EN VAKKER HISTORIE, eller til ettertanke?

Bildetekst og bilde hentet fra Wikipedia. Alle bilder er i dag hentet fra Wikipedia

Narkissos

Narkissos eller Narkissus var i gresk mytologi en vakker unggutt som nymfen Ekho forelsket seg i. Ifølge Ovid gjengjeldte han ikke hennes kjærlighet og ble derfor straffet av gudene til å bli forelsket i sitt eget speilbilde, tæres hen og dø; da han bøyde seg over en kilde for å slukke tørsten, ble han så betatt og paralysert av sitt eget speilbilde at han døde. Der han døde, spirte det etterpå fram en lilje som har fått navn etter ham (narsiss).

 

Man snakker ofte om det å speile seg

Speile seg i andre mennesker

Det er et tema som diskuteres mye blant de som jobber med åndelighet

Er det sånn at det vi ser i andre mennesker, er egentlig et speilbilde av oss selv

 

Jeg får ikke det bestandig til å rime, ikke sånn bokstavelig talt

Det er mye ondskap i verden og jeg anser ikke meg selv som ond

Men

Ser jeg ondskapen fordi jeg har vært ond en gang

Det kan jeg ikke vite, da jeg ikke kan påstå at jeg har levd før

Har ingen beviser på det

 

Jeg har ikke kommet til den konklusjon at jeg er alt jeg ser hos andre

Men…

Veldig ofte ser vi oss blinde på oss selv

Nå har vi fått dette speilet, også kalt facebook

Der speiler vi oss mye

 

 

Hva mener jeg nå

Ja, er det ikke tilfelle at du undres over hva andre mennesker sier og gjør

Hvis ikke, da er du blant de veldig få

De fleste av oss lar oss engasjere og irritere

Vi irriterer oss grønne noen ganger, over hva andre legger ut av “viktig” informasjon

Det er så lett å se hva andre gjør

Det er og lett å tro at det ville ikke vi gjort

Vi luller oss inn i en blindgate og setter på oss en glorie, og tror at vi er så inderlig perfekte

 

Det rare er at i mange tilfeller er vi nettopp Narsissos

Både den ene og den andre av oss

Vi ser nemlig IKKE hva vi selv gjør

Hvordan oppfatter andre meg

Kanskje er jeg ikke noe bedre selv

Eller?

 

Jeg har blogget om dette flere ganger før

Nettopp fordi det fascinerer meg

Viktigheten av å se hvordan vi selv er

Det er nemlig kimen i å få det bedre med oss selv

Vi må kunne være så ærlig at vi i situasjoner kan arrestere oss selv

Og for all del, jeg mener ikke at vi skal bli perfekte vesener

Det blir vi heller ikke

Vi kan bare la være å dømme andre for det de gjør, for så i neste omgang gjøre det samme selv

Og så er vi blind og ser det ikke

Fordi vi tror vi gjør alt pokkern så mye bedre

 

 

Jeg føler at dette er en nøkkel

En nøkkel til endring

For jeg går i fellen, like godt som alle andre

Jeg ser rett og slett ikke meg selv i alle situasjoner

Jeg har et speilbilde av meg selv, som ikke stemmer med virkeligheten

Kan det være at når jeg irriterer meg over andre, da ser jeg de sidene, fordi jeg har dem selv

Er det det som menes med å speile seg i andre mennesker

Er det derfor vi tiltrekkes mennesker med likhetstrekk med oss selv

 

Er vi noen små Narsissoser alle sammen

Er vi forblindet av vårt eget speilbilde

Er det derfor vi kun ser hvordan andre er

Neste gang du lar irritasjonen innta kroppen din

Stopp litt opp

Konfronter deg selv litt ærlig

Spør deg selv om du aldri gjør eller sier noe tilsvarende

Kanskje du blir overasket

I dag

 

4 kommentarer
    1. Så sant så sant..
      Når det gjelder å speile seg så tror jeg vi mennesker bør speile oss innover i oss selv.. for å se hvem er vi.. hva andre mener er til syvende og sist ikke så viktig.. men spiler vi oss bare utad så blir det bare bildet og utseende som synes resten..er ikke der…
      Ha en vakker dag:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg