HVORFOR HETER DET Å GJØRE INGENTING

Alle bildene i dag er malt av Eva-Christin Hillestad

https://www.facebook.com/EvasAkvareller

 

De siste to årene har jeg vært uten arbeid

Det å gå hjemme  kan være en utfordring

Er man i tillegg ikke frisk er det enda mer utfordrende, for det er mye man blir avskåret fra

Mye man har lyst til å gjøre, men ikke greier

For mange er det tungt, veldig tungt

Når folk spør, så heter det at man gjør “ingenting”

For meg blir dette helt feil

Jeg gjør mye jeg

Ja, utenom det å tjene penger

Og det er vel nettopp det som er i begrepet “ingenting”

Tjener man ikke penger, da gjør man ingenting

Da bidrar man liksom ikke til samfunnet

 

 

Jeg er nå så heldig at jeg snart er på vei ut i ett eller annet arbeid igjen

Hva det blir vet jeg ikke enda, men jeg vet at det ordner seg

Aller helst vil jeg holde på med healingen min

Jeg har jo fått nytt stort healingrom

Det er mange som ikke har mulighet til å ta lønnet arbeid

De er hjemme fulltid

Men gjør de da ingenting

Nei, så sannelig, det er feil begrep ,det er jeg helt sikker på

Av og til er det nemlig sånn at man ikke kan være i arbeid

Som menneske er man verdifull uansett

Man må slutte å måle verdien vår i penger

Vi må dessuten finne vår egen verdi, ikke dømme oss selv sett  fra andres øyne

 

 

For min egen del så har jeg det innmari travelt om dagene

Ja, travelt med å gjøre “ingenting”

Jeg har det så travelt at nå stiller jeg klokka for å prøve å komme meg tidligere opp

Jeg når nemlig ikke å gjøre alt jeg har lyst til eller ikke lyst til, det siste er husarbeid

Mange timer går jo med til skrivingen, noe som gir meg masse glede

Jeg snakker med mange mennesker i løpet av en dag, ja hvem har sagt det er med munnen vi må snakke, fingrene duger de

Chatting heter det på godt engelsknorsk

Jeg setter sammen tekst og bilder til Lillasjelsiden min, koser meg glugg i hjel med det

Vi har matlaging, helst 6 måltider for dag og brødbaking

Tv-programmer man liker å følge med på

Håndarbeid, ja jeg skulle snart blitt ferdig med prosjektet før ungen vokser ut av det

Det blir bare ikke tid til alt

Lesing, jeg fyller bokhyllene med bøker men har det så travelt at det blir for lite lest

Det kjedelige har vi også, som å dra over gulvene og vaske klær, og alt man skulle ha ryddet, men ikke gjør

For ikke å glemme pc-spillene mine, jeg elsker jo å spille, leke meg

 

 

Meditasjon er viktig for meg

Det skaper en indre ro og en lykkefølelse

Og så snart formen tillater det, trimmer jeg,både går tur og trener styrke

Det heter seg at man “kaster bort tiden” hvis man ikke gjør noe nyttig

Det er faktisk sånn at gjør man noe som er til glede for kroppen, ja da er det faktisk innmari verdifullt

Det er sunt for helsen vår

Det er viktig å kose seg, å kjenne på gleden

Kanskje ekstra viktig når man er hjemmeværende

Mange sier at det er godt å begynne på jobb igjen etter ferier

Det er fint å gå tilbake til den rutinen

Sånn må man innrette seg den som er hjemme også

Man må finne på ting å gjøre som man gleder seg over

Man kan ikke fokusere på bare de kjedelige oppgavene

Ja, det er travelt om dagene

Hvordan skal jeg få tid til alt

Jeg må tidligere opp

Jeg har nå stilt  klokka på 08.30 men det er egentlig for sent

Jeg når ikke å gjøre alt jeg har lyst til

Jeg må prøve meg med en halvtime til og se om kroppen er enig

Første halve timen sitter jeg foran lyslampa mi nå i mørketiden

Det er en fin start på dagen

Lykkelig gjør jeg “ingenting”

Tullprat, jeg gjør masse jeg og det gleder meg

I dag

 

 

 

20 kommentarer
    1. Hei 🙂
      Kjenner meg godt igjen i dette med “ingenting”….
      Ikke så lett når man lever i et samfunn som forlanger effektivitet, der målet & ikke reisen er det viktigste… Men du skal vite at for oss som leser bloggen din, så gjør du mye & du er betydningsfull!! Og med din hærlig HSP-hjerne hadde du ikke hatt tid til en 9-4 jobb… 😉
      Stor klem 🙂

    2. Som pensjonert fysioterapeut “gjør jeg heller ingenting”, men har sjelden hatt det så travelt. Skjønner ikke at jeg noen gang har hatt tid til å gå i full jobb, det kom jo i tillegg til det jeg gjør nå. (Kan det ha noe med at “Ting Tar Tid” å gjøre, mon tro? )Som fersk pensjonist Lærte jeg av en venninne at jeg ikke skulle si , som jeg gjorde: ” ikke noe problem med å få tiden til å gå”……. men derimot “ikke noe problem med å bruke dagene”, og der er jeg; ikke noe problem med å bruke dagene, om så av og til tilå gjøre “ingen ting “!

    3. Det er veldig synd at samfunnet hele tiden skal definere folk etter hva man GJØR, i stedet for hvem man ER. Da blir det alltid sånn at noen føler seg ubekvem i sosiale settinger, fordi det hele tiden skal fokuseres på denne gjøringen hele tiden . Jeg kjenner det fra nære omgivelser, så vet hvor vondt det kan være for dem. Man skulle fokusert med på hvem folk ER. Stor klem til deg <3

    4. Hei, så bra skrevet 🙂 til å gjøre “ingenting” så synes jeg du gjør masse. Er vel i samme bår som deg, og jeg også gjør “ingenting” selv døgnet har for lite timer innimellom, ja,ja sånn går no dagan, som vi sier i trøndelag 🙂
      Ønsker deg en flott dag videre, og tusen takk for et kjempeflott innlegg 🙂

    5. Jeg kjenner faktisk at det du skriver er så sant.
      Jeg gjorde “ingenting” i to år.
      Jeg valgte det, valgte å gjøre ingenting fordi jeg ønsket å ta vare på mine barn.
      Det du skriver gjør at jeg kanskje tør selv.:)

    6. inneuteferdig: <3 Jeg har og valgt å gjøre "ingenting" siden jeg har prøvd å bli medisinfri. Nå gikk ikke det forsøket så jeg skal øke medisinen min igjen nå, og håper snart jeg har krefter igjen. Det er mye mer jeg har lyst til å gjøre, blant annet å få ryddet opp i huset. Men du, vet du hva, nå har vi pusset opp to rom:)))

    7. inneuteferdig: Hehe, ja du er jo oppussingsgal,hihi. Nå skal arbeidsbenken på plass og så er det gangen som står igjen. Den er det en del arbeid på, male trapp og trappeoppgang og sånne ting. Heldigvis har jeg en flink mann, jeg har ikke fått hjulpet stort, for har fortsatt ikke krefter. Jeg øker medisin min nå, så da blir det vel håper jeg:)

    8. Ja, jeg har svært god trening i å gjøre ingenting;) Som tidligere intensivsykepleier vet jeg godt hva som verdsettes i samfunnet. Ikke menneskers liv og helse i hvert fall. Hadde jeg hatt en tilsvarende ansvarsfull jobb innen finans, hadde jeg trolig tjent det dobbelte;) I tillegg hadde jeg sluppet å ha ansvar for uerstattelige verdier.
      Men slik situasjonen er får jeg fortsett å gjøre ingenting.
      Jeg blir så sinna når noen omtaler småbarnsmødre som prioritere å være hjemme og ta hånd om barna sine.” De er jo bare hjemme, jobber ikke”……..!
      Jeg tror det er vanskelig å gjøre noe med det, det er penger som gir makt, dessverre:(

    9. Du er virkelig flink til å skrive. Du får meg til å kjenne og føle på en forståelse inni meg som jeg ikke helt vet hva er eller kommer ifra. Det er litt magisk

    10. Livsrom: Ja, det er sant, alt er pengestyrt. Det som kan gjøres noe med, er inne i hodene på alle oss som må gå hjemme, slik at man ikke i tillegg har dårlig samvittighet og føler seg udugelig for det sliter på psyken. Man gjør jo så godt man kan, mer kan ingen forlange

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg