri syke, vi holder vekta, legesjekk hvert år viser bra verdier. men vi må ta våre medisiner for forhold som ikke har noe med matinntaket å gjøre.
      Jeg har en datter som er som meg, og en datter som deg. Så jeg må forholde meg til disse to, og det går suverent 🙂

    2. Er det noe vi to er enige om må det være hjemmelaget mat.
      Jeg synes faktisk synd på dagens barn som vokser opp med mest mulig ferdig mat. Det er ikke sunt i lengden med alle slag tillsetningsstoffer og annet.
      Lager man maten fra bunn av, ja da vet vi hva vi spiser, og det er utrolig viktig for meg.
      Jeg lager ofte fiskegrateng, og det beste er jo at jeg til og med får vært på fisketur først.
      Dette er nam nam enkelt og greit.:)

    3. Ferdigmat er ikke hjemmelaget, men for mange er det helt greit. På tv nå om dagen går det også en reklame om wok og at det bare tar 2 minutter. Lurer på hvor lang tid det tok å kutte alle grønsakene på forhånd 🙂 Jeg lager mest selv, og bruker en del ferdiglaget, eller halvfabrikata. Når vi skiftet kjøkken ble det noen dager med mat som kun skulle varmes. Det svarte IKKE til forventningene, men smaken er som baken… Litt av hvert funker for meg, men det er mye gøyere å kunne lage selv, sette sin personlige vri på maten!

    4. Det så deilig ut 🙂 Vi skal også ha fisk i dag, men sånn som heter fransk fiskegrateng, kjøpt, Findus.. og det er egentlig et stort stykke fisk. Nam-nam.. med sitronsmør og potet 🙂 Sulten her nå :-O

    5. frustrertfrueihouston: Jeg tenkte jeg skulle ta en runde med reklamer der de annonser med ferdig hjemmelagd mat og så lage min egen versjon. Hvis du husker det kan du si fra hvem som annonserte, så kan jeg søke på youtube om jeg finner den. Om jeg ikke bruker 2 min, skal jeg klare det på 15-20:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg